fredag 29 augusti 2008

Origami

Det är ledig fredag här. Både maken och jag är lediga tillsammans med barnen och det känns lyxigt och underbart!

Dagens planer är ett bankbesök (då ska farmor vara här med barnen). Sedan ska maken cykla till biblioteket med sonen. Lilleman har längtat efter att få cykla långt. Då kan halvkrassliga jag och vår sjuka dotter pyssla lite här hemma istället.

I eftermiddag ska vi måla på stenar jag och barnen. Det ska bli spännande att se vad de kommer skapa fram.
Något som är helt ljuvligt och fascinerande tycker jag är origami. En kollega berättade om hur hennes elvaåriga dotter är helt inne på att vika origami och viker vackra askar och presentboxar av ljuvliga papper.
Jag har sparat en OTROLIG länk just om origami. Det som är helt underbart är att det är enkla beskrivningar på hur man gör just genom långsamma animationer som man kan pausa mellan varje moment.









När vek du senast något i papper?
För min del var det nog när jag hade läst "Sadako" med ett gäng tioååringar och vi vek papperstranor och hängde upp i ett "V" i klassrumstaket med en STOR guldtrana längst fram.

Sedan har det mest blivit några tråk-askar, men det finns ju så mycket annat fint man kan göra och bifoga i brev eller paket, eller kanske sätta i ramar på väggen. Den vita klänningen skulle verkligen kunna utgöra en fin liten detalj på en vägg tycker jag.
Nu ska jag sy en liten stund medan maken badar klart barnen.
Ha en underbar dag!

Kram Bea

19 kommentarer:

Villa Nystuga sa...

Oj! Det var verkligen pyssel vill jag lova. Ser fram emot era kreationer :)
Som för en hel del andra så är du en av mina inspirationskällor så självklart har du en nominering i min blogg att hämta.

Camilla sa...

Vilket mysigt pyssel, flygeln är ju helg fantastisk. Trevlig helg! :-)

StrandviksVillan sa...

Häftigt vad man kan åstadkomma av papper! Det där skulle mina stora barn gilla mycket.

Tack för att du deltog i lotteriet, men tyvärr ingen vinst till dig denna gång...
Ha en riktigt trevlig helg! ~Anki~

faster atta sa...

Så härligt det låter med ledig fredag, att pyssla med barnen är ju bara SÅÅÅ skoj! Kan tänka mig att detbblir många spännande stenar som skapas ikväll!

Nilla sa...

Härligt med ledig fredag! Önskar jag också hade haft det. Men tröstar mig med att barnen har haft det iaf. De äldre fick ta ledigt från skolan för att åka till grannstaden. Sonen och mannen gick på hockey och dottern åkte och hälsade på sin bästis som flyttat dit =) Ida hon var med sin älskade farmor tills jag kom hem.

Inte så dumt det heller!

Trevlig helg!

Mamma C sa...

Vilka saker dom har vikt. Ser ut att var hur svårt som helst. Jag har bara vikit askar för ett tag sedan. Ska bli kul att se hur fina era stenar blev som ni målade. Ha en fortsatt bra fredagskväll.
Kram mamma c

pudelflicka sa...

Trevligt att du tittade in hos mig. Du har en mysig blogg.
Hedvig

sygryn sa...

Kul med pappersvikning, ska testa det på enkel nivå, med min stora tjej som är 3,5 år. Tack för titten hos mig!

Helen sa...

Jeg har brettet frosker av papir til mine barn, og spålapper. Nå er de så store at de klarer det uten min hjelp...
Male på stener i sammen, det høres veldig koselig ut :) får vi se resultatet?
Håper du får en trivelig helg.

Hjärtat Mitt sa...

Tusen tack för det tipset. Ska absolut testas en dag.

Trevlig helg
Kram Mari i Marieholm

Maz sa...

Jag är en origami sucker! Fick en crash-course när jag bodde i Florens och pluggade med en massa japaner. De tyckte att det var hemskt roande att svenskar gillade japanskt barnpyssel! :) Inledde min relation med sambon med ett intensivt origamivikande också! Nyförälskade med pappersdjur över hela lägenheten! Sweet memories! Och du, titta in i min blogg får du se! :)

s.m.i.l.e sa...

Skrattade igenkännande åt ditt inlägg om sovrummet. Det ena leder till det andra, man blir aldrig färdig. Men det är rätt kul, eller hur?

sabina sa...

Tack! Vad snäll du är!
Jisses vad mycket fina saker du gör!! Jag blev också grymt imponerad av ert städschema.. får ta en funderare om det skulle funka här. Trevlig lördag!

Anna-Paulina sa...

vad läckert, ska ta å kika in på den där sidan. Vilka vackra tyger och vimplar och olika sydda kreationer m.m. du visar upp här på din blogg. Du är så himla duktig. Kram/ap

Stina sa...

Kul alltså.
Maja och mellanpojken har gjort lite sådant.
Otroligt, vad man kan göra alltså. Kramis

Linda sa...

Hej!
Va roligt att du ser på "Mannen som kan tala med hundar" fastän du inte har hund =D Det tyckte jag var festligt!

Ha en skön helg!

mch Linda

White Season sa...

Låter som en mycket härlig fredag och så kul att pyssla...mina busstroll kan inte sitta still så det blir inte mycket pyssel här hemma :-) Kram och fortsatt trevlig helg, Malin

Gårdsromantik sa...

Vilken bra sida!
Skall jag spara och se om jag kan använda i skolan.

Kram Maud

Skatan sa...

Vilket bra tips! Särskilt för oss i norr som regnet bara öser ned på i helgen. Bra med sysselsättningstips, menar jag :)

Sov gott,

Anna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...