söndag 8 juni 2008

Citatutmaning och Children in the picture

Children in the picture - ett litet andetag för de funktionshindrade barnen. Den underbara illustratören Richard Johnson fick i uppdrag att måla något som satte fokus på de barn som annars hamnar i skymundan. Alla barnen har någon form av funktionshinder och det är mycket ömsint och subtilt förmedlat. Det man ser är barn som läser, plockar äpplen och har en picknick fast som har något gemensamt, ett budskap.

Den här affischen går att beställa här. (Den kostar omkring 5 pund plus lite extra i frakt till Sverige) Det är helt klart överkomligt och jag funderar på att köpa en och rama in till barnen.

Jag tänkt egentligen inte blogga om den här planschen, men när jag letade efter en bild till Barnens sångbok från "En bok för alla" och inte hittade den, så hittade jag den är i mina sparade favoriter istället.

...

Jag antar "En vilsen loppas" citatutmaning som lyder som följer:

* Ta den bok som du har närmast dig
* Öppna den på sidan 123
* Hitta den femte meningen
* Skriv ner de efterföljande tre meningarna
* Skicka utmaningen vidare till fem bloggare

Jag har "Barnens sångbok" framför mig eftersom jag och barnen satt och sjöng sånger från den idag.

"Ja, min flicka hon ser ut så hästarna de skrattar,
Hej lu-li-a il-la-la, så hästarna de skrattar,
men inuti är hon söt och rar och bäst i hela världen"

Det är väl en passande sång, eller hur? Sången hade innan påpekat också att hon var fager fastän hon var ganska mager och att "vackra är hennes ögon blå, fastän hon är vindögd"

En söt sång om inre och yttre värden alltså.
...

Och för er som kikade in för att se ett färdigt kök...hihi...de flesta skåpluckor är på plats och tillhörande handtag och knoppar, samt den övre bardiskskivan också...men vi har tagit det lite lugnare idag efter de här tre intensiva dagarna och flugit drake och badat i poolen och uppvaktat morfar som fyllt år idag. Dagen idag får räknas som ett gott dagsverke ändå! :-)

Imorgon är det första arbetsdagen på sista arbetsveckan innan semestern. Härligt!

Sköt om er!

Kram Bea

21 kommentarer:

Maria sa...

Fin plansch!
Nu ska jag klicka vidare på den där virkbilden/länken/filmen till höger...

Mamma C sa...

Det var en fin plansch. Så du har semester snart, så skönt. Jag har många veckor kvar innan min kommer.
Kram mamma c

junhe sa...

hej tack för titten hos mig...jag har haft en underbar helg med "busfrön" grillat och varma bad =) antar nog utmaningen oxå, men imorgon. nu ska jag i säng =) godnatt/ kram junhe

ps: får jag länka dig?

Hjärtat Mitt sa...

Vilken underbar plansch!
Arbetar med funktionshindrade barn och älskar mitt jobb!

Det kan vara skönt att ha en lite lugnare dag och vila upp sig lite.
Vädret har ju verkligen varit underbart.

Kram Mari i Marieholm

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hejsan!

Så roligt att du ser mitt namn lite varstans...jag ser även ditt*LER*

köket ser ut att bli ljuvligt!!!!
vårt ska göras om till hösten...LÄNGTAR ! tills det är klart...fniss.

kram nilla

Anonym sa...

Fin plansch! Ha en bra dag!

Nilla sa...

Hej min goa vän!

Tack för dina snälla och sanna ord, du är så duktig på att sätta till print det man själv många gånger tänker men inte får formulerat i skrift!

Men du så långt ni kommit med köket, blir helt ljuvligt. Ser framför mig hur du står och skalar ett äpple och tittar ut genom fönstret på barnen som leker under äppelträdet eller håller på med middagen tillsammans med maken, barnen sitter och pysslar med nåt vid köksbordet... Underbart!

Ha en underbar dag! Måste återgå till jobbet, datorn hemma har gått sönder *snyft* Ny är på kommande men det tar sin tid. Har istället gjort massa mindre roliga saker men såna som ska göras, bl.a målat vårt nylagda altanräcke :)

Kram Nilla

Lilla Blanka sa...

Hej Bea!

Tack snälla goa för dina gulliga ord hos mig! *kraaam*

Jag tycker jättemycket om din blogg också, och du är så kreativ och gör så fina saker!

Vad kul med köksplaneringen..det ser ut som det kommer att bli alldeles underbart! Jag längtar till vi skall ta tag i vårt också..

Kram & ha en fin dag i sommarvärmen!
Mia

NICOLINAS BONING sa...

När jag läser om erat köksäventyr så kommer jag ihåg hur spännande,roligt och jobbigt det var förra sommaren när vi höll på för fullt:-)
Efter att ha läst din otroligt målande beskrivning av hela köket (förutom tapeten) så är jag övertygad om att det kommer att bli supoersnyggt...väntar nu bara på fortsatt bildvisning av det hela...
Kramar/Birgitta

Min Skattkammare sa...

En underbar bild du hittat, härligt att se att livet har mycket att ge även om de inte kan ta för sig på samma sätt som många andra människor.......men där kommer ju vi in som kan hjälpa till och göra deras liv lite enklare!
En pigg och glad sång du hittade i boken!
Jag blev inspirerad och räckte ut handen och fattade tag i Bo Setterlinds diktsamling, och slog upp sidan 123 (visst var det väl det?)
"Den jag älskar
vandrar vid min sida,
ej som skugga
men som toner vida".

Tänk att få vara en vacker ton vid någons sida...........
Kramar kicki

OttoPippi sa...

Hej Bea!!

Tusen tack för gulliga kommentarer på min blogg!!!

Självklart skall du sy kläder!!! Självklart skall du sy ett par shorts!! Självklart går det bra med den vanlioga maskinen!!

Man kommer faktiskt jättelångt med en vanlig maskin. Oftast har de ju nån sorts av stretchig som ("fusk-overlock" :-)) Som funkar alldeles utmärkt!!! Och i stället för en covermaskin går tvillingnål utmärkt!! Du som är så himla duktig på att pyssla kommer att göra ursnygga kläder!!! Väntar med spänning på resultaten (och på köket :-) :-)

Bamsekramar från OttoPippi!!!

Willewira sa...

En sådan jättefin plansch!! Ett underbart syfte som vi alla borde stötta. Allas lika värde oavsett yttre och inre skavanker.


Väldigt söt visa som faktiskt passar planschen. :)

Jag tar hand om mig, försöker ialla fall. Därav min osynlighet. Men jag längtar att sätta mig ner och skriva av mig. :)

Hoppas du tar hand om dig också. Du verkar ha riktigt fullt upp!! Köket blir väldigt snyggt! Och dina planerade hissgardiner låter verkligen som något extra. Ska bli spännande att se.

Sköt om dig och ha en härlig vecka!
KRam Willewira

Hem och Lycka sa...

Fin plansch, kul att hitta sånt på nätet tycker jag. Bara att klicka hem ;-)

Hemskt spännande med köket och det ser riktigt bra ut! kram!

Flingan sa...

Vilken underbart vacker affisch! Både i tanken och att se på.
Jag blir lite nyfiken på målaren... ska kika in .
Ha en underbar måndag!
kramis

Karin Krut sa...

Planschen är jättefin! Verkligen tänkvärt :) Det är så härligt att följa er köksresa :)
Ha en skön vecka
Kram Karin

faster atta sa...

Underbar bild!
Erat kök kommer bli så fint, luckorna är frächa och ser ut att vara ganska så lätta att hålla rena och det kan ju vara en fördel med små barn i huset... ti-hi...

Villa Hemma sa...

tjena!
såg att du varit inne hos mig o spanat tyg :-D , jag har blå och äppelgrön - ingen turkos! Bara så att du får rätt när du beställer

Köket kommer att bli underbart, Så spännande!

Virkkillen är supercooool!

kram

Anonym sa...

Hej Bea!

Vad kul att du tittade in hos mig, det var ju inte igår. Som sagt Matilda är ett år nu och har börjat gå.....
Vilken fin planch och fin ide!
Roligt att se hur ert nya kök tar form. Det måste vara så härligt och spännande.
Ha en bra dag!
Kram Bodil.

Sofia på Me and my home sa...

Åååh vad det är spännande att se ditt kök växa fram!! Snaaart snart är vi där också! Just nu inne i rivningsfasen och det är inte lika spännande ;)
Kikar snart in igen för att få se meeer! :)
Kram på dej!

Lantliga drömmar sa...

Hej vännen!
Länge sedan jag tittat in här då vår dator varit sönder, men så kul att se att ni håller på med köket! Det kommer att bli jättefint sen när det är klart! :-)

Ha det gott!
Kram!

Hannis sa...

Lite lugnare med köket?!!
Det verkar gå i ett rysligt tempo tycker jag!

Härligt med semester runt hörnet.
Fin tavla och med ett bra syfte!
Sånt gillar jag!

Kram Hannis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...