onsdag 19 december 2007

"Gjanen stå så gjön å gjann i tuuugan"

Jag skyndade mig hem från jobbet idag och hämtade barnen lite tidigare. Vi skulle klä granen och överraska deras pappa tills han kom hem. Vi brukar alltid klä granen dagen före julafton, men kommit överens om att vi skulle ta in granen och klä den tidigare just för att barnen och vi ska hinna njuta av den då vi är borta under hela julhelgen.

Barnens ögon lyste ikapp med julgransbelysningen. Så FINT vi gjorde det och så FINA julgranskulorna är. Två stycken gick sönder när tvååringen och treåringen "missade" grenarna, men vad gör det? Resultatet blev ju underbart tycker barnen. Vi valde ut kulor i silver, guld och rött. De blåa gömde jag längst ner i kartongen, kvar sedan makens reainköp av kulor förra året. :-)

Vi blev så nöjda med resultatet må ni tro. Vilken julstämning. Barnen skrålade "Gjanen stå så gjön å gjann i tuuugan". Spiran...den väntade jag med. Den fick den ömme fadern sätta upp med varsam hand när han kom hem under rop och stoj "Titta pappa, vi har klätt gjaaanen...titta, jag hängde den här kulan...och den här....och mamma hängde den där...och den där" ;-)

(Vitt granpynt är fint, men till jul vill jag ha röda kulor i granen, annars blir det ingen jul här hemma)

Nu har maken hittat reda på en MP3 med Celine Dion som sjunger "O Holy Night" i vardagsrummet. Jag ska gå ut och julmysa lite med honom.

Önskar er också en julmysig torsdagkväll!

Kram Bea

21 kommentarer:

Lotta sa...

Underbar gran! Visst är det härligt att få pynta granen tillsammans med barnen. Se hur deras ögon tindrar ikapp med ljusen. Det är nog julens höjdpunkt för mig!

Ha det mysigt med maken och Celine Dion.

kram
Lotta

Himmelbit/Njut en smula sa...

Vad mysigt!! Den var ju jättefin - en riktig Disney-gran!

Mys ordentligt!!

Kram kram

Nilla sa...

Vilken fin gran! Nu längtar jag ännu mer tills vi ska ta in granen, det blir på endera fredag eller lördag först!

Gullungarna då, så stolta som fått hjälpa till *ler*

Mys och njut lite för min del med är du snäll! =)

Kram Nilla

MiaMaria sa...

Vacker gran.......
Du får mysa och ha det så himla trevligt!
Miamaria

Ann-Catrin sa...

Fantastiskt snygg gran måste jag säga..bra jobb ni gjort alla tre som klätt den så fint..vad bra du gömde de blå kulorna..det hade inte varit fint hihi.
kram A-C

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Ååååå i love celine...får rysningar genom bloggen.Granen är sååå mysig.Mys rigtigt mycke med gubben...hihi...
Kram Pernilla

Flickan på landet sa...

Så mysigt det blev. Låter som en RIKTIG JUL =)
Kram

DRÖMHUSET sa...

Vad fin granen blev, perfekt mix av färger!
Barnen o jag klädde också vår gran igår och jag hade bestämt mig för att klä den i vitt, silver och zink. Hur mkt vi än flyttade, vred o vände på pyntet så fick vi inte till det, förren jag hämtade kartongen med 12 stora RÖDA kulor från SIA,(de glittrar så fint när ljusen skiner på dom). Tror att det är lika för mig, det MÅSTE vara lite rött till jul, annars får jag inga julkänslor :-)

Önskar dig en mysig & skön JUL!
Kram Sofie

Eva Agnes sa...

Mycket fin gran och nu är du nog redo att njuta av julen, eller hur?!
Julkramar Eva Agnes

Ann-Catrin sa...

Hej igen..har ju redan kommenterat er vackra gran!!!
men angående misteln..hmm tror faktiskt att bären är giftiga..men de är inte så många så man kan ju plocka av dom innan.
Stor kram A-C

MiaMaria sa...

Tack snälla du!
Miamaria

Stämningsfullt sa...

åh så mysigt det måste ha varit! julen är mest till för barnen.... Men vi stora kan ju njuta som barn vi också :)

Lantliga drömmar sa...

Det låter som att ni har det väldigt mysigt tillsammans med barnen! Underbart! :-)

Lät kul när du skrev att du fick inspiration till att knyta band, barnen pekade och du knöt :-) Väldigt gulligt och framförallt härligt att ni gör saker tillsammans!

Ha en riktigt skön julhelg nu!
Kram!

Dorthe ♥ sa...

Ååhh så mysigt ni har haft det!!! Önskar dig en riktigt GOD JUL!

Kram
Dorthe

Grindelunda sa...

Vilken härlig gran, knubbig och söt :)
Vi brukar också klä granen kvällen innan julafton, men jag är bra sugen på att klä den redan i morgon då vi ska ha "kvällen". En pyssel, koka knäck, slå in paket, fika gottkväll. "Kvällen" hade vi hemma när jag var liten och den vill jag gärna överföra till mina barn. Men 20-åringen ska på andra äventyr! När barnen blir stora är det andra saker att oroa sig över. Må så gott1 Kram från Gilla

Det Ljuva i livet sa...

Åhh, vad mysigt ni har det!

Varje gång jag läser dina fina texter så kommer jag ihåg att njuta lite extra av mina barn. Och att se dem för hur härliga de är.
Idag till exempel har minstingen gett sin napp helt oförberett till tomtarna på Liseberg. Nu hör jag honom ligga i sin säng och små busa för att det är ovant att somna utan den.

God Jul hjärtat! Hoppas att ni är friska och att ni får njuta av julfriden.
Kram Frida

Flisan - Alldeles Vardagligt sa...

Åh, vad mysigt det är att kika runt och se alla fiiiina granar :)
Visst är det härligt att klä granen med dom små ivriga liven :)

Kramar
Flisan

Elzie sa...

Ville bara komma inom och önska dig en riktigt god jul.
Ha det så bra.
Kram Elzie

Elzie sa...

Ville bara komma inom och önska en riktigt god jul.
Ha det så bra.
Kram Elzie

Anonym sa...

Vacker gran =)

Amoroso sa...

Åh smålog åt ditt inlägg. Mitt hem är faktiskt ganska vitt och shabby, men julgranen går fortfarande i rött och guld, alltid. Det är heligt. Utan det ingen jul. Tack för ett fint bloggår. Hoppas att din jul blir allt du drömt om! Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...