fredag 29 februari 2008

La maison est où le coeur est

Det är väggorden jag köpte igår. Det betyder ungefär "The house is where the heart is", på svenska låter det så taffligt.
Vackrare på franska, eller hur? ;-)

Jag tog alltså min GPS och svischade iväg med barnen. Jag har noll lokalsinne, men gjorde storstan som en infödd med hjälp av den.

Det är så roligt, för när jag har talsyntesen på på GPS:en så säger ju rösten exempelvis
"Om 300 meter, ta höger".
Barnen hajade det där ganska snabbt och började instruera mig hur jag skulle köra. "Sväng höger mamma...men mamma, du ska ju svänga hööööger", oavsett om det var om 300 meter eller precis när det var dags att svänga. Hihi..
De kände sig i allra högsta grad delaktiga i bilkörningen. :-D
I övrigt ser ni några fynd (ja-a...allt vackert är väl "fynd", oavsett pris?) från Country House.
Ljusstakarna är från House Doctor. De var från början TRE, men jag lät i min enfald min dotter bära en och hörde liksom, som ett bakgrundsbrus, hur hon sade: "Hopp...oooooohopp....oooohopp.....", men jag reagerade inte. Inte förrän det sade KRAS reagerade min hjärna. Hon hade då hoppat fram och tillbaka över tröskeln mellan rummen och då förstås tappat den. Jag hade varit HELT uppslukad av allt det vita, vackra, underbara så jag hade bara haft det för ögonen. Ouups...

Dottern blev ledsen för att hon haft sönder den, men jag tröstade och sade att det var mitt fel, det var jag som inte varit uppmärksam på det hon gjorde osv. Då tog sonen på sig ansvaret också: "Jag skulle ha sagt åt henne mamma". Det blev en endaste skuldsoppa. Nåja, det löste sig i alla fall, men titta på de vackra interiörsbilderna från butiken i länken och förstå att jag var alldeles kallsvettig av allt vaktande efter det (och att jag förlorade mig helt i all underbar inredning). :-)

Kudden från House Doctor var ett efterlängtat köp, den pryder sin plats i kökssoffan nu, perfekt höjd gentemot ryggstödet.

Galgarna, också från HD, är barnens och är perfekt för deras ytterkläder.

Och kaninen från Ib Laursen....den är verkligen min. Det har dottern sagt själv. I butiken föll jag för kaninen pladask. När dottern då bara KNYSTADE om att hon "vill ha den", så slet jag tag i den på en gång och tryckte mot mitt hjärta. Hehe...dottern bar den som en liten bebis genom hela butiken sedan, men när vi sedan var på loppis så köpte hon en gosekatt hon förälskade sig. När vi sedan kom hem, seeent...så sade hon:
"Jag har för många gosedjur i mina armar. Jag kan inte bääära dom uppför trappan. Här mamma, du FÅR den här av mig. Du tycker om den" och det gör jag ju.
Den kommer i alla fall att få bo hos henne i hennes rum.
--------------------
Hela förmiddagen har jag och barnen skurat i köket. Vi har köpt städförkläden på en loppis och barnen är så söta i sina. Jag känner mig som en riktig hemmafru i mitt. :-)

Vi ska fortsätta röja nu på eftermiddagen. Äntligen har jag fått tillbaka min energi igen.
När hela nedervåningen är skurad, vädrad och putsad och luktar såpa och ren tvätt så ska jag fara iväg och köpa mig en bukett med riktigt vackra snittblommor och dekorera lite med. Det är jag väl värd, eller hur? :-)

Det är fredag....det blir räkor och vitt vin ikväll känner jag. Smakrika, färska Smögenräkor från Fiskbilen och ett ljuvligt "Fernand Engel"

Hur ser er fredagskväll ut?
Ska ni se på "Let's dance"? Vem tror ni kommer röstas ut ikväll?

Kram Bea

19 kommentarer:

husnummer30 sa...

Nej, någon "Let's dance" blir det inte. Får inte in svensk tv här borta. Men lite vitt vin och persiljeinbakad lax blir det! Mumma!

Låter svettigt det där med att shoppa med barnsällskap. Men ändå - verkar ju vara söta små änglar! Och vad skoj att de hjälper dig med städandet. Gör man en liten grej av det sådär är det ju bara skoj! Om du kommer hem till mig och gör samma sak så lovar jag dig att jag ska köpa dig de finaste snittblommorna i staden!!!! :-)

Ha nu en riktigt bra helg! //Jill.

Mamma C sa...

Vad mycket fint du hade shoppat. Texten vart köper man sånt?? Har noll koll på det. Ljuslyktorna var söta, ja en olycka händer så lätt. Kaninen var urgullig och kudden måste bli skönt att luta sig på i kökssoffan.
Ha en bra helg
Mamma C

P.S En riktigt stor bukett är du värd när du har skurat och fejat hela dagen.

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Wow..vilken shopping tur.Så fina saker du inhandlat oxå.Älskar de där galjarna.Vill ha men hittar inga här omkring..
Jag städar å fejjar här oxå.Luktar ljuvligt....AJAX.
ikväll blir det att sappa.Gillar både lets dance å så ska det låta...
Vi ska äta Sallad åt mig, pizza till gubben & barnen.
Må gott//Kram Pernilla

Smått och gott hos Lina sa...

Så fina saker du har shoppat!

Åkte en gång taxi som hade en röststyrd GPS. Föraren skämtade och sa att det var hans fru som var i bagageluckan som gav direktiven :-D

Ha det bra!
Kram

Ann-Catrin sa...

du skriver så levande..följer med i dina txter och ser allt framför mig...underbart!!
Ser oxå när ni skurar och fejar.. en härlig syn.
kudde, kanin och galgar..ohh så fina saker.. kaninen speciellt... den är ju bedårande!!
kramar a-c

Sanna sa...

Gratulerar till lyckad shoppingrunda! Jag gjorde tappra försök i höstas att köpa in den där stickersen i höstas men förgäves...

Äntligen kommer våren och solen och avslöjar allt damm som samlats under vintern! Jag måste skura hela huset jag också så att jag också kan köpa snittblommor med gott samvete. ;-)

Ha en skön helg! *KRAM*

Anonym sa...

Ja jag beställde kudden från Fridas gård i helgen. Har gillat den sen första ggn jag såg den. Tyckte det var bra pris också!
JAg sa ha den i vardagsrummet. blir väl i soffan eller fåtöljen kanske.

På lets dance håller jag på DANNY! Så alla andra får gärna åka ut idag. :-)

Ha en underbar helg! Skönt att du är gladare idag!
KRam!

Änglahem sa...

GPS...talar de också??!!!

Vad fina fynd du gjort!! Klart att det är fynd även om prislappen visar på lite mer. Gillar man det så är det fynd!!

Vad gulligt av din dotter!!! Mamma får kaninen!!! Kan väl sitta i köksoffan och se söt ut!!

Ha en bra fredagkväll och den låter ju inte helt fel!!

Kram
Ulrika

Det Ljuva i livet sa...

Vilka underbara saker du köpt! Och vad duktig han är på att måla!

Många kramar Frida

lottens vita och gröna sa...

hallåjsan bea! underbart med småbilister, man behöver all hjälp man kan få i stadskörning. skulle en gång till söder oh hamnade i tunnlar, fy vad det är läskigt när man inte vet var mna kommer ut, gps vill jag ha! vad härligt det lät när ni städat ihop, det behöver inte alltid vara ett måste och tråkigt...underbara saker, älskar kaninen! kram lotten

Kamomilla sa...

Hej!
Du ligger inte på latsidan du heller! att shoppa med barn i sällskap är en utmaning ( det vet jag för mina var inga änglar som små och så jobbar jag på dagis ibland, med 3-5 åringar) och det kan ju gå vilt till ibland..

Härliga saker köpte du, verkligen söta!
En sån där navigator-apparat ska jag nog önska mig av tomten. jag har bra lokalsinne, men nog är det ju kul om "nån" säger när och var man ska svänga. Hoppas bara den vet när det är enkelriktat...
ha en skön helg!
kram, kamomilla

Lilla Blanka sa...

Hej Bea!
Tack du gulliga för dina goa kommentarer!
Åh vad mycket fint du har köpt...gillar allt!!! hihi
Låter faktiskt kul med storstädning med barnen, får pröva i morron :)
Kram
Mia
Ps de små äggen hade jag inte dekorationsmålat, de var sånna när jag köpte dem :)

Jes/Vita villa vila sa...

Nej men ååå så mycket fina saker! Galgarna var ju bara för bedårande - jaa allt det övriga med så klart! Jättefint!

Önskar dig en underbar helg!

Kram Jes

IKT i min vardag sa...

Förstår att du la beslag på lilla ninisen! Fina saker du köpt, de där väggordet har jag fingrat på många gånger må du tro!
Har du börjat virka kaffekoppar oxå, finns det ingen ände på kreativiteten?! Du är himla duktig.

Kram Linda

Verkstedet sa...

så utrolig mye flott!!!!
innom for å ønske deg en fin helg!
klem

Amoroso sa...

Fick mig ett leende när jag läste ditt inlägg i bloggen. Jag vet. Tiden är hemsk, just eftersom man inte har någon.. :-) Det känns i alla fall roligt att du tycker om min blogg!! Jag gillar din också! Vilka läckra inköp du har gjort! Väggorden gör mig grön av avund :-)

"M" sa...

Vill åxå ha en sån söt kanin....

Linnéa sa...

Hej hej! Men Bea, vad go och snäll du är! Jag blev alldeles varm inombords av din fina kommentar. Du måste vara en riktig glädje- och stämningsspridare där hemma. Vilka fina fynd du har gjort. Jag måste bara få tag i de där ljuslyktorna. Var ju superfina, ju! Alltså, dina virkade tekoppar är så otroligt fina! Har du lagt ut någon beskrivning på en tekopp med fat som jag missat? Annars får du gärna göra det. Jag har ju aldrig ens provat virka något som är runt, hihi. Bara min Tiramisufilt.
Ha en fortsatt skön helg!! Kram// Linnéa

Sanna sa...

Jodu, busy women, det är vi det! Just nu sitter jag vid datorn igen och skriver på en marknadsplan till kursen i marknadsföring och i morgon ska jag försöka få till iaf början på ett litet arbete om inköp till andra kursen. :-o
Måste ta ifatt det faktum att butiken tagit all tid den här veckan.

Hur går det med ditt läsande? Och jag är full av beundran inför ditt pysslande, jag kan knappt sy raksöm på en symaskin ens!

Stressa lugnt och sköt om er!

*KRAM*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...