fredag 27 juni 2008

"Rensa i röran" med Bea

Igår rensade vi ogräs barnen och jag. Det är inte lätt att hinna med allt, så då är det oftast ogräsrensningen som får stå tillbaka.

Nåväl! Som tur är så får jag fin hjälp av mina två medarbetare som ni ser! :-)

Barnen är nästan alltid med mig när jag jobbar i trädgården. De har sina egna arbetsredskap och handskar och springer iväg och slänger ogräs på komposten, hämtar krukor och vattnar.
På riktigt verkliga små hjälpredor alltså.

Om något år ska de få varsin lite pallkrage där de får odla precis vad de vill, utan att stränga stil-och smakpolisen (läs "jag"), ska lägga näsan i blöt.

Just nu odlar vi bönor, vita solrosor och prydnadsgräs. Det är så tacksamt för barnen att se det växa eftersom de växer så fooort. :-)

...

Annars fortsätter dagen i röjningens tecken. Imorgon har sonen några små kalasgäster här och även fast vi planerat att vara ute så måste vi ju ändå förbereda lite inför att det kanske regnar. Det går ju inte an då att barnen riskerar liven om de skulle behöva gå på toaletten inne. Våra egna barn har ju lärt sig att parera för alla skåp, verktygslådor och kartonger.

Det blir många saker som kastas samtidigt. Två släpkärror fulla med saker från förråd, garage och diverse skrymslen och vrår inne. HJÄLP vad man samlar på sig. Jag får en hjärtattack bara av att se alla saker. Det är ju helt sanslöst.
Tre pappkassar med saker plus en bilstol, gunghäst och barnvagn ska skänkas bort till Röda korset.

Sedan ska jag sätta ut vår beiga recliner, vårt skötbord "Sniglar" och vår syskonsulky på Blocket. Lite att pyssla med med andra ord, men det ska bli skönt att få bort alla saker.

Då kan jag ÄNTLIGEN börja piffa igen! Som jag har längtat må ni tro!

Ha en underbar dag med mycket sol!

Kram Bea

12 kommentarer:

Hem och Lycka sa...

Härligt att få lite hjälp och så söta hjälpredor dessutom! Trevlig helg, kram!

Stina sa...

Vad söta de är!:-)
Kramis

Stina sa...

Grattis gumman...du vann ju!:-)
Puss

Jenni - Snickarsbacken sa...

Tack vännen för en värmande och väl genomtänkt kommentar i bloggen! Du får allt till det, en mästare på att skriva! Måste ta och söka eller köpa Lotta på Bråkmakargatan så jag får se hur du visionerar.. Superlänge sedan jag läst de böckerna! Du har allt fina hjälpsamma hjälpredor hemma! Egna verktyg och allt. Såg att ni ska ha lite kalas igen och att köket tar form! Vad roligt! Skulle gäran träffat dig imorn på VH träffen, du måste va en supermysig "typ"!
Kram Jenni

Jenni - Snickarsbacken sa...

Tack vännen för en värmande och väl genomtänkt kommentar i bloggen! Du får allt till det, en mästare på att skriva! Måste ta och söka eller köpa Lotta på Bråkmakargatan så jag får se hur du visionerar.. Superlänge sedan jag läst de böckerna! Du har allt fina hjälpsamma hjälpredor hemma! Egna verktyg och allt. Såg att ni ska ha lite kalas igen och att köket tar form! Vad roligt! Skulle gäran träffat dig imorn på VH träffen, du måste va en supermysig "typ"!
Kram Jenni

Lilla huset på prärien sa...

Vad duktig du är som fixar att ha barnen med. Det gör inte jag. Mina trilskas med att gräva och dra upp "ogräs" precis där jag håller på. Det blir ingen bra mix...

Marie sa...

Hej och tack för den snälla kommentaren hos mig! :)
Vilken fin och trevlig blogg du har!
Jag håller tummarna för att det blir bra väder imorgon och att det blir ett kuligt och lyckat kalas! :)

Philura sa...

Ogröset hemma hos mig växer som bara ogräs kan, håller på att ta bort lite land. Gräsmattan får bli lite större istället, hihi. Så söta hjälpredor du har.

Villa Nystuga sa...

Hejsan
Jag är nybörjare på syfronten och har länkat till dig som en av mina inspirationsbloggar. Hoppas det är ok :)

-- sa...

Jättesöta hjälpredor du har! Förhoppningvis kan även jag ha två sådana i min trädgård inom nått år. För tro mig, det behövs! Vi har så mycket annat att fixa med här hemma så tomten lever sitt eget djungelliv. Hoppas det går bra med kalaset idag! Kram Maria

På min gatan i stan sa...

Det var ena duktiga barn!!! :-)

Ha en fin helg!

Kram!

Grindelunda sa...

De små är minsann väldigt bra att ha i trädgården. Igår vinglade Maja fram med gräsklipparen, men för säkerhets skull tog jag över och slutförde arbetet.
Kul är i alla fall att intresset finns.

Må så gott.
Kram Gunilla

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...