söndag 18 maj 2008

Grönsaker i Play-Doh

Jag lovade er bild på barnens skapelser i Play-doh. Tre tomater, några ärtor, tre morötter, en gurka och en böna gjorde de. En svartrot och en sko, en bokstav och några ormar blev det också, men de glömde vi fotografera.

Nästa gång får barnen göra sakerna i trolldeg så att vi kan spara dem på annat sätt än bara genom kameran. Synd bara att det inte går att färga in trolldegen så bra med karamellfärg. Jag älskar färgen som är på morötterna och den klara röda som är på tomaterna. Det är mycket svårare för dem att måla i efterhand med tunn liten pensel, det är ju knappt jag fixar det utan kladd ju.

Har ni tips för hur man bra kan färga in trolldegsfärg? Jag antar att det finns sugarpastefärger man kan använda eller något? *novis*
Fimolera eller Cernitlera funkar ju annars, men det är ju oftast så lite i en förpackning och så är den för hård att bearbeta för små barnhänder.
Idag ska vi gå UT! Det duggar, men spöregnar inte som igår. Det blåser lite och är kallt, men det funkar ju ändå att plantera lite växter och gunga osv.

I övrigt har jag tänkt sy lite. Jag har hittat så många fina mönster må ni tro!
Men först ska jag hjälpa maken röja upp lite här hemma igen. Han dammsuger just nu och jag ska hänga lite tvätt och göra rent toaletterna. Trååååk...men det går ju inte an att sunka till det så att någon måste anmäla en till "Rent hus" eller något! Favoritprogrammet för övrigt!
Vilket påminner mig om att jag borde damma bokhyllan också.
"Du milda parader! Har du SETT vad här är dammigt, Marie Louise???" skulle jag säkert få höra här hemma annars. :-D

Ha en underbar söndag!

Kram Bea

5 kommentarer:

Flingan sa...

Hahaha, du milda parader säger hon ju minst en gång per program! Förövrigt mitt favvisprogram också. Jag får sån obeskrivlig lust att attackera något skitit hörn i huset när jag titta på programmet. Tur att det gick på onsdagar för vi har städdag på torsdagar...

Vilka fina grönsaker! Man blir ju riktigt sugen att hugga in ju! Vilka underbara färger.

Ha en underbar dag!
kram Plingen

Mamma C sa...

Så fina grönsakerna blev. Nu får du göra trolldeg, så dom finns kvar oxå. Vi gjorde mycket trolldeg barnen och jag när dom var små. Jag sålde även saker i trolldeg. Ska visa någon gång på bloggen. Har lite saker kvar i några backar, från den tiden.
Ha en bra städsöndag. Jag städar oxå mellan pyssel och dator stopp.
Kram mamma c

á Yeliqa sa...

Åh så fina grönsaker. Vid första anblicken trodde jag att det var riktigt *fniss* Så duktiga barn du har :)
På tal om Rent hus så blir jag också städsugen när jag ser programmet. Slutar alltid med att jag går och rengör toan och viker tvätt i reklamavbrotten. Rätt lustigt faktiskt Damerna är förövrigt störtsköna:)

Anonym sa...

Vad fina grönsakerna blev! Jag har använt hushållsfärg från panduro men risken är att det färgar av sig lite.

Anonym sa...

Jättefina grönsaker! Men du, ngn gång när Simon gjort alldeles extra fina skapelser i Playdoh har han velat spara dem, och det har gått bra... Tar några dagar i rumstemperatur bara (det är lera vi gjort själva).
Mvh, Ingela
http://www.ingelaslekstuga.se/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...