måndag 22 oktober 2007

Mitt liv i böcker


Jag ska sälja böcker på Tradera


Orsaken är:

a) Alla böcker inspirerar, men stressar mig samtidigt. Jag har så många projekt i huvudet och alla underbara pysseltips som hägrar i böckerna precis bredvid min arbetsplats på kvällen gör att jag känner mig stressad.


b) Jag behöver utrymmet. Nu när vi ska ha sovrum här i arbetsrummet och arbetsrummet ska flyttas upp i ett allrum där uppe så vill vi inte ha så många böcker som tidigare.


c) Jag har förändrats och mina behov likaså. Tiden för självläkelseböcker är över. Jag har funnit det jag sökt i mitt liv och självförtroendet har kommit i takt med det.

d) Jag behöver dem inte längre, såsom mina graviditetsböcker. De kan lika gärna komma någon annan till gagn.





Från toppen:
"Starting in oils" - ja, just det ja...man måste ju BÖRJA också
"Måla blommor i akvarell" - gärna, men tiden?
"80 nya målningsidéer" - har målat de motiv jag vill ha, bland annat en fisk :-)
"Brodera blommor" - sååå många fina mönster, men jag har en triljon
"Torka blommor i mikrovågsugn" - mycket älskad. Kan många av dem utantill
"Inred personligt" - för två år sedan fick jag den av makens svägerska. Då var jag förvirrad, visste inte vilken "stil" jag hade, men NU vet jag och behöver alltså inte boken längre :-D
"Skaparglädje" - har så många fina mönster, men jag har gjort det jag vill göra ur den
"Palmer", "Lättskötta säsongsblommor", "Stora krukväxtboken", "Vackra krukväxter" - DRUNKNAR i växtböcker
"Nytt hem med enkla medel" - ujuj vad jag har använt den
"Brodera av hjärtans lust" - fina broderimönster, men har så många
"Blomstersmycka" - underbar, inspirerande bok, men jag tar mig inte tid att göra arrangemang
"Mina minnen" - en bortglömd bok som jag faktiskt har kopierat några saker ur
"Solrosboken" - allt om solrosor, men är kanske inte så mycket för solrosor nu som jag en gång varit
"Måla möbler" - jag gör ju inget annat, så det här kan jag nu
"Stora hobbyboken" - ids inte spara den tills barnen blir äldre. Vi får låna den på biblo om 8-10 år istället
"Tyger" - det som inte står om tyger här är inte värt att veta
"The developing child" - en kurslitteraturbok från grunden. Jag har haft mycket nytta av den, men nu har jag inte läst den sedan barnen föddes så nu får den ryka den med.





Från toppen:
"Tid för ditt liv" - ja, man måste ju ha tid att läsa den också. Säkert många bra tips!
"Handbok för gravida" - favoritboken under graviditeten. När jag var barnlös sökte jag efter alla symptom, när jag var gravid kunde jag skratta åt att jag egentligen trott att det skulle vara som i boken. Den var väldigt trösterik på många, många sätt, särskilt när jag blödde i när jag väntade dottern. Kanonbok!!!


"Tao enligt Puh" - jag hade precis träffat maken när jag köpte den här. Han tyckte det var lite sött att jag var en "flummare" som han själv sade.
"Kapten Corellis mandolin" - en underbar bok, men jag kommer inte ha tid att läsa den igen på flera år så då får det bli biblioteket även där då ;-)


"Kvinnors kreativitet" - har fyllt en anteckningsbok med aha-upplevelser därifrån, så mycket som jag inte tänkt på angående mig själv och min kreativitet i den.


"Du är bra som du är" - en plågsam bok, särskilt när man läser den när man INTE tycker att man är bra som man är. Men nu behövs den som sagt inte, nu trivs jag toppen med mig själv och mitt liv.


"Gravid - vecka för vecka" - en BIBEL under graviditeterna. Plats för egna anteckningar, men jag vågade aldrig klottra ner några rader på de heliga sidorna. "Den här veckan utvecklas ditt barns lungor ännu mer och doftsinnet är nu helt utvecklat"
"Spädbarnets psykologi" - inte en TUNG psykologibok, utan en som ger eftertanke och insikt. Den ingick i kurslitteraturen under min psykologikurs. Då var den nyutkommen och tankarna var helt revolutionära. Idag skrivs det som står i den i vilken "Amelia - föda barn" som helst. ;-)
"Barnen lär oss" - viktiga tankar, men jag har med mig mycket av det redan från min utbildning
"Handbok för gravida" - javisst, jag har ju en till - i inbunden form. ÄLSKAR ju boken som sagt
"Barn - om utveckling och uppfostran de första sex åren" - säkert står det mycket som jag önskar att jag hade tagit mig tid att läsa om några år, men...vad är tid?
"Vi ska ha barn" - så användbar när det gäller hur man ska tänka inför förlossningen. Jag lovar att jag läst nästan ALLT som har med barn, graviditet och förlossning att göra, men den här ger absolut bäst tips när det gäller ställningar och skeden under själva förlossningen.
Men...här blir det inte fler barn...tror vi! ;-)


Och så säljer jag den här klockan:

Nu när jag lagt in så mycket på Tradera har jag väl gjort mig förtjänt av en stooor kopp med onyttig varm choklad? Åhhh...tack för att ni tycker det! ;-)

Ha en toppentisdag imorgon!!!

Kram Bea

28 kommentarer:

Anonym sa...

Ojoj, inte dåligt! Det tar ju evigheter att lägga upp auktioner på Tradera, klart du är värd varm choklad!

Kram!

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Du är absolut värd en eller flera koppar choklad, för det tar en evighet med tradera ju:
Kram på dej!

Karin Krut sa...

Jaahaarå! Du kan nog ta två :)
Skönt att du har kommit så långt så du inte behöver böckerna längre :)
Kram Karin

Anonym sa...

Oj så många fina böcker. Jag ska snart flytta så jag ska inte köpa på mig några böcker nu...

Nilla sa...

Duktigt jobbat! Inget litet jobb du hållit på med.

Förresten vill jag också ha en fin vit dator =)

Hoppas ni har det bra! Sköt om dig!

Kram Nilla

Elzie sa...

Jo, man skulle nog behöva rensa bland alla böcker man har, men jag kan inte!!! Böcker är som barn för mig och jag har väldigt svårt att göra mig av med dom. Annat är det med gubben. Han har plockat ihop en stor hög som han ska lämna till loppis. Tänk om man ändå var sån???
Lycka till med försäljningen.
Kram Elzie

Stina sa...

Det var det värsta...Men samtidigt är det ju skönt att göra sig av med saker. Kramis

HildeS/Frøken Fryd sa...

Eg samlar på bøkerog har vondt for å skille meg fra dei.Men eg er flink til å låne dei bort og det er ikkje alltid dei kjem heim igjen hehe.
Du er flink som ryddar bokhylla di, og deter ikkje alt ein treng å samle på og nå kan jo nokon andre få glede av dei:o)

Amoroso sa...

Just faktaböcker håller jag verkligen med dig, de kommer och går genom livet! Härligt att se vilka som betytt speciellt för dig!

Birgittas minnen sa...

Vad klok du är som tar och gör slag i saken och säljer sånt som du inte vill ha och behöver. Skulle gärna ha köpt din klocka,men skickade precis efter två stycken från alvas hus ikväll. Kram och ha det gott.

Mitt hem är min borg sa...

Såg dina böcker på tradera innan jag kom hit.. Skönt å röja upp riktigt.. Klockan e jätte fin.. Kanske lägger ett bud.. =)
Kram!!

Anonym sa...

Lycka till! Hoppas du får allt sålt, skönt att rensa upp. Gillar att slänga men har svårt för det just när det gäller böcker. Maken är värre än jag i detta avseende.

Linneagården sa...

Oj, vad många böcker du ska sortera bort. Den klockan har jag i köket! Nu ska jag kolla tradera en stund...
Välkommen in till mig.
*kram* /madelene

Tidsmästarinnan sa...

Åh, tradera är ju helt beroendeframkallande! Skönt att rensa ur lite, lycka till med försäljningen!
(Klockan var jättefin!)
Glada hälsningar
S.

Brunkullan sa...

Oj! Vad mycket! Hoppas du får sålt rubbet:-)
Klockan är ljuvlig! Ska kanske spana in den lite närmre......;-)

Missa inte min tävling:-D

Susanne

MiaMaria sa...

Himmel sååå mycket böcker kan bli skönt att bli av med dem och få en liten slant till annat....

Trevlig fredag!
Miamaria

Blommiga Karin sa...

Jag ser att det finns flera som har gått igenom sina böcker...=)
Jag har haft mängder,men faktiskt kört bort dem till loppis efter ha fått skambud på Tradera och pyssel med att skicka,paketera dessa på posten.Hoppas du får bättre utrymme nu iallafall.Tror vi har ungefär samma sorts böcker=)/Karin

Lillafruluva sa...

Bra idé att sälja alla böcker när de bara tar plats och samlar damm!
Typsnittet i stil med korsstygn heter "home sweet home"
Ha en bra helg!!/ Carol

Stina sa...

Du är ju snäll du, gumman. Hoppas att du får en bra helg. Kramis

Hem & Harmoni Marie sa...

Så skulle jag också behöva göra.. har alldeles för mycket böcker som inte behövs längre...
Njut av chokladen, det är du värd!
Kram från Marie

Stina sa...

Ja men jag har dig också,:-)gullegumman. Det har jag för länge sedan förstått...att du är en redig person, som är Bea och ingen annan. Kramis

Cattis sa...

Hej Bea!
Halkade in till dig via någon annan blogg.
Hoppas det går bra för dig att sälja alla dina fina böcker. Jag har en liknande samling som jag funderar på att sortera bort. Är ju bra om någon annan kan nyttja dem när man själv är färdig med dem.
Varm choklad låter mumsigt - njut av den!

Ljuva ro sa...

Oj vad många bra böcker du säljer! Gillar ditt sätt att tänka... det är så lätt att samla på sig en massa, nej fler borde göra som du, rensa och sälja eller ge vidare! Klockan är så fin, skulle passa i mitt kök! Jag tar en titt på tradera!

Stina sa...

Sötnos där!

Jo, för tillfället ligger hjärtverksamheten lågt. Jag håller på med örngott och doftpåsar just nu. Men lite senare så kommer det igång igen. Kramis

Stina sa...

Fialotta där. Jag kan skicka lite snö till Hugo.:-)

Brunkullan sa...

Vill bara tacka för lotten!! Den kom igår och hade ingen vinst tyvärr! Men det var skoj ändå:-)

Ha en bra dag!

Susanne

Stina sa...

Hej gullesnuttan!

Vagnen har jag köpt för länge sedan på en loppis. Det är en Emmaljunga från 30-talet. Maja hade den med sig överallt när hon var liten. :-) Kram

Anonym sa...

Oj, va mycket du ska sälja! Vilken fin klocka!...Det är klart att du gjorde dig förtjänt av en stooor kopp varm, god choklad! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...