fredag 2 maj 2008

Godhet/Goodness

Det har varit så många hemska saker som hänt på sista tiden. Först min vän som förlorade sina två små söta barn genom ett bestialiskt mord, sedan ett yxmord, Engla, familjen i källaren och den unga kvinna som blev utputtad av främlingar framför en buss.

Allt påverkar ju oss. Mig påverkar det på så sätt att jag är mer ängslig runt mina barn. Låser frekvent dörrarna. Sätter på larmet när vi är inne i huset för natten. Jag vågar knappt ens släppa ut barnen en kortare stund för sig själva i trädgården medan jag klär på mig ytterkläderna.

Jag tycker inte om att känna mig så här osäker. Jag är inte i grunden en osäker människa, men allt som hänt har skakat mina grundvalar.

Mitt i allt så kommer det ett brev i brevlådan. Ett brev med vackra mönster, prover och monogram från en underbar mamma jag bara känner via ett forum. Bara därför att. "Jag kom att tänka på dig när jag fick de här sakerna från mitt barndomshem. Att du skulle tycka om dem. Ge mig din adress så kommer de med posten"

En underbar gest. En GOD gest. Att ge något osjälviskt utan att förvänta sig något tillbaka.

Jag känner att jag sakta med säkert vågar tro på människan, på människans inneboende godhet och möjligheter igen.

Jag återfick andan igen.

TACK Wiveca!

...

When the world around you seems evil and the most horrible things happens - created by evil minds - then it's good to know that there is goodness in the world. Look what I've got in the mail by a thoughtful soul who knew how much such old patterns and monograms means to me.

10 kommentarer:

Stina sa...

Ja du goa Bea.

Det där var verkligen en god gest.

Det händer så mycket skrot och det händer så nära.
Man tar själv lärdom genom att tänka ännu mer på det fina man har och sin goa härliga familj.

Love you Bea!

Kram Stina

Mamma C sa...

Det händer så mycket ont här ute utanför en egen dörr. Det var en fin gest av en vän att skicka dig detta.
Kram mamma c

Stämningsfullt sa...

Ofta undrar man vart den här världen är på väg?
Vilken tur att det fortfarande finns människor som bryr sig om varann och skänker glädje!
Du är en av dem :)
Kram!

Lantliga drömmar sa...

Vilken fin tanke och värmande gest att skicka iväg något åt en annan person!

Ja, det är mycket som hänt nu, både i Sverige och ute i världen... Man förstår inte denna grymhet...!

Många varma kramar!
Önskar dig och dina kära en underbart fin helg!

Anonym sa...

Hallå
Gillar din blogg, vackra ting att se på!
Det är synd att vi så ofta fastnar för hemskheterna och glömmer eller inte ser den godhet som finns runt oss. Det är ju också så att det rapporteras hemskheter men sällan vackra och fina ting i media.

/ Mariehill

Minikex Shop sa...

Ja världen är verkligen för djävlig i bland. Men sådan vacker gest med det fina paketet. Tänker på när jag hörde på p1 i går kväll om vad solidaritet innebär för människor. Väldigt intressant hur människor tolkar det.
Kramar på dig. glömde bort att jag skall sätta in pengar till dig, förlåt. Skall jag göra så fort som möjligt
kram

lottens vita och gröna sa...

hallå bea! visst känns världen lite råare och fulare...är med så orolig på ett annat sätt nu...men det är underbart med människor som vill gglädja andra utan att förväntas sig nåt åter, guuuuuuud vad härligt med sånt! varmkram lotten

Gårdsromantik sa...

Ja ibland undrar var världen är på väg!
Härligt då med sådana vänliga själar!
Fraktem på traderatavlor varierar både deroende på vikt och på vem som skickar.

Jag brukar alltid fråga om frakt innan jag bjuder.

Kram Maud

MiaMaria sa...

Hej!

Visst är det en grym värld vi levr i.....Har själv blivit än mer nojjig nu när allt händer...

Men som tur är händer det bra saker också...

Må så gott!
Miamaria

Anonym sa...

Jag har precis länkat till din fina sida. Hoppas det är ok.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...