tisdag 25 december 2007

Genomskådad!!!

Julen blev en katastrof.

Barnen blev ju magsjuka. De tillfrisknade under lördagen, men självklart så avbokade vi det firande vi skulle ha varit iväg på. Det fick bli en lugn, mysig jul hemmavid istället.

I WISH!!! säger jag bara.

Maken vaknade med magont. Jag åt julfrukost själv med barnen.
Han blev sedan rejält magsjuk. Jag och barnen höll oss nere på nedervåningen och försökte mysa så mycket det gick. Vi såg på sista avsnittet av julkalendern på webbtv, pusslade och spelade spel.

Men hur skulle jag göra med tomten? Barnen räknade ju med att han skulle komma!!!??? Och inte kunde jag sköta hela maskineriet helt själv?

Fram emot lunch började jag också må lite tjyvens. Jag bestämde mig för att inte vänta med ev. tomte till EFTER Kalle och annat. Fanns kanske inte möjlighet till det då om jag insjuknade.

Följande utspelade sig:

- Älsklingarna små, sitter ni här och pusslar en stund. Jag ska bara gå ut och se om vi fått några fler julkort i brevlådan?

Jag kastade mig ut, slet med mig tomtekläderna och makens stora skor och krängde på mig hela munderingen i vårt alltför trånga förråd. Sedan in igen. Ringde på dörren.
Sonen, min älskade treåring, öppnade och sade glatt:
- Hej mamma, har du klätt ut dig till tomte?
- Ehhh...nej...mamma? Du menar hon som jag träffade på vägen hit? Hon sade att ni satt och pusslade vid köksbordet och att hon snart skulle komma. Får jag komma in?

Sonen öppnade dörren på vidgavel med ett stort leende. Dottern höll sig avvaktande i bakgrunden, på gränsen till livrädd. Som tur var så hade faktiskt deras pappa masat sig ner och satt matt på fotpallen med handduk runt halsen och videokamera i handen, så hon kunde känna lite tröst i honom.

- Vet du mamma, jag tror att min bilbana som pappa köpt till mig i julklapp ligger kvar i bilen, säger sedan sonen glatt upplysande.
- Ähuummm..." harklade sig tomten. Bilbana? Det vet jag inget om, men det finns ett stort paket i min släde som jag ska hämta sedan, det är kanske det du menar?
- Mmm...kanske, sade sonen och log underfundigt igen.
"Tomten" började må mer och mer illa och tänkte att det måste gå undan det här. En hel säck med klappar låg vid mina fötter och jag tänkte "Hur katten ska jag kunna ro detta i land innan jag mår hel illa här under skägget?

Det resulterade i att "tomten" nästan kastade åt barnen julklapparna. "God jul...önskar..... HÄR..ta paketet...HÄR" nästan skrek tomten...och sedan nästa och nästa. Matade på med julklappar och barnen hade fullt sjå att hämta dem. Men de njöt av att få alla paket förstås. Tomten var inte alls en dum prick beslöt sig dottern att tycka och hämtade paket som om det gällde livet. :-D

Tomten drog sig hastigt mot dörren. Gick snabbt ut och smällde igen dörren. Illamåendet var totalt. Kom på mig själv och öppnade dörren och "kastade" in en julsäck och mumlade snabbt och matt:
"Här är en stor fin julsäck till. Jag hinner tyvärr inte dela ut dem en och en eftersom många andra barn väntar"
Blam!

Dörren smälldes åter igen.
Och öppnades igen. "God Jul förresten och roligt att ni varit så snälla barn. Hoppas ni är lika snälla nästa år så kommer jag gärna tillbaka"

BLAM!
...
Resten av julen firade jag ensam med barnen. Dottern var ledsen och kinkig och sov i omgångar, så det var mest bara sonen och jag. Vi åt julmaten själva och missade halva Kalle Anka. Jag videofilmade lite och tog kort som jag sedan visade maken. Fram emot kvällen kom han ner och vi umgicks lite för första gången på hela dagen.
(Fast vitpeppar, vitpeppar så har jag ännu inte blivit dålig, men jag vågar verkligen inte ropa "Hej" än. Nu vill sonen se på "Tre myror är tre elefanter" Kan ni gissa vilken film det är han menar? ;-) )

Kram Bea

40 kommentarer:

Sanna sa...

*skrattar så tårarna rinner* Jag är hemskt ledsen över ert elände med magsjuka som sabbade hela julen men ditt inlägg var en verklig komisk höjdare. Så härligt skrivet! *KRAM* Och en bättre fortsättning!

Änglahem sa...

Hållare med ovanstående "talare", en verklig höjdarhistoria och blir säkert det för er också om siså där 10-15 år!

Stackare, hur går det med er? Har du klarat dig??

Hoppas att barnen är nöjda med sina julklappar trots allt!
Här var det den Bästa julen! enligt flickorna och är de glada och nöjda då är mamma glad.

God fortsättning och tillfriskning!!

Kramar, Ulrika

Lotta sa...

Jag förstår att själva denna händelse inte var så kul för dig, men för oss är det jätteskoj att läsa om det!

Hoppas ni mår bättre idag och att barnen njuter riktigt mycket av sina julklappar!

Ha en fortsatt mysig jul!
Kram
Lotta

Flickan på landet sa...

Nejmen stackare vilket elände det blev, men barnen fick ju iallafall se tomten =) Så skojigt det lät, fast säkert inte lika skojigt för er :-(

Ha en fortsatt trevlig julhelg och hoppas ni alla blir friska snart!

stina sa...

Fy stackars er! Fast jag måste erkänna att jag drog en del på smilbanden när jag läste! Men du det kommer en ny jul nästa år! Krya på er! Kram Stina

www.palindgarden.blogspot.com sa...

haha nämen stackars er fast det lät himla roligt! Hoppas ni mår bättre nu och får några mysiga lugna dagar!!

kram madde

LantlivsAnette sa...

Halloj så här på juldagen,ojj vilken julafton ni har haft..hoppas att ni nu är friska allihopa..visst är det konstigt att det alltid går magsjuka vid juletid.

Tack för kommentaren hos mig idag...jaaa...jag har aldrig tänkt på det faktiskt...hur jag ska toppa nästa år !!
Men visst har det hänt mycket i år för mig...mycket roligt !
Jag ser fram emot nästa år , vad mycket roligt jag ska visa på bloggen,hjärnan är full av ideer...sån är jag,tur att det finns utlopp för mig i blogg världen...
Ha det så bra nu så här på Juldagen,jag sitter här och är propp mätt igen...nu är det dags för en promenad...
Kram Anette

Himmelbit/Njut en smula sa...

Tack för ett gott skratt!! Hoppas verkligen att du fortfarande klarat dig och att resten av familjen är friska också. Snacka om att du gör precis allt för dina barn när du t o m fixar tomte trots att du mår dåligt och är själv med dem - du är ju en superdupermamma!!

Ha det toppen och god fortsättning!
Kram kram

Anonym sa...

Förlåt, men jag var faktiskt tvungen att skratta lite åt missödet. Hoppas ni mår bättre idag! :)

~~*Pennyshouse*~~ sa...

hihihi....förlåt....denna jul glömmer ni nog aldrig!!!
tur att tomten kunde komma iallafall..
Kram, jag håller tummarna för dig!!
Pernilla

Kamomilla sa...

Oj hjälp alltså det där var ju rena mardrömmen!!! men nästa år kan ni kanske skartta åt det hela? Magsjuka kommer ju när man minst kan ta det... Det enda man kan säga som tröst är att det som inte tar livet av en gör en bara starkare...

Kram, kamomilla

n o r d i n g å r d e n sa...

Ha, ha... men fy ändå vilken tuff julafton ni hade, ni kan skratta åt det om en vecka och förhoppningsvis är ni alla krya till nyår i stället! Jobbigt med magsjuka, särskilt om man måste var tomte till råga på allt: ) Blir illamående av bara tanken, svettas under en dräkt och stort skägg... men det slutade ju rätt bra i af... en FORTSATT bra jul önskar jag er alla! Mari.

Bonnie´s vita rum sa...

Men oj då vilken jul ni har haft!
Stackare!!

Kram från mig!

Krya på er!

atmosphere sa...

Vilket äventyr! Men jahg håller med de andra om att det var som en bättre komedi att läsa...
Jag önskar er snabb tillfriskning, det verkar bättre än god fortsättning!
Kram Ingrid

Ann-Catrin sa...

Nej men usch..men du ni kommer i allfall komma ihåg julen 2007.
Hoppas nu resten av julda´garna får gå i frikhetens tecken.
kram A-C

Hem och Lycka sa...

Men usch vad tråkigt.. Men nästa år kan ni minnas tillbaka och le lite grann åt den här julen som inte riktigt blev som den kanske borde. Länkar dig, hoppas att det är ok! God fortsättning, kram!

MiaMaria sa...

Men stackars familj.....usch magsjuka är det värsta värst.....

Men vilken historia så mitt i eländet måste jag säga att du fick mig att skratta....skönt att tomten inte hade/har fått magsjuka så hon snabbt kunde rycka ut.
Och glädja barnen mitt i eländet.
Denna jul kommer ni sannerligen att minnas.....

Ha´det gott!
Miamaria

Hem & Harmoni Marie sa...

Ojojoj...så det kan gå! Låter ju inget vidare men hoppas ni känner er bättre nu!
Kram Marie

Maria sa...

Hur kunde hon inte gilla denna super söta gris??? Har tänkt behålla den ett tag till i fåtöljen sen får den flytta med mig upp i sovrummet!

Anonym sa...

"Vitpeppar, vitpeppar" sa du - min svåger som är krögare och absolut INTE får bli magsjuk, rekommenderar just vitpeppar som huskur i magsjuketider - svälj tio hela vitpepparkorn var morgon och skölj ner med lite vatten.
F-n vet om det verkligen funkar, men han klarar sig i alla fall.

Tips från anna

Smått och gott hos Lina sa...

Hoppas ni mår bättre nu. Kan inte låta bli att skratta när jag läser vad du skrivit, så levande beskrivet. Hihi :-)

Kram Lina

Signes Vind sa...

Den julen glömmer du inte och nästa år kan du skratta lika mycket som vi andra som läser det gör. Tycker så synd om er men du skriver så roligt så jag kan inte låta bli att fnissa.
Hoppas resten av helgen blir bättre och ni kan njuta av ledighet.

Grindelunda sa...

Vilken underbar kåsör Du är :) och vad härligt att Du har humorn i behåll trots att julen blev som den blev.Det är en god egenskap att "always look at the bright side of life..." Hoppas att det nya året startar på ett bätter sätt. Må så gott! Kram Gilla

Flisan - Alldeles Vardagligt sa...

*fnissar hejdlöst* Sorry, inte åt att Ni blev sjuka, men Du beskriver allt så härligt så jag kan inte annat än fnissa :)

Hoppas att Du klarade dig, själv låg jag i samma sits på juldagen... :(

Kramisar
Flisan.

Pernilla sa...

Men underbara härliga Bea.. jag är såå lessen över att ni varit magsjuka men snälla du vad du skriver bra... Tack för dagens höjdpunkt.. Hoppas ni nu kryat på er och att tomten nästa år är mindre lik dig :-)

fin fortsättning.

Kram Pernilla

Nilla sa...

Oj era stackare! Men snälla vän så bra du skriver! Trots eländet kunde man ju inte låta bli att skratta =)

Hoppas ni får ett bättre nyår och man tycker ju att nästa år borde bli bättre =)

Kram Nilla

Hannis sa...

Håller med!Du bjuder verkligen på skratt!
Men tycker synd om er som fick fajtas med magsjuka just på Julafton!
Men vilken mamma, som trots allt fixar fram en tomte=))
Hoppas ni mår bättre!Kram Hannis

Katarina sa...

Hej på dig:) Nu tror jag att jag både skrattat och gråtit av mig i alla fall gårdagens Julmat:)
JAg har aldrig förut hittatin till dig och tänk att när jag gjorde det så höllt jag på att fnissa ihjäl mig:) Men....så trist att få magsjuka på Julafton eller som för barnen ett par dagar innan, men sen skrev di så glatt om det så det var svårt att inte dra på smilbanden;) Hoppas att ni mår bättre nu och att ni får ett par sköna dagar tills nyår:)

Hit kikar jag gärna in igen :)
Kram katarina

Sallys hus sa...

Näääeee...vad jag tycker synd om dig!!!
........Eehh..och maken förstås....

Men jag måste ju få säga att det var ju lite komiskt också!!!!
Tur att sonen var vid gott mod i alla fall....
Hoppas ni klarar er resten av mellandagarna så ni får njuta av lite jul tillsammans!!
Kram Katarina

Camillas nya hem sa...

Trots att jag verkligen tycker synd om er som drabbats av magsjukan måste jag bara få säga att det där var det roligaste jag läst på mycket länge! Så underbart skrivet! :) Krya på er!

Amoroso sa...

Hehe den här julen kommer ni alla att minnas :-) Stor nyårskram till dig!

Änglahem sa...

Men Bea min vän.....har du trillat dit du med?!

Hoppas isf att maken är frisk nog att pyssla om dig!

Krya på er kramar
Ulrika

Snäckornas sjö sa...

Hej på dig!

Hittade hit via "En doft av Danmark". Och som jag skrattade när jag läste inlägget! Du skriver underbart!! Hoppas verkligen att ni har kryat på er och att de andra dagarna blev bättre.

Tänkte länka till dig, om det är ok? Vill inte glömma bort att titta in här.

God fortsättning!

Dorthe ♥ sa...

Gott Nytt År!

Kram
Dorthe

Solsjö - Under en vind sa...

Vilket elände!! Ni kommer dock att le när ni tänker tillbaka på detta nästa år!!! Jular kommer flera....jag vet ett brudpar där mannen blev magsjuk precis innan kyrkan...det är ju en dag man förhoppningsvis bara har en gång...

Hoppas ni alla håller er pigga och kan fira ett riktigt GOTT NYTT ÅR! kRam!

Unknown sa...

hihi * förlåt* Kunde inte låta bli att skratta åt erat lilla elände under jul, hoppas att ni mår bra nu och ha ett riktigt gott nytt år! Stora kramar Jasmin

Anonym sa...

svarar i din blogg.

Visst är bilarna underbara, de är köpta på homely i hammarby sjöstad.

Nu måste jag läsa din blogg och om din dråpliga julafton :-)

Kram
Erika

MiaMaria sa...

Önskar ett Gott Nytt År!
Miamaria

josephine sa...

Dessa ÄLSKADE intelligenta barn!
TACK FÖR ETT UNDERBART julbloggande! En underbar påminnelse om att vi ska vara glada för det vi har och så helt FANTASTISKT det är, skrattade så att jag tjöt, både i tårar och av skratt!!
God fortsättning på 2008!

Tusen ideer sa...

Men gud vilken jul! *asg* , för när man ser på allt sånt hemskt i efterhand så kan man inte annat än skratta!

By the way, älskar din blogg!!

http://hjortanstjej.blogg.se

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...