torsdag 3 januari 2008

Virkad necessär

Hihi...nu börjar ni väl fundera på om det här är en virkblogg med tanke på nu de två senaste inläggen. Kanske till viss del...till väldigt liten del...men jag lovade ju bilder på mitt andra pysselprojekt under min "karantän".
Nu är den förbaskade dragkedjan isydd. ;-) HATAR verkligen att sy i dragkedjor så jag har sparat detta till EFTER mina lååånga dagar av PMS här och till en stund då jag varit så utvilad som möjligt.

Det fick bli nyss det.
Precis när sockernivån var hög efter frukosten och då barnen är som lugnast. :-D

Dottern pusslade samtidigt och sonen klippte elefanter i papper. Då gick det hyfsat ok och svordomarna (de som sägs tyst för mig själv) var under kontroll.

Så här blev den. Är nöjd med resultatet då jag inte virkat något sånt här någonsin, men det var faktiskt ganska enkelt.
Jag gjorde den ursprungligen som en necessär till dottern, men har förvarat mina virkattrialjer i den så länge att det nästan känns som om den passar bäst för det. Och den är för opraktisk för en liten flicka att ha toalettsaker i eller pennor eller annat.
Även detta mönster är lånat ur Allers och skapat av Gunilla Olmarker
Necessär
Storlek: Ca 8 cm hög och ca 15x7 cm bred
Material: Jag använde mig av mitt favoritgarn, samma som jag använder till de virkade tekopparna - Järbo Garn, soft cotton. UNDERBART! Kostar cirka 26 kronor nystanet och ett nystan grått och några meter rosa räckte till hela necessären.
Tillbehör: 1 dragkedja 15 cm (Visst valde dottern helt rätt?)
Virknål: Inox nr 3,5 enligt mönstret, men jag använde mig av 2,5 då jag tyckte det kändes bäst till garnet.
Förklaringar: Hela necessären virkas med fm med nedtag genom båda maskbågarna på föregående varvs fm. Börja alla varv med 1 fm och sluta varven med 1 sm i 1:a fm. Vid färgbyte virkas sm i slutet av varvet med den nya färgen.
Beskrivning
Lägg upp 20 lm
Varv 1: 1 fm i 2:a fm från nålen, 17 fm, 3 fm i nästa lm, virka nu på andra sidan av uppläggningsvarvet, 17 fm, 2 fm i nästa m
Varv 2: 3 fm i 1:a fm, 17 fm, 3 fm i nästa m, 1 fm, 3 fm i nästa m, 17 fm, 3 fm i nästa m, 1 fm
Varv 3: (1 fm, 3 fm i nästa m, 19 fm, 3 fm i nästa m, 2 fm) 2 ggr
Varv 4: (2 fm, 3 fm i nästa m, 21 fm, 3 fm i nästa m, 3 fm) 2 ggr
Varv 5: (3 fm, 3 fm i nästa m, 23 fm, 3 fm i nästa m, 4 lm) 2 ggr
Varv 6: (4 fm, 3 fm i nästa m, 25 fm, 3 fm i nästa m, 5 fm) 2 ggr
Varv 7: (5 fm, 3 fm i nästa m, 27 fm, 3 fm i nästa m, 6 fm) 2 ggr
Varv 8: (6 fm, 3 fm i nästa m, 29 fm, 3 fm i nästa m, 7 fm) 2 ggr
Varv 9-26: Virka 1 fm i varje m = 96 fm på varvet.
Sy ner kortsidorna: Vik ner 15 fm och 7 varv mot vardera sida mot mitten och sy fast, sy i dragkedjan.
Ok...det var sista virkbeskrivningen på ett tag. (Bäst att skriva det så alla ni "icke-virkare" inte tröttnar på mig) :-D
Kanske kan locka med att det snart kommer bilder på dotterns färdiga Ilon Wikland rum, det ska bara piffas och sättas upp lite lister här och där, annars är det helt klart! :-D
Ha en underbar och lagom snöig torsdag!

Kram Bea

16 kommentarer:

Julias vita drömmar sa...

Supersnygg! Du är ett virkproffs!

Här var det musik också hihi, det har jag missat förr...trevligt!

Kram på dig!

Lotta sa...

Nämen vad fin den blev! Du är ju superduktig du!

Kram
Lotta

Smått och gott hos Lina sa...

Va fin den blev! Ska spara det mönstret :-)

Kram Lina

Grindelunda sa...

Har gett Dig en utmaning. Anta den, men bara om du har tid. Kram Gilla

Nilla sa...

Vilket proffs du är! Jag vill också kunna virka sådär fint =) Nångång ska jag lära mig *fniss*

Ha en bra dag!

Kram Nilla

Himmelbit/Njut en smula sa...

Åhhh vad fin!! Vad duktig du är!! Fast det visade du ju redan vid tekoppen... ;-)

Riktigt, riktigt fin blev den!

Ha en toppendag!
Kram

Anonym sa...

vilka fina saker du gör,blir lite sugen på att virka själv faktiskt.Sist jag gjorde det var nog på syslöjden i skolan & det börjar bli några år sen:-)

www.jennyshus.webblogg.se

Anonym sa...

Ett mönster! Åhh tack den där måste jag testa att göra!

Änglahem sa...

Du delar med dig så frikostigt, himla gulligt!!

Den blev jättefin, du är himla duktig.

Kram
Ulrika

Gry sa...

Oj, vad duktig du är att sticka...Jag är stum av beundran. Jag är själv inte vän med vare sig symaskin, stickpinnar eller virknål- så jag är verkligen imponerad!

Första gången jag är inne på din sida, och jag måste erkänna att jag skrattade gott åt din berättelse om julkvällen ;-)) Ja, inte för att det är något som helst kul att vara sjuk (vi fick själva ändra på alla våra planer i år.. ), men settet du berättar på gör det hela till en vansinnigt rolig händelse ;-)

//Gry

-- sa...

Åh du virkar så fint som vanligt! Man tackar för beskrivningen, får se om jag någonsin blir modig nog att testa på det :) Kram Maria

n o r d i n g å r d e n sa...

Helt impad av dina kunskaper!! Sån himla snygg neccecär du har gjort!!! Men ngn virkbeskrivning är det ingen idé att jag går in på, jag fattar inget.. : )Även din beskrivning säkert var bra och lättfattad för de "normala".. Bra musik på din sida, jag har saknat denna låten hör jag!! Många gulliga förkläden ni verkar ha: ) Trevlig helg!! Mari.

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Oh hej , vilken necessär , har aldrig sett sååå fin !! Vad duktig du är , tur att du inte dragit pulkorna innan då ;-)
Ha det gott !
Kram/Lotta

Anonym sa...

Nu blev jag virksugen... och vinsugen efter att läst din blogg.
Kanske dumt att kombinera?!

an angel at my table sa...

Gud så snygg. Du är ju super duktig, jag önskar verkligen att jag kunde virka en sådan sak!

Anonym sa...

adhering resolve chunking artifactsif described chime susans hamlets productivity edges citations
lolikneri havaqatsu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...