tisdag 21 oktober 2008

Vad fick du göra i slöjden?

Vi kom att tala om det på jobbet i dag. "A stroll down the memorylane", liksom. :-)

De som hade slöjd på 60-talet fick sy veckkjolar, förkläden och nattlinnen.
De fick sticka tumvantar och sockor. De virkade grytlappar och broderade bonader.
Och så sydde de förstås den obligatoriska "gympapåsen"...och handbroderade initialerna.
Allt skulle sys som arbetsprover först och sättas in i A5-pärmar.
De fick ta symaskinskkörkort.
Summa summarum: Avancerade projekt och ganska påkostade med tanke på kläderna.

De som hade slöjd på 70-talet fick sy förkläden, inga veckkjolar, men någon gång ett linne. (Alltså inte långt nattlinne, utan kortikort). De fick sticka kvadrater. Virkningen sträckte sig till en grytlapp.
De fick sy gympapåsar (förstås), men behövde inte brodera initalerna. Nu var det påsydda kantband som formade bokstäverna som gällde. Uppepå allt fick de räkna ut vad allt de gjorde kostade.
De fick ta symaskinskörkort.

Summa summarum: Det blev kärvare ekonomiska tider. LGR80 (nya läroplanen stod för dörren)
De som hade slöjd på 80-talet fick sy ett förkläde, inga kläder. De fick sticka "maskotgubbar". Virkningen blev till ormar. Gympapåsarna (förstås) märktes upp med hjälp av applikationer.
Obligatoriska "möss" syddes ihop. Tillstramad budget.
De fick ta symaskinskörkort.

Summa summarum: En tydlig förskjutning från "nytta" till "nöje". Från att sy kläder och göra saker till hushållet, till att sy leksaker. Det som är gemensamt är gympapåsarna (undras vilken teknik som är "inne" när mina egna barn ska sy påsar) och symaskinskörkorten. :-)



Vad fick du göra i textilslöjden när du var i tioårsåldern?
De gemensamma erfarenheter som vi delade kanske beror på att lärarna tagit intryck av varandra? Det skulle vara intressant att höra vilka olika grundkunskaper ni fått med er från olika delar av landet.

Och...om ni blivit lite småsugna att sy en gympapåse efter alla upprepningar så har ni ett mönster här(fast då till en snofsig tvättpåse) ;-)
Ha en skön tisdagskväll!

Kram Bea

30 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej!

Jag fick sy byxor, tröja ,pennfack och förekläde.

Anonym sa...

Åh, det var allt möjligt (nu snackar vi ca 1982):
-obligatoriskt var en rutig gympapåse med initialer som applikation
-hängselbyxor i svart bomull
-väva en matta till dockskåp
-virka långa ormar
-jag tror t.o.m att vi gav oss på att sy en bikini...

Hem och Harmoni Marie sa...

Jag fick sy gympapåse (såklart) och ett fack man skulle ha i skolan där man la sina teckningar.
Grytvante fick jag också sy. Sen stickade vi, i högstadiet blev det en liten barntröja (mer garn hade man inte råd till) :)

Kram Marie
PS. Jag är född 1971....

Mitt vita hem sa...

72:a är jag och vi fick ta körkort först och sedan blev det grytlapp, örngott med brodyr, tygpåse, vävd duk, kudde och lite annat. När jag gick i sexan fick jag och en annan tjej sy ett par hängselbyxor och en tröja, det var kul.
Kram Heidi

Marina sa...

Jag avr 10 år 1982. FIck sy gympapåse med broderade initialer, förkläde, sticka tumvantar (som hade totalt olika storlek!), virka och sy grytlapp, sy nåldyna och säkert något jag glömt. Kanske allt iten var exakt när jag var 10 men där om kring. PÅ högstadiet sydde jag en skjorta (som aldrig användes för tyget var fult), ett par byxor (som aldrig användes, passformen var itne så bra precis), en halvpolo som jag använde MYCKET (Jag hade köpt tyget själv för egna pengar) och jag stickade en tröja också (användes jättemycket). VÅra barn har fått göra möss och dottern som går i 8:an nu har sytt ett linne och en väska förra året. Linnet gick inte att använda mne väskan sliter hon på.

Maz sa...

Reflexgubbar!!!! Linda pom-pom bollar!! Och örngott med broderi, broderad tavla åsså några skitfula babybrallor. Vi fick ALDRIG välja vilket tyg vi ville sy i. (80-tal) Kommer faktiskt inte ihåg att vi gjorde nån gympapåse, men jag hade en hemsydd som min mormor gjort av en gammal gardin med bollfrans!

En alternativ förklaring till de gemensamma erfarenheterna kan vara att det var SAMMA syslöjdsfröken!! (Jag hade samma syslöjdsfröken i mellanstadiet som min mamma haft i småskolan.)

Sanna sa...

Jag har aldrig sytt någon gympapåse! Undrar om mina syfröknar gjorde uppror i största hemlighet? :o

Jag har fabricerat följande i slöjden; vävt en julduk, sytt en väska, ett par haremsbrallor (minns ni dem?), det obligatoriska förklädet till hemkunskapen, stickat lovikkavantar, sytt ett örngott med broderat monogram på och virkat en duk. En hel termin i åttan trälade jag med en pepitarutig kavaj. Arbetet helt förgäves tyvärr!

*kram*

Lotta sa...

Hej,
började syslöjd i trean 1979 och då fick man sy en sypåse som man skulle ha sina påbörjade saker i. Sedan fick vi göra en igelkottkudde med ryastygn ovanpå.
En kjol sydde jag, ett örngott med broderat M på. En sak att hänga på väggen och som man kunde ha brev i. Alltså ett fykantigt tyg med påsytt öppet hjärta så man kunde lägga i brev.
I högstadiet fick vi göra sjömansäck med lappteknik och rundbotten. En virkad duk
Kan tillägga att jag tyvärr inte kan sy idag....en knapp går bra.
kram Lotta

chokladblomma sa...

Jösses vad ni kommer ihåg!
Lite kommer jag ihåg; mintgröna haremsbyxor! De använde jag jättemycket. Badlakan med applikationer, kuddar, ormar, hmmm... där tog minnet slut.
Det var i alla fall kul!
Kram

Mamma C sa...

Förkläde, Handduk, pyjamas, blus och pennfack. Säkert något mer, men kommer inte ihåg.
Kram mamma C

Anonym sa...

Symaskinen och jag har aldrig riktigt kommit överens. Men jag har heller inga positiva minnen av syslöjdslärarna! Det kanske hänger ihop...därför minns jag knappt heller vad vi gjorde. Men åtminstone en ryggsäck! det var ett projekt!
Kram Tulipa

Anonym sa...

Jag kan säga så här: jag och mina två äldre bröder har haft samma syslöjdsfröken. Hon sa till min mamma en gång att R, min ena bror, var klart bäst av oss tre! Det var lite förnärmande, men min bror R klarar att sy det mesta, medan jag, i mina bästa dagar, kan fålla upp ett par gardiner..
Jag fick säkert göra en gympapåse och virka en grytlapp och knyppla.. men det jag minns bäst är ett par haremsbyxor i något sorts guldtyg.. Jäklar va snygga de var! (Urk känner jag nu 2008)
//Pia 67:a
www.anjocapi.blogg.se

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Kära nån det var ju sååå länge sedan ;-)
Men jag hör till dom med slöjd på 70-talet , men något förkläde minns jag inte . Däremot sydde man snabbt igenom det obligatoriska så att man fick göra skojsakerna sen .
Jag sydde en stor docka minns jag , som hade en bebis i magen .Killarna i klassen höll på att "kissa på sig" , för man stoppade in bebisen på dockan mellan benen och hur pinsamt var inte det :-) tyckte dom .
Kul inlägg !
Ha det gott !
Kram/Lotta

tjenixen sa...

Då ska vi se om jag kommer ihåg något. Född -70 är jag och jag har bland annat sytt ett örngott och broderat min bokstav på det, stickat en kudde, vävt ett skärp, sytt en gympapåse och broderat mina initialer på fickan, sytt ett förkläde med volang nertill och broderat en duk. Det var vad jag kom på så här direkt.
Vi hade även en klasslärare som fick barn så vi i syslöjden sydde påslakan, örngott mm till den vagga som träslöjdarna gjorde och så lämnade vi över den till fröken. Gissa om hon blev rörd.
/Åsa

Sanna sa...

Jag var tio år 1990, minns inte exakt i vilken ålder jag fick sy de olika sakerna men minns vad jag sydde. Gympapåse (de som hann fick brodera på den), örngott där jag broderade texten "Bara fem minuter till" & lite rönnbär runt omkring, en mus, annan konstig figur, en skjorta i fult blå/vitt tyg (som min mamma än idag använder som nattskjorta). När jag kollade på den senast för nån månad sen blev jag imponerad över att jag gjort den, kan inte sy det minsta idag :D

Anonym sa...

Jag gick på 70-talet och fick göra ett långt blommigt nattlinne. Mina blåa lovvikavantar tappade jag bort första dagen, snyft. Jag virkade en röd mössa ...sedan sviker minnet mig.

Anonym sa...

Jag fick sy den obligatoriska sypåsen med broderade bokstäver, klänning/balklänning (vid 15 års ålder), kjol, kudde med broderi, tavlor med broderi.. mycket broderi var det.. =P detta var 1994..

Linda sa...

Hej!
Vi fick sticka vantar, de som var duktiga och snabba (inte jag...) fick fortsätta med sockor. Vi tog Symaskinskörkort, fick sy gympapåse av våffeltyg och "brodera" initsialer. Fick sy en teddybjörn och sen minns jag att vi fick göra dukar broderade med korsstygn. Detta var kring 1992 :)

Morfars bod sa...

Jag var i den åldern i skarven mellan 60 o 70 talet, min slöjdlärare
dömde ut alla som inte var duktiga
så vi var många som inte åstadkom
något alls, det enda jag producerade
var en giftgrön lovikkavante, ja ni läste rätt EN, var då som nu oduglig på att sticka så det var allt jag hann med,sadlade om till träslöjd i högstadiet och se det var min grej.
Tror att uppgifterna varierat beroende på var i landet man bott.

Lilla fröken kavat sa...

När vi gick i syslöjden fick vi sy en gympapåse, men istället för broderade bokstäver så fick vi klippa ut initialerna i tyg, för att sedan sy fast dom med symaskinen! Tyvärr hade jag så bråttom att bli klar med den, så jag råkade sy ihop påsen när jag sydde fast initialerna :)

Efter det fick vi brodera en väggbonad med ordspråk;"små smulor är också bröd". Virkad grytlapp, broderad duk, sy en mus och en babyklänning fick vi också göra. Min son som går i 4:an kom just hem med en tygväska i camouflagetyg med ytterficka med mitt namn broderat på!

Anonym sa...

Få se...jag är född -63 så följaktigen var jag tio -73. På syslöjden fick vi sy gympapåsar såklart, valet stod mellan brun, grön eller gul frotté..yikes! Sticka en lite provlapp med omöjlig mönsterstickning (fläta) moss stickning o slät stickning..flätan blev sned o vind..ingen positiv upplevelse eftersom man inte fick hjälp till hur den skulle bli rak..
När sedan min son började skolan 93 o vi fick titta på slöjdsalen fick jag världens flashback...samma kommun- annan skola= samma frotté...kommunen måste köpt in mega lager!
/Linda

Anonym sa...

Förutom den obligatoriska gympapåsen (som för övrigt fortfarande lever och innehåller mina badkläder) så vet jag att jag sydde både en kjol och en blus på syslöjden, annars var jag den som gillade träslöjd bättre. Det kanske man inte kan tro nu när jag både syr privat och driver företag.

Grodmamman sa...

Är född 1970 och det jag kommer ihåg var den obligatoriska påsen till det man sedan gjorde i slöjden. Min var naturvit med ett rött äpple som jag målade med textilkritor. Jag har även sytt ett förkläde, brickduk (brickan gjordes i träslöjden), morgonrock, stickade bebiströja o vantar, sydde mjukisdjur m m.
Sonen har precis börjat med syslöjd och han har fått ta symaskinskörkort och sedan har han sytt ett mjukisdjur.
Kram

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej hej

vi tog körkort....sydde den obligatoriska påsen..min finns kvar i livet än.Brunrutig med blåa PA bokstäver på.
Sen fick vi sy en lampskärm.Lampan gjöorde vi i träslöjden.
Fick sy nån kjol..ala madonna.Virkade grytlappar.Sydde lapptäcken till baby...mina finns kvar än..gjorde en rosa å en blå.

Sen var det väl en stickad halsduk osv.

kramizzzz
Nilla

Marie sa...

Hej

Trodde att jag hade klicka in en prenumeration på din blogg men nå´t måste ha blivit galet för jag har ju missat MASSOR o jag är lite sur för att jag inte har mer tid till att sitta framför datorn.

Du visar så mkt fint och jag gillar vekrligen din blogg.

Vad det gäller syslöjden så tyckte jag det va riktigt roligt. Ha ha jag hade syslöjd på slutet av 80 början av 90-talet och det stämde ju så bra in. Roligt inlägg.

Kram Marie

Anonym sa...

Kul att läsa vad alla gjort i slöjden=) Jag har själv funderat kring syslöjden en del sen jag började sy barnkläder. Jag gjorde en nåldyna och en gris...det är vad jag minns från 10-årsåldern men det här med garnbollar låter också bekant ( men det kan ha varit någon pysselkväll också). Jag växte upp i Jämtland! /Elisabeth,rättvisa barn

Anonym sa...

Jag är 82:a och det jag kan minnas från slöjden var: att jag sydde ett pärmfodral, en väst, stickade en mössa, virkade en mus. Jag sydde även en sidenpyjamas, fast det kanske var på högstadiet?! Hur kan minnet vara så dåligt från den tiden av livet?!

Brunkullan sa...

Jag hade syslöjd i 4:an till 9:an. Det var åren 1982-1988.
Vi fick sy den obligatoriska jympapåsen:) Vår var avancerad med öljetter och flätat snöre satt dra åt med. Bokstäver av kantband applicerade med kantband.
Vi broderade liten bonad, sydde en mus, påtade ormar, stickade en gubbe med skinnbotten, sydde grytlapp i lappteknik, vävde en löpare (kort som ett tallriksunderlägg ska jag tillägga...),stickade lovika tumvantar, sydde stolsdyna måttanpassad efter stolen på skolan, sydde en skjorta (min blev aldrig klar....), garnbollar (typ tofs till en mössa), lampskärm (gjorde stället i träslöjden) och en massa andra småkrams:)

Kul inlägg:D

Susanne

Anonym sa...

I want not acquiesce in on it. I assume polite post. Particularly the appellation attracted me to be familiar with the whole story.

Anonym sa...

Good brief and this enter helped me alot in my college assignement. Say thank you you as your information.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...