tisdag 14 oktober 2008

Vissa dagar...

...kör allt ihop sig.
Så är det bara.

Dagen avslutas med axlar spända i nivå med öronen.
Tankarna surrar som ilskna bin i huvudet.
Man ytandas utan att riktigt fylla lungorna med luft.
Man stirrar och irrar, springer och flänger...och inget blir riktigt gjort ändå.


Men då är det ju bra att nynna lite Björkman "Imorgon ÄR en annan dag". Obönhörligen. :-)

Efter picknick i trädgården med sonen i det varma solljuset och några virkade varv på halsduken (se förra inlägget) och lite pussar och förståelse av maken så börjar jag sakta men säkert landa igen.

Puh!

Hur är det med er? Ner med axlarna nu. Andas! Hihi...

...

Jag drejade två små skålar till igår. Den första blev jag inte så nöjd med eftersom jag inte lyckades centrera hålet så bra som jag önskat. Den andra blev jag mer nöjd med faktiskt.

Nu ska vi kanske tova, jag och några tjejer därifrån. En av tjejerna har hur mycket ull som helst och vi får eventuellt låna mötesrummet på keramikverkstaden eller en skollokal.
Härligt!

En av dem beskrev hur man med hjälp av bubbelplast i torktumlaren kan få ullen att fästa på siden som man sedan kan sy små kläder av. Det lät jättekul. Hon har även färgat ull själv och idéerna sprutar fram från oss kan ni tro. Den ena inspirerar den andra som inspirerar den tredje.
There's no end to the possibilities!

Är det någon av er som har erfarenhet av tovning?
Finns det något man ska tänka på så där lite särskilt?

Nu ska vi äta middag!
Fläskfilégryta på en tisdag. Det känns lite lyxigt, men är det inte diskriminering att utnämna vissa dagar som lite "finare" än andra! ;-)

Ha en underbar kväll!

Kram Bea

13 kommentarer:

Marina sa...

Spända axlar har jag haft alldeles för länge nu. Inte skönt! Får väl snart söka för det kanske.
Min erfarenhet av tovning är bara att det är fint helt enkelt.
FLäskfilégryta en tisdag låter hur bra som helst tycker jag. Här blev det köttfärslimpa, gott de tockså.

Eddan sa...

Hej Bea!
Spända axlar skulle jag kunna skriva en hel avhandling om :-( - det är inte roligt. Hoppas att du får en bättre dag imorgon. Jag tycker att man ska unna sig "finare" mat även i veckan. Vi har ofta sett till att äta riktigt gott på måndag kväll, det känns som man drar ut helgen lite extra och så får måndagen en extra silverkant ;-).
Ha det så bra!
Kram från Anette

Mamma C sa...

Ibland kan man känna sig som en tickande bomb. Som kan smälla vilken sekund som helst om en grej till går galet. Tur man inte har sådana dagar varje dag. Halsduken ser ut att bli jättefin. Har aldrig tovat men ser kul ut när man kollat på nätet. Snart har du nog din servis från keramiken :-)
Kram mamma C

Anonym sa...

Oj, vad det sprutar med tankar och text...

Jag har testat både torrtovning med nål och tovning med såpa men inte med bubbelplasten.
När jag tovade med såpa använde jag mig av en bordstablett av träpinnar som jag rullade fram och tillbaka.
Det är bara att testa på. Det finns säkert små demostratinsfilmer på nätet...

Lycka till!

Anonym sa...

Hej Bea, tovat har jag gjort en hel del och det jag tyckte var roligt och effektivt var rulltovningen. Kan du få tag på en bit avloppsrör så tar du ett gammalt lakan som du lägger din kardade ull på som botten, antingen bara kardad ull, eller om du ska ha på några effekter, färgad okardad ull, tygslamsor som är lite trådiga för att göra "bilder", tygbitar, så lägger du det på plats. Lägg lakanet över, vik om eller ta ett lakan till, börja rulla upp lakan-ull-lakan på avloppsröret samtidigt som du blöter som bara den. Du kan också börja blöta innan du rullar för att t ex fästa ev effekter. Lägg allt i en plast som underlättar när du nu ska börja träna dina lårmuskler. Man ska rulla hela paketet fram och tillbaka (ca 1000 ggr)Sitt på en lagom hör stol och rulla efter ca 10 min rullar du upp allt och tittar hur det ser ut, blöt ev om det ser torrt ut. vänd sen på rullen med jämna mellanrum så blir tygstycket jämnt och slätt.
Mongolerna gör på detta sätt ungefär, men dom drar och packar sin ull med hjälp av hästarna som dom knutit fast rullen efter. Vi stampade ju ullen förr för att få vadmal och dom bygger ju sina tält, jurtor med dessa tygstycken.

Lycka till. Karin på Ösäter

Lallis - liv och leverne sa...

Det är JOBBIGT när axlarna ska envisas med att vara i den höjden efter en ansträngande dag.
MEn vad bra då att unna sig lite extra gottigt:) Fläskfilégryta på en tisdag är ju pefekt då.
Kram Lallis

Fröken Esurk sa...

Jag skulle varmt rekommendera frigörande andning! Är själv andningspedagog, finns en sajt om man vill utforska mer: andning.info. Vilken härlig blogg du har!
Använde ni najtråd till de rönnbärshjärtan ni gjorde?

Smultronstället sa...

Heej!
Det var länge sedan sist jag var här men alltid så kul att höra vad du har för syprojekt på gång,jag älskar själv att sy. Just nu har jag satt i gång ett arbete med att virka "mormorrutor" samt sticka en trekantig sjal och nu har jag sett (i Allers julmagasin, en riktig skatt, har du den inte så spring å köp)så fina pulsvärmare som jag bara måste göra.Jag tycker det är kul att ha flera saker på g samtidigt;)
Tack för all fin inspiration du sprudlar om!

Kramar M

Anonym sa...

Hoppas att det som ställde till det för dig igår löst sig! Den där vita mössan/baskern är bara så fin! Skulle vilja ha...jag var dock aldrig vän med stickorna! Kram Tulipa

villan vid vilan sa...

Hej! Vad fint du skrivit till mej. Blev så glad. Har mailat dej nu med lite frågor angående sjaletten.
Hoppas dagen idag varit lite lugnare.........Kram och på återseende

villan vid vilan sa...

En sak till jag tycker du är så otroligt duktig på allt hantverk!!!!! VERKLIGEN!!!!!

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej hej!!!

Den där mössan å sjalen har jag tittat flera ggr på men ej konmmit till skott än...kanske dags.

fläskfilegryta passar vilken dag som helst om du frågar mig....hihihihi...här äter vi det rätt som det är...ÄLSKAR DET !!!!

Hoppas att allt ordnat upp sig!

Kram Nilla

Brunkullan sa...

Ibland måste man helt enkelt gräva lite i frysen och använda det man har:) Vi åt fläskfilé vi med förra veckan! Supergott! Recept på bloggen om du vill kika!

Susanne

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...