torsdag 12 juni 2008

Picknick på vardagsrumsgolvet

Jahapp...så var det slut på framåtskridande köksbilder. Visserligen HÄNDER det väl något...men just nu RIVER vi mer än vi bygger upp. Det ni ser är limmet från plastmattan som legat innan. Vi är noga med att ta bort den (läs skrapa IHJÄL OSS) för att den inte ska samla fukt från vår nya utbyggnad och utgöra en mögelrisk.

Här är hjälten i action. "Pappa är starkare än Pippi" ropade tvååringen. "Heja pappa!"

Och här är vårt högst opiffade KÖK just nu. Så här illa såg det inte ens ut i morse. Då stod bordet på plats, inga verktyg på bordskivan och definitivt inga leksaker. Bordet stod dessutom på vårt laminatgolv. Det är...som ni ser...NO MORE!
Men...ni ser väl hur den tappre husmodern försökt piffa upp röran med den röda rosen på bordet...hihi...

(Pssst....den skarpögda ser att vi fått dit dörrluckor och knoppar och den överliggande bardiskdelen också sedan sist. Det är höööga skåp med plats för varsin pyssellåda till barnen bland annat. Tanken är att de ska få ha varsin liten hylla med sina "läxläsningshjälpmedel" sedan när de börjar skolan)

Barnen och jag åt kall pastasallad på en picknickfilt på vardagsrumsgolvet. Jättespännande tyckte barnen, som föreslog att vi skulle äta så varje dag.
"Mjae...jag tror inte det" sade den ömme modern till deras besvikelse.

Till imorgon har vi lagt in golvspånskivor och ställt tillbaka bordet igen. Bordet ska för övrigt vitmålas (om någon nu undrade...jag fyndade det på Blocket för ett tag sedan för en tusenlapp...tillsammans med stolarna till och en stor hylla...inte illa) Den smälter så bra in i det kommande köket just för att den har samma procent avrundning på hörnen som bardiskdelen har. Jag ville ha bordet just för att eftersträva lite god Feng Shui...jag ville inte bordshörnen skulle peka mot oss när vi går in i köksdelen. Märk väl att formen på kökslampan är samma som bordet. "Detaljer, detaljer" :-D



Och välkommen till vårt vardagsrum. Det här är bara en liten del av den köksinteriör som är kvar att sätta upp. Det ni ser på bilden är bland annat högskåpet som mikro och ugn ska sitta i. Mitt på golvet finns det flera sektioner. Skafferiet står ute i garaget.


Och...det vore ju ingen sport om hallen inte också hade lite bråte man fick kliva över. Här ser ni laminatskivorna som var under bordet utlagda i en konstnärlig HÖG av maken. De är i skrivande stund borta...SKÖNT....och golvet är färdigslipat och uppstädat. Han har även tagit ner panelen på väggen. Gissa om det ser lite naket ut nu.

Sonen fyller fyra år snart och många av hans kompisar har precis fyllt fyra år också så det har börjat komma hem lite inbjudningar till kalas. Nu vill ju förstås sonen också har kalas, men jag bara bävar för att ta hem andra kottar till den här röran. Det är ju inte barnvänligt för fem öre. Jag har i alla fall skickat ut en inbjudan till den 29:nde, så till dess måste vi jobba undan JÄRNET för att vi ska kunna röja undan virke, byggmaterial och verktyg så gott det bara går tills huset invaderas av fyraåringar. Vad tror ni om den tidskalkylen?

Vi har också hämtat vårt fina Höganäskakel. Jag är kär. Och så har vi beställt den perfekta kylen och frysen och mikron. SUPERfint! kommer det bli.
Nu är det dags att ta tag i röran igen. Tack för att ni orkade läsa eeenda hit!

Kram Bea




10 kommentarer:

stina sa...

Ja oj vilken röra!! men vad fint det kommer att bli!
Mysigt med lite picknick på vardagsrumsgolvet (ett par ggr ialla fall !)
Du får hoppas på vackert väder så att ni kan ha kalaset ute!
Kram Stina

anna k. sa...

Vad roligt det måste vara att äntligen få fixa till köket - det är ju där man är för det mesta! Ska bli så spännande att få följa hur det går för er!

Ann-Catrin sa...

Ja inte avumdas jag er.. det är hur jobbigt som helst när man är mitt uppe i det.. men vad fint det blir... så himla fint!!

Picknick i vardagsrummet.. viulken unge gillar inte det!!

kram A-C

Mamma C sa...

Kämpigt när man håller på. Men ni kommer att få det så fint när allt är klart. Då har man även glömt de jobbiga stunderna som kan bli i renoveringskaos.
Kram Mamma C

Himmelbit/Njut en smula sa...

Oj!! Vilket jobb och sååå jobbigt när man är mitt uppe i det. Men tänk vad fint det kommer att bli!! :-D :-D.

Mysigt med blomman! :-D

Ha en toppendag!
Kram

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Whey , what a mess ;-)
Men rosen ser så tapper ut där mitt i alltet !
Eftersom barnen gillar picnicken så får det väl bli ett picnick kalas då !!
Lycka till med allt nu !
Nu tar jag sommarledigt och flyttstänger bloggen ett tag !
Trevlig sommar !
Lotta

Anonym sa...

Det är så spännande att få följa er köksrenovering! Hoppas att det flyter på bra, ska bli kul att se det färdigt. Den 29:onde;)

á Yeliqa sa...

Ojoj jag blir alldelens matt när jag ser och läser allt ni har för er :) Men jag är helt övertygad om att du kommer att få ett sånt SNYGGT kök :) Är lite smått avundsjuk måste jag erkänna :):):)

Vitt är vackert sa...

Mysigt, med picnic på golvet å så, verkar ni ha mitt i röran iallafall!!
Hallen ja, va kul att vi valt typ samma... Får jag gissa att ni ska ha bröstpanel? Eller träpanel ända upp kanske?... Skulle iallfall också velat haft det, men sambon satte stopp. Tyckte inte det var fint... Å Ibland måste dom ju få va med att bestämma, för husfridens skull, och detta fick bli en sån gång. Så nu blev det ljusgrå tapet hos oss. Funkar nog det också.

Hoppas ni hinner klart nu innan 29:e då!!

Kram !!

H A N N A S - F O R M sa...

Hej!!!! Å, vad ni är DUKTIGA!!!!!! Förstår att det är rörigt men det kommer att bli såååå fiiiint!!! Ska bli kul att följa din köksrenovering!

KRAMMMMM
Hanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...