tisdag 1 juli 2008

Fler bilder från dotterns rum

Tavelkroken har hon fått av sin morfar på tvåårsdagen. På den hänger hennes "Carl Larsson" inspirerade klänning med sitt förkläde.
Jag har valt ut två stycken "Carl Larsson"tavlor med barnmotiv att ha i hennes hörna här. Jag vill att hon ska kunna ligga och titta på motiven innan hon somnar. Jag kommer själv ihåg hur väl inpräntade vissa tavelmotiv runt sängen blev. Jag minns många små detaljer som jag tror att jag inte skulle ha lagt märke till som vuxen på mina tavlor.

Här ser ni också hennes lilla matgrupp. Soffan har förvaring i sig vilket är toppen i hennes lilla rum. Kudden är från Rice den med och den kudden som står bakom känner ni kanske igen som den kudde hennes elvaåriga kusin sydde till henne i slöjden. Dottern blev kär i den och gjorde den till "sin"...och visst passar den bra där på bordet?

Duken på bordet har jag broderat under en syjunta i tidig 20-årsålder.

Barnservisen fick jag som liten flicka av min mamma. Den drack vi "kaffe" (vatten) ur och åt kex och bullar till. Det gör barnen och jag idag. Mysigt!

Och så en helhetsbild. Jag älskar mattan. Det var precis vad jag ville ha i hennes rum och var det första jag införskaffade till hennes rum. Det är en likadan som Madicken och Lotta på Bråkmakargatan har i sitt rum, så jag tyckte det passade bra i hennes Ilon Wikland rum.

Här ser ni också hur litet rummet är, men det passar till henne för tillfället.


"Little people" är favoriten och står alltid framme. Minst en gång varje dag hör man "Tut-tuuut" från tåget när det signalerar sin ankomst till tågstationen. :-)

...

Idag har det varit en lugn dag med picknikfilt, låneböcker och läsning på rygg under ett träd här i närheten. Det gav en verkligen semesterkänsla vill jag lova.

...

Har ni semester nu?
Vad har ni för planer?

Undrar Bea

22 kommentarer:

Lila sa...

Så FINT rum!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kramis Lila

Smått och gott hos Lina sa...

Så mysigt rum! Klänningen med förkledet är ju som pricken över i.

Kramar Lina

Anonym sa...

Att solhatten ser ut som en hätta måste bero på vionkeln för den är mer som en fiskehatt. =)

Fötterna är från en broderitidning jag hittade i Rom på vår bröllopsresa.

Grindelunda sa...

Vilka underbara bilder från dotterns rum.
Servisen var för söt.

Jag arbetar denna vecka och nästa, sen är det SEMESTER. Det ska bli så skönt.

Må så gott!
Kram gunilla

Mamma C sa...

Så fint och rart rum hon har. Det där med tavlorna, stämmer faktiskt väldigt bra. Jag kommer ihåg sådant sedan jag var liten. Och det är väldigt länge sedan.
Kram Mamma C

Marie sa...

Vilket mysigt rum och klänningen är helt underbar. Jag tycker att rött och vitt är sååå fint i flickrum.

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Oj så rent å snyggt rum.Ser sååå frächt ut.Längatr tills jag får inreda barnens rum på övervåningen...

Underbar matta!

Vi ska tälta i helgen 7 personer.Men det ska nog gå bra.Det blir ju vad man gör det till.Å vädret ska ju bli bra så vi får hoppas på det.

Kram Nilla

Mammans liv sa...

Jättefint rum!! Var har du fått tag på klänningen? Blev helt kär i den!!!!

Jes/Vita villa vila sa...

Hej vännen,

WoW! Vilket fantastiskt fint barnrum! Så mysigt & verkligen sagolikt!!! ♥

Kraaam!
Jes

Sanna sa...

Grattis till ett härligt rum, du har verkligen lyckats!

Här fortsätter röjandet och så har vi börjat om med köksrenoveringen. Nu är det etapp två som gäller. Det tar aldrig slut på renovering och bråte!

Må så gott i solen och njuut! :-p

Bo med Lena sa...

Hei og takk for koselig hilsen!

For et flott barnerom dere har! Kjempeflott!! Likte bloggen din veldig godt:)

Ønsker deg en flott sommer!

Lena:)

Stina sa...

Urtjusigt flickrum!:-)
Puss

Anonym sa...

Men vilket gulligt Plutt rum!

Det är så kul med lite inspiration från konstnärer och författare. I mina barnrum har det varit en blandning av Carl Larsson, Bestrix Potter, Elsa Beskow och så A. Lindgren med MAdicken o Lisabet förstås.

Jättemysigt tänkt av dig. Jag har oxå väldiga minnen från speciella tavlor och tapetmönster som man låt och tittade på innan man skulle somna

Kram LEna

OttoPippi sa...

Vilket underbart rum!! Min semester börjar på måndag men eftersom vädret skall bli kanon i morgon tänkte jag ta en föräldraledig dag och ut och bada med barnen!!!

anna k. sa...

Hur går det med köket?! Jag håller tummarna för att allt börjar komma på plats!

Jag måste verkligen berömma dig för vad du gjort i dotterns rum - det är såå fint och genomtänkt (älskar tanken bakom Carl Larsson bilderna)! Om jag hade barn själv skulle jag gärna inreda det så här!

Flingan sa...

Vilket fint rum hon har lilla snäckan!
Ha det gott!
kram plingen

Petra sa...

Hej!
Hittade hit till din blogg genom tips från min lilla Lotta från "min trygga vrå", härlig blogg och vilket barnrum sedan! Syr du vimplarna på beställning också eller är det endast för eget bruk? Ryser varje gång min symaskin ska fram, den knorrar nog ännu mer än mig, haha...
/Petra

Villa Nystuga sa...

Vilket otroligt härligt rum! Ljust och snyggt. Kan se framför mig hur en liten dam sitter på golvet och leker :)

Pixi sa...

Vilken underbar teservis!!! vad kul att du nu sitter med dina barn såsom du gjorde m din mamma,häftigt när man kan föra nåt vidare..=)

Anonym sa...

hej! tack för att du gav mig lite tips på hur jag vill ha i barnrummet! Brevlådan gillar jag speciellt!

Anonym sa...

Vilket fantastiskt vackert barnrum. Jag blir nästan sugen på att skaffa egna ungar...
Gillade att det inte kändes så könsbundet.

Själv bloggar jag mest om mode men en hel del om inredning också

http://www.folkbladet.nu/?cat=107

Varma hälsningar Clara

Anonym sa...

Vilket fint rum! Jätte fint..
ett sånt vill jag att min dotter ska ha när hon får ett eget rum :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...