söndag 23 september 2007

Kreativ frustration

"Nu ska Svensson åka och köpa fisk. Brum brum"

"Hej mormor, är du hemma. Jag tänkte komma förbi. Bullar och kaffe i bersån, det låter gott"

"Det brinner, stora larmet går, åk till bensinstationen, men var försiktig, det riskerar att bli en explosion"

"Nu måste brandbilarna tvättas/tankas/ställas in i garaget"

"Tåget går, era biljetter tack"

Mer än en timma på lekmattan fixar jag inte. Ändå blir ju treåringen ledsen när mamma går och gör andra saker, som plockar i och ur diskmaskinen.
"Men mamma, det gjooorde du ju nyss"


"Jag vet" suckar jag tungt, "men det måste göras igen"


Jag packar en ny tvättmaskin.
"Men mamma, du tvättade ju igår"
"Jag vet" suckar jag tungt, "men det måste OCKSÅ göras igen"


Jag torkar upp matresterna under tvååringens stol och dammsuger köksgolvet.
"Men mamma, du dammsög ju igår"
"Jag VET älskling, men det behövs göras igen"


En pappa som är borta på beredskap under hela helgen
+ en dotter som sovit för lite på förmiddagen och börjar bli förkyld
+ en son som är kreativ och hittar på fler projekt på en timma än vad hans trötta mor orkar att styra upp
= en superfrustrerad mamma som bara önskar att hon kunde få sätta sig en timma vid symaskinen och sy en gardin och förhänge till tvättstugan

Sexuell frustration har man ju hört talas om, men det här jag "lider" av nu är
"kreativ frustration". I'm about to explode!!!





Nåja, det är bara att ta ett par djupa andetag och fortsätta drömma om utformningen av köket. Den här bilden stämmer på några olika punkter:

- panelen på väggen
- den vita väggen ovanför
- de vita barstolarna som ska bli två till antalet och ha en annan utformning
- och så överdådet av nyplockade fräscha buketter (eller..I WISH...dyrt som katten, men fiiint och drömma kan man ju) :-)

Nu är det dags att gå in i lejonkulan (läs barnens lekrum) och ge de hungriga små lejonbarnen lite fläskpannkaka)

Ha en skön söndag!

13 kommentarer:

Lotta sa...

Som jag skrattade när jag läste ditt inlägg idag. Känner igen mig i allt!

Hoppas du mår bättre nu, och får utlopp för din frustration på nått sätt!

Ha en härlig söndagseftermiddag!
Kram
Lotta

.:Klara:. sa...

Jojo så är det när barnen är små. Men vänta bara - rätt som det är så är de tonåringar och vill inte vara med dig alls. ;)
En annan har ju till o med blivit förstagångsfarmor vid det här laget. Borde ha all tid i världen till allt kreativt jag höll på med när barnen var små - men orken räcker inte längre. 8,5 tim på jobbet per dag + 2 tim i bilen... sen är jag som en urkramad disktrasa...

Just det ja! Bordet är stadigt och jättevackert. Är helt vitlackat men själva bordsytan känns sträv fast det är blankt så fönstren speglar sig i det. Svårt att förklara men det är ingen risk att något halkar av från det, inte ens barnbarnets plasttablett. Är jättenöjd med köpet. Nu måste det bara slitas in lite också, ser på tok för nytt ut. Men det lär väl barnbarn och tre kattastrofer avhjälpa ganska snart. ;)

Virka har varit en passion för mig sen jag var 15 år. Har precis köpt på mig några härvor vitt och beige. Återstår att se vad det ska bli av dem. Sticksuget satte in för några veckor sedan så det är vad som gäller nu. Några påbörjade broderier finns också. Tråkigt framför teven har jag aldrig. :)
Uj det blev nästan en roman det här... hoppas du orkar läsa...

På min gatan i stan sa...

Jajemensan , klart det blir bilder!!! :-)
Väldigt goda blev dom, smaskar på en nu! ;-)

Kram!

Min Skattkammare sa...

Ojsan! Men du lyckas ju bra, och med den fina bilden i köket kan man tro att allt är frid och fröjd. fniss
Jasså, din "gubbe" är också i lekartagen......ja ja! hi hi
Kram på dig!

Solsjö - Under en vind sa...

Tack för snälla ord!! Dina ord gav mig ett gott skratt, ligger nära vad jag precis gjorde ett inlägg om!! Kram till dig!

Solsjö - Under en vind sa...

Detta lilla huset är köpt på Village, det andra är beställt hos www.alvashus.se!! Jag gillar också hus....har fyra till i andra varianter...får väl bli ett "samlingsinlägg" med dem framöver! Kram!

Amoroso sa...

Haha sitter och småler när jag läser ditt inlägg. Ja det är verkligen skit att man måste göra saker IGEN, när man just varit så duktig. En stor kram till dig så här på söndagen!

NICOLINAS BONING sa...

Jag kommer ihåg hur det var för "en herrans massa år" sedan när mina var så där små som dina är just nu...
Du har säkert hört det här förut...men rätt vad det är så klarar dom sig själva och vill inte alls vara i närheten av pinsamma och jobbiga morsan...då är det också jobbigt...fast på ett annat sätt...
Och om du jämför med den andra frustrationen...fniss...då är du verkligen illa ute...fniss...;-)
Andas 10 djupa andetag och pussa på ungarna så känns det nog bättre.
Lycka till med utfodringen av lejonbarnen och kram på dig/Birgitta

Jenni - Snickarsbacken sa...

Hi Hi - Skratta eller gråta? ibland/ofta är det inte lätt att vara mamma.

Hoppas du får mer egentid framöver så du får pyssla och sy! Kram!

Sanna sa...

Visst är hushållsarbetet en favorit i ständig repris? Not!

En timme på lekmattan, du förtjänar medalj. Jag är SÅ tacksam över att mina barn är bra på att leka sådana lekar själva. Det är bara att konstatera att jag är ingen lekmorsa.

Kreativ frustration, ja. Jag förstår dig för här hemma väller projekten fram som äggen ur en överfull påskhare men det är så snålt om tid! Ha det gott! *kram*

Stina sa...

Det är sällan man ser någon som kan beskriva det på det sätt som du gör vännen. Man riktigt känner...Kramis

sabina sa...

Tack! Va snällt! Jag glider med dig, vet precis hur frustrerad man kan bli när man vill göra nåt man inte har tid med!

Nygammalt sa...

Tack snälla för dina fina ord. Du har ju en själv en väldigt fin blogg, jag har nog lärt mig från min kära mor som är fenomenal på att fixa fina arrangemang. Har mycket att lära där.

Är bilden från ditt kök? Ser himla mysigt ut!
Ha en härlig söndagkväll!
Kram.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...