fredag 4 januari 2008

Sydd "tandfépåse"

Nu är dotterns "tandfépåse" klar. Jag blev så inspirerad av det prickiga tyget och ville sy något smått av det. Det blev den här påsen för de tappade små tandsingarna.
Jag tänker att hon omsorgsfullt ska få lägga sin tappade tand i den här påsen och sedan lägga den under huvudkudden istället för att ha tanden liggandes lös under kudden (svårare för mamma och pappa att hitta den då ju) :-)

Modellen är enkel.
Påse med dragsko och dragskobult, lite filt och silvertråd och broderi.

I vår släkt tappas tänderna tidigt. Första tanden brukar vara tappad före 4,5-årsåldern och det innebär att det ligger nära till hands att sy en till sonen också då förstås (som blir 4,5-år nästa jul). Det får bli blårutig tror jag minsann. Eller kanske svart...för det är en färg som sonen älskar och troligtvis kommer vilja ha i sitt rum om något år.

Nu är det väl ändå snart dags för KARANTÄN igen. Alla mina projekt börjar ju bli klara nu ju.

Jag ska ta ett glas vin nu och se ett avsnitt av "Lilla huset på prärien" från min DVD-box. Är väl inne på avsnitt 9 eller något tror jag av typ 32!!! :-)
Innan jag smyger härifrån vill jag passa på att tacka för alla rara kommentarer både om hantverk och om inredning. Ni är så oerhört goa och gör att jag har vuxit enormt. Under hela min uppväxt har jag skapat och pysslat, men alltid gömt det för andra. Jag skulle aldrig ha trott för ett år sedan att jag skulle våga visa någon det jag skapat. Ni får min kreativitet att blomma. TACK

Ha en underbar fredagskväll!!!

Kram Bea

19 kommentarer:

Hanna sa...

Gud så söt. Riktigt söt. Här ska sys vill jag lova. Tack för en jätte tjusig och intressant blogg.

Jenni - Snickarsbacken sa...

Men så söt! Vilken bra idé! Jag tycker ju naturligtvis att den var speciellt kul med mitt yrke;-) Hoppas nästa avsnitt är mysigt, W och jag brukar kolla på serien lö morgnar tidigt då den kommer på tv4!

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Vilken underbar ide' som jag ska knycka när det blir så dax :-)
Storpojkarna har redan tappat sin och har redan svarta rum , men vi har en Lilla som säger att hon tappar tänder varje dag för hon e en såå stor tjej . Hon fyller fyra på onsdag .
Ja , inne hos dej får man såå mycket inspiration , är så glad att komma in här och kika .
Trevlig helg !
Kram/Lotta

Änglahem sa...

Här sinar då aldrig kreativiten!!
Verklig en mysig och bra idé. Här läggs tanden i ett glas med vatten för tandfén, lite blött men det är ju för sent att ändra på nu (6 o 9).

Vilken fin sovplats för en liten prinsessa!!!

Ha en skön helg vännen.
Kramar
Ulrika

Emy sa...

Guuud så söt påse! Jag önskar att jag vore lika pysslig och kreativ som du men jag äger inte ens en symaskin! Kanske dags att önska sig en så man kan sätta igång. Din blogg är alltid så inspirerande! Din dotters rum är underbart vackert! Jättefint!

Ha det så bra, och ett stort tack till dig som delar med digav allt det här till oss andra. :-)

För en tid sen så vann du min Pay it forward tävling. Jag har dock haft mailstrul så jag kan inte hitta din adress någonstans. Du får gärna maila mig den igen så dyker det upp en liten gåva någon dag. :-)
Min adress är: Emy(a)home.se


Trevlig helg!

Lantliga drömmar sa...

Oj så du pysslar och har dig! Vilken gullig påse, och bra idé så tanden inte slarvas bort!
Dotterns rum ser också jättefint ut!

Ha en riktigt trevlig helg!

Kram!

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Tack för du inspirerar oss...*LER*
Så gullig påse...smart ide.Mina stora ville ha svarta väggar i rummet men nja där går gränsen för mig...tror jag.Vita väggar med svart inredning....det blir fint.
Kram å mysig helg//Pernilla

Ljuva ro sa...

Åh så mysigt barnrum! Vill oxå ge mig på att sy vimplar! Den där tandpåsen var oxå väldans fin!

mittiminvillervalla sa...

Är ute på länkpromenad! *fniss* kan man väl kalla det när man tittar runt via länkar!

Hamnade iaf här och fick genast ett supertips. Måste så klart sy en sån tandfe påse till mitt barnbarn som just börjat vicka på första lösa tanden.

Du gör verkligen så mycket fina saker och vilka fina bilder! Kikar in här igen!

Ha det fint!

Monika

Anonym sa...

Skulle bara säga tack för en rolig blogg!

Anonym sa...

Så himla kreativ du är, underbart!
Påsen är så himla söt!
Ha en bra helg!
Kram Bodil.

Hanna sa...

Hej hej. Tack för ditt besök och din kommentar. Så himla kul att få lite uppmuntran. Jag måste bara säga att jag är så himla imponerad av allt din pyssel. Önskar så att jag kunde virka. Du gör så vackra saker. Du har verkligen ett underbart sinne för detaljer

Vi gör det mesta tillsammans men det är inte alltid så lätt att komma överens =) Min sambo bygger mest och gör grovgörat även om jag är med och bär och lägger golv osv. Men mest så är det jag som tapetserar, målar och spacklar tills händerna blöder.

Har nog inga bra tips på hur man bäst balanserar byggnation med den vanliga livet. Ibland känns det som att man går på någon sort autopilot och bara gör. Man glömmer så lätt att njuta av det man åstakommer. Man vill ofta så himla mycket och vi försöker att verkligen ta in vad det är vi gör och vara tacksamma över att vi har möjligheten att göra det vi gör. Sen så måste man väl kunna skratta åt eländet ibland och inse att man nog inte är rikgit klok.

Ha en jättebra helg. Det bidde nästan en bibel tillbaka =)

Evelinas hus sa...

Vilken gullig påse!
Din dotters rum vill jag gäna se mer av. Sängen är ju helt underbar!!
Hoppas du har en skön helg.
Kram Caroline

mittiminvillervalla sa...

Hahaha... vilket gott skratt jag fick av din kommentar hos mej! Tänka sig....snart 50 och idol!
Men jag känner mej ju naturligtvis vääääldigt hedrad över det :o)!

Trevlig helg på dej!

Monika

Anonym sa...

Vakker blogg, takk for titten! Skjønn tekopp du har virkad!
Mvh Lisbeth

hulukvarn sa...

Vad gulligt! Jag förstår att det blir svårt att hitta tanden med ett vitt lakan, prova ett mörkt:)

Ha en fin helg!

Hannis sa...

Vilken smart ide med påsen till tandf'en!
Och duktig på att virka är du också!
Det är nåt som jag inte törs ge mig på=))
Ha en fortsatt fin helg/Kram Hannis

♥Linda♥ sa...

Hej!
Du har verkligen en fin blogg med inspirerande idér och vackra bilder. Man blir ju sugen själv, ju. Och då ska du veta att jag INTE är en typisk handarbeterska, gillar det egentligen inte alls. MEN, dina fina stjärnor till granen måste jag nog försöka mig på, om inte annat så till nästa jul för de var ju jättefina! Måste bara hem till mamma och rota igenom hennes förråd efter virknål :-)
Hoppas det är ok att jag länkar dig för hit vill jag gärna återkomma!
Kram/Linda

Maria sa...

Den påsen var ju bara för söt!!! Vilka ider du har, helt otroligt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...