fredag 13 juli 2007

Solhems handelsträdgård

Jag packade in barnen i bilen och for till Solhems Handelsträdgård. Jag har deras tillåtelse att visa några bilder därifrån idag. Förstora upp kollaget och titta på den vackra interiören. Det finns mycket där inne (och ute) som skulle passa finfint i vår trädgård. :-)


Har ni sett en "Älghornsbräken" förut? Maffig är den och ser verkligen ut som älghorn.


Ägarna har lagt ut fotopärmar på sina trettio år som Handelsträdgårdsmästare. Vilka härliga bilder från slutet av 70-talet va? :-)



Och bilderna blir allt mer färggranna ju längre tiden går förstås. Här bygger de ut verksamheten med fler växthus och en större butik. Vad spännande det måste ha varit. Lite kul är att båda ursprungligen arbetade som lärare, men bestämde sig för att helt bryta upp med den banan och starta eget. Modigt!


De var nyligen med i ett reportage i tidningen där de berättade om sina trettio år med verksamheten. Det hade varit en del ris, men mycket "rosor" också... (förstås) ;-)




De här doftrankorna fick följa med mig hem då mina murgrönor bara dör och dör. :-( De senaste jag hade fick spinn på sig. Hoppas dessa klarar sig.


Även mina kryddor har gått åt i sommarvärmen, så det fick bli lite nytt där med.


Till vänster är det "Levande stenar", en sort jag inte sett tidigare.

I mitten vet jag inte vad det är, glömde fråga. Är det någon som vet?

Till höger mitt "hjärta". Jag har ju en sedan tidigare som skjuter höga skott. Ingen vet heller vad de kallas. Jag passade på att köpa en nu när jag för en gångs skull hittade en.
Andra bloggar om: ,

6 kommentarer:

HildeS/Frøken Fryd sa...

Hei hei, og takk for koseleg kommentar på bloggen min.
Du har ein flott blogg med masse fine bilder.

Eg kjende meg igjen i det du skreiv om alle stoffa som du kjøpte, og som låg der i haugar....men som kjent så rotnar dei ikkje, og dei spiser heller ingen mat, så då så:o)
Eg har lagt deg til i blogglista mi, og håpar at det er greit?

Millis sa...

Kul att du tittade in hos mig!
Härligt reportage om handelsträdgården.

Lotta sa...

God morgon!
Jaså du ville ha samma hjärta, jag det kan jag tänka mig! Det hade blivit jättefint i det vita sovrummet med röda detaljer. Stina får väl göra ett liknande till dig! Jag lovar att vårda mitt ömt! :-)


Härliga bilder du satt ut idag, och blomman i mitten har många namn: våreld, höstglöd och kalanchoe.

Ha en riktigt härlig lördag!
Kram
Lotta

Stina sa...

Hej, vännen!
Fina bilder.

Jo, jag har kvar bloggen. Men jag har gjort om den lite bara. Kram

Susanne sa...

Vilken vacker handelsträdgård. Här i min trakt är den bästa handelsträdgården sememsterstängd. :-(
Den som finns kvar är typ en Plantagen variant och har usla blommor. Blä!

Man får åka en bit för att hitta ngt fint men det är det värt! :-)

Älghornsbräken såg ju så läckert ut! Ha det så gott!

Lantliga drömmar sa...

Härligt ställe, zink-vattenkannorna vill jag haaa!! :-)

Jo, du, telådan... Jag kan nog fixa en åt dig, men vet du, fick veta att frakten går på åtminstone 30 euro! (300 kr!). Min mamma hade skickat ett liknande paket till Canada för 29 euro, och fick då höra att frakten till Sverige är ännu dyrare! Kan ännu kolla exakt, men om det blir dubbelt dyrare än Canada-paketet, kan det bli så dyrt som 60 euro, för en ask som kostar 16 euro...! Vansinnigt! Men om du fortfarande är intresserad kan jag kolla det på typ måndag eller tisdag! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...