fredag 6 mars 2009

Jag är helt överväldigad över...

...det otroliga deltagandet i "Använd det du har". Vad roligt och inspirerande!!!
Några av er har redan börjat pyssla lite av det ni har hemma och vi har fått se färdigsydda gardiner, haklappar, väskor och barnklänningar.

Jag kommer lägga ut några kollage med era alster här på hemsidan när månaden är slut.
Om du inte vill att just dina saker ska finnas med på utmaningskollaget så är det bara att maila mig så använder jag inte din/dina bilder.

Själv har jag sytt en massa vimplar den här veckan, men de vet ni kanske hur de ser ut vid det här laget, så jag lägger inte ut någon bild på dem.

Nu har jag börjat rita av en massa mönster från min nya "Tilda"bok.

Jag vill göra ALLT!
Jag har klippt ut mönster till mus, ekorre, kanin, strutglass, fågel och vingar.
Och det är bara början! :-D

Nu har jag också, sent omsider, blivit sugen på att sy en Tildadocka sedan jag såg en bedårande skapelse i en "Jane Austen"klänning i boken. Fast...jag är snarare mer sugen på att sy en Jane Austenklänning till mig själv.

I övrigt så har jag sytt på dotterns medeltidsklänning. Det var trixigt att få till kilarna, men med lite hjälp av en gullig Marie så blev det riktigt, riktigt bra. Nu är alla kilar och stycken ihopsydda, nu ska jag "bara" fixa resten på dem.

Och så har jag garn till en mössa jag ska sticka till dottern. Jag började lägga upp på strumpstickor som det står i mönstret, men när jag behövde BÅDE makens och mina händer till stickorna och det ÄNDÅ gled av maskor från stickorna så repade jag upp allt igen.
Nu ska jag prova att sticka på rundstickor istället. Hoppas att det går! Jag VILL lära mig sticka.

Snart ska jag och väninnan sätta oss på tåget med barnet och åka till Panduro bland annat.

Ha en underbar fredag!


21 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Den där musen är så söt. Jag är riktigt sugen på den där boken...
VAd kul att så många är med. Jag har fått ont i händerna och armarna som min produktivitet har gått ner lite tyvärr men lite pyssel blir det ändå.

Har du provat trästickor? Det är verkligen mycket enklare (tycker jag i alla fall) Rundsticka är ju också kul men småsaker som sockor är ju lite knepigt på sådana. Se till att du köper en kort nog om du vill göra mössor, jag köpte en för lång först och det gick inte alls. Det finns nåt som heter magic loop. Det är en teknik som gör att man kan sticka sockor och sånt på en lång rundsticka, men det har jag inte lärt mig än.

Hopppas du får en härlig fredag
Kram/veronica

Titti underkalas-eken sa...

Ja jag är också helsåld på boken, på varenda sida hittar man något man vill sy! Vill du ha tips om Austenklänning till dej själv kan du ju ta en titt på min blogg ;)
Kram Titti

6-barns mamma sa...

Vad fin thilda boken verkar vara, blir lite sugen på en sån!
Ett tips om du vill lära dig sticka, kolla i garnaffären om dom vet om några stickkafen? På såna kan man få mycket hjälp, många tycker det är roligt att få tipsa och hjälpa dom som inte kan så dom lär sig. I Oskarshamn har dom det det 16 mars och 26 mars på kvällen (ring och anmäl) i garnaffären, men du kan ju bo x antal mil därifrån så det är kanske inte nåt alternativ för dig.

Tanjis sa...

Va kul! Det ska bli spännande att se dina Tilda-skapelser. Jag vill jättegärna sy ekorren och kaninen själv men har lite mycket just nu med att sy änglarna. Men det är roligt det med.

Trevlig helg!

Vardags-mirakel sa...

Jag är också förtjust i Tilda dockor, så kul att titta på Panduro saker! Ha en härlig helg, kram Eva.

Grodmamman sa...

Tilda-dockor är ju så fina! Gillar de där Tilda-böckerna.
Sticka på rundsticka istället för strumpstickor går säkert utmärkt och är ju bra mycket lättare!:)
Kram

Anonym sa...

Är helt fascinerad av vad du och många andra kan kreera fram. Jättefint. Men jag får nöja mig med att titta och applådera. Fast för mig är det gott nog. Ha en fin helg!

OttoPippi sa...

Hej Bea!!
Det är så skönt och befriande att vara med på utmaningen! Att inte shoppa över mina tillgångar. Och det ÄR verkligen en utmaning för mig att inte handla :-). Speciellt svårt har det varit att lura ut vad jag skall sy till min syhemlis, men det ordnar sig nog med. Tack för att du startade denna!!

Ha en underbar helg!!
Kram!!

Heimlaga sa...

Men du, åka till Panduro under ett köpstopp-visst är det att fresta sig själv?! Jag tänker försöka undvika alla sy/pyssel/secondhandaffärer för att slippa bli frestad...

Mamma C sa...

Till Panduro dit skulle jag vilja följa med. Men då skulle man väl vara barskrapad totalt. När man gick ut därifrån. Ha en skön helg och ni är så duktiga alla kreativa människor.
Kram mamma C

Bollan sa...

De ska verkligen bli så spännande och se vad du ska sy från tildeboken, en "Jane Austen"klänning de förstår man ju att du blev sugen på. Kramizzar

Synnøve. sa...

Hejsan.
Det låter spännande. Men jag väntar och ser vad ni pysslar med nu så kanske jag hoppar på nästa gång.

Hoppas det är bra med dig ialla fall.
Kram Synne.

Ph sa...

Åh jag längtar efter min bok!! :) Hoppas att den kommer snart! Jag har ju en massa tyg hemma, det är idéer jag inte har så gott om... ;)
Trevlig helg!
Kram Ph

Ph sa...

TACK för tipset!! Du hade rätt, man drunknar lätt i alla idéer... :)
Snart dags för Andra Chansen, och naturligtvis håller vi tummarna för Sarah DF!! Jag är tokladdad, det är med schlager är bara sååå roligt! Ha en härlig helg!
Kram Ph

Anonym sa...

Här har det rivits tapeter i huset i dag, men lite kreativitet och använd det du har blev det också. :-) Har lyckats sy ett pennfodral till mina pennor som jag färglägger stämplar med.

Du ser, jag klarade att att fixa ett projekt i alla fall. Rätt vad det är blir det fler. :-)

Hoppas du har en underbar helg.

Kram Lotta

Ullis/Leva på landet sa...

Kul med din utmaning. Du är så otroligt kreativ just nu.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

Marie//Tekla Maräng sa...

Den där boken funderar jag faktiskt på att köpa även fast jag inte var så förtjust i att göra Tilda dockor.
Ha det gott Marie:)

Min rosendröm sa...

Måste få fråga ang dina vimplar. Vad har du för storlek på trianglarna? Vändsyr du dem?

Tacksam för svar då jag tänkte försöka mig på sådana av tygstuvarna som blir över efter alla syprojekt nu.

Del 2 och 3 är nu klara för beskådning om du vill.

/Nina

Paulina sa...

Jag brukar känna att man vill hinna göra allt på en gång och det bästa vore om någon kunde städa, laga mat, ta hand om jobbet och skolan åt en så man bara kunde pyssla och lära sig nya tekniker hela tiden! Provade nålbindning nu i helgen, lite tidskrävande men jättekul!
Behöver du stickhjälp kan du vända dig till mig, har stickat sen jag var nio (så det blir tio år nu) ett tips vad gäller mössor är att alltid sticka dem på kort rundsticka (40 cm) och bara använda strumpstickorna när det blir för få maskor att det inte går att ha rundstickan. Sen kan du också välja att bara sticka med tre strumstickor, alltså så att de lägger sig i en trekant och lyfta med den fjärde, alltså att du ratar sticka fem. :) i alla fall tills du lärt dig, blir mindre att hålla koll på då. och jag skulle också tipsa om trästickor för de halkar inte av lika lätt då och alla säger ju att man ska lägga upp på dubbla stickor men jag finner att det är lättare att lägga upp på enkel sticka så blir det lite tajtare första varvet och därmed enklare. :)
behöver du hjälp får du maila hur mycket du vill, lillstickan@live.se
Kram Paulina

Anne-Lie sa...

Förstår att du blir inspirerad av allt underbart som finns i Tilda boken. Jag älskar allt vackert som finns i boken. Har också anammaat din förslag att använda det som finns hemma. Bl a 10-åriga gamla tyger!

Charmingdesigns sa...

so cute!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...