söndag 30 september 2012

Nålbindning - alternativ till stickning och virkning

Jag bara älskar allt som har med ull att göra.
Troligtvis hänger det ihop med att jag är så otroligt frusen av mig...hihi.
 Antar att vi är många där ute som känner samma sak!

Om du skulle se mig nu så skulle du se att jag har en stickad ulltröja på mig, ihop med en sjal som är virad flera varv runt halsen samt ulltofflor på fötterna. :-)

Ull är höjdaren när det gäller värme och nu behövs det MYCKET värme.

I eftermiddag besökte jag och mina härliga tjejer en specialöppnad "Ullbod".
Vi fick chansen att handla i lugn och ro och vi blev även visade nålbindning.
Känner ni till den tekniken?

Du liksom "syr" med en tränål så att det blir knutar i ullgarnet. Vanligtvis så gör du dina plagg något större än vanligt för att sedan "valka" ihop den (krympa den genom att gnugga med varmt vatten och såpa på en tvättbräda). Då blir den supertät, slitstark och VARM!

Jag fick prova på.
Själva grundtekniken är enkelt (Trä på de tre bakom, lägg på en där fram och snurra runt).
Däremot var det lite klurigare att lägga upp och "repa upp" ifall man skulle göra fel, men det är ju onödigt att göra fel, så det tänker jag strunta i. ;-)
Här kan du se en video på hur man gör. 
Jag tycker att hon är rätt så tydlig när hon arbetar faktiskt.  
Det ska bli så spännande att lära sig den här tekniken som härstammar ända från vikingatiden.
Det vore så synd om all den här gamla tekniken skulle försvinna. 

Här kan du läsa lite mer om tekniken.

Har DU stött på nålbindning tidigare?

5 kommentarer:

rett og vrang sa...

Jeg kan det der! Har innlegg på bloggen om nålbinding og på hjemmesida mi. Lærte meg teknikken i 1981. Ha det godt! Synnøvehilsen

rett og vrang sa...

Trenålene som fantes tidligere, blir ikke produsert, så jeg har satt i gang med å lage noen i epletre. De er testet og fungerer som de skal.

mylovelygrandma sa...

Hejsan! det där verkar väldigt intressant.. jag ölskar ju allt som innebär pyssel! Livet är helt enkelt liiite bättre med pyssel. Har aldrig förstått när andra klagar över att de inte har något att göra. Finns ju massor att prova på!:) tack för kommentaren om mina tomater.. det behövde mitt tomatsjälvförtroende;) haha.. Kram på dig!

Anonym sa...

Hej! Min farmor nålband vantar som sedan broderades med vackra blommor. Hon var född i Dalby i Värmland och där var det många som höll på med det hantverket. Det finns beskrivet i boken "Vinterblomster" av Elisabeth Jacks Svantesson. En väldigt rolig bok att bläddra i!

Pysselfarmor sa...

Min mor nålband,men hon gick bort innan jag var så pass intresserad att jag ville lära mig det. Dock finns Eva Andersson här i STockholm, hon som skrivit flera böcker om nålbindning, och hon håller kurser i nålbindning så tack vare henne kan jag det nu. Det blir så sköna och varma vantar.
http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/kategori/83257-nalbindning-min/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...