fredag 13 mars 2009

Jag vill hålla med Ambrose Bierce...

...som uttryckte "Tålamod; en sorts lättare förtvivlan, förklädd till dygd"

Gaaaah!
Hur svårt kan det vara?
Att sticka slätstickning?
Bara räta maskor?
På rundstickor?
I 23 centimeter?

Tydligen alldeles för avancerad stickning för en alldeles för ivrig Bea.

Försök 1
Strumpstickor. Trots Beas händer OCH makens både händer OCH en hand från sonen så lyckades Bea INTE hålla kvar maskorna på stickorna vid uppläggningsvarvet.

Försök 2
Strumpstickorna byttes ut mot en säkrare rundsticka. Premiärstickning på rundstickan. Gick som en dans. I 20 centimeter. Trodde Bea.
Tills hon såg att hon lyckts vända på stickningen så det var hälften räta maskor framåt och hälften aviga.
Repa.

Försök 3
Bea var extra noggrann med att se att hon inte vände på stickningen. Vid ungefär 20 centimeter ser hon att hon fått en "omöjlig cirkel". Att hon korsat garnet över den stickade ringen på något konstigt sätt så att hela ringen var snurrad ett halvt varv runt sig själv.
Repa.

Det ska bli en mössa är det tänkt.
Till dottern. En toppig "Nisse"modell som ska tovas i tvättmaskin. Gulp!

På't igen.
Typ.

19 kommentarer:

Pillargontanten sa...

Det kommer nog att bli kanon, när du fått in snitsen.
På det igen, skam den som ger sig!

Veronica Tingvall sa...

Åh vad tråkigt att du har så mycket problem. Men jag hejar på dig, snart kommer det att lossna, det är jag säker på.
Kram/Veronica

Henrietta sa...

Nu har jag sytt enligt mars utmaningen och har även en utlottning!!
Roligt detta :o))

Backstitch sa...

Jag beundrar ditt tålamod. Efter försök 2 skulle jag nog ha gett upp.
Lite tålamod till och du är färdig.
Kämpa på så får vi snart se en färdig mössa.
Kram Moster

Esbe sa...

Det kommer att gå så bra! Ta några djupa andetag och försök igen!

Tanjis sa...

Äsch då, men nu har du ju lärt dig hur du INTE ska göra! Det kommer gå jättelätt nu.
Vilken härlig färg förresten.

Lycka till!

Synnøve. sa...

Där ser du den största anledningen till att jag inte stickar....
Det blir bara fel.
Men du är en envis dam så det kommer gå bra för dig.
Lycka till vidare.
Kramen Synne.

Anonym sa...

Sticka hela mössan på rundstickan, utan att vända varv, alltså utan att sy ihop den. Jag stickade mössor till hela familjen förrförra julen och körde alla "sömlöst" på rundstickor och de blev kalasbra. Se bara till att ha en liten säkerhetsnål eller ngt liknande att sätta i första maskan på varvet som du kan flytta med efterhand arbetet framskrider. =) Har beställningar på två till nu som ska tillverkas inom kort. Lycka till!

Henrietta sa...

Hej igen! Jag har köpt tyget som en stuv och det finns tyvärr inte mer. Men jag har ett liknande tyg som är blått med vita lite större stjärnor som är 150 brett och 75 långt, också en stuv. Jag skickar gärna det till dig för det bara ligger här. maila mig om du är intresserad henrietta.bratthammar@telia.com

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Men oj så jag ser fram emot att se vad det nu blir ;-)
Det kanske blir som i sagen om Mäster skräddare , det bidde ingenting på slutet .
Ha det så kul med stickningen i helgen då !
Kraam

Engelska Villan sa...

Skam den som ger sig! Du kommer ro det där iland ska du se :)
Lycka till!
Kram Anna

I ett litet hus sa...

Hej, hittar ingen mail till dig så jag skriver här istället! Hoppar gärna på "använd det du har utmaningen", lite sent såhär, om det är ok?

Ha det gott! /Lotta

www.iettlitethus.blogspot.com

Sofia på Me and my home sa...

Heja dig!! På't igen! :)
Kram Sofia

Anonym sa...

Hej, ville bara lämna ett litet fotspår på din roliga och inspirerande blogg.

Handarbete/Pyssel sa...

Har du tänkt på att det är fredagen den 13:e...?! Låt det ligga tills imorgon innan du ger dig på försök nr 4. ;)

Lycka till!

Tomtan sa...

På den igen!!!!

Vardags-mirakel sa...

Du är ju för härlig! Kul när man bjuder på sig själv, sticka på så ska du se att det blir nog en fin-fin mössa till slut, kram Eva.

Fröken Fräken sa...

Känner igen alla de där problemen från mina första egna försök att sticka runt.

Jag lyckades dessutom en gång få strumpstickorna liksom på insidan av röret och satt och stickade "inifrån." Håhåjaja.

Om det är till någon tröst så lär man sig så småningom. Kämpa på!

Anonym sa...

Jag gav mig på att sticka med rundstickor för första gången i dag... Inte helt enkelt. Jag fick också repa upp en gång för att jag lyckats snurra stickningen på något konstigt sätt. Men skam den som ger sig... Jag ska göra en väska har jag tänkt mig som ska tovas den med.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...