fredag 17 april 2009

Inte så mycket fintmotoriska övningar idag...

...utan mer grovmotoriska. Dagen består av kompost, kompost och KOMPOST!!! Barnen och jag har ägnat förmiddagen åt att ta ner en gammal gisten kompostförvaring i trädgården. Planka för planka har vi dragit loss och sedan spikat ner spikarna på så vi inte ska göra oss illa på dem. Sonens egen riktiga hammare och tång har fungerat jättebra.

Under tiden som jag börjad placera ut kompostjorden som blivit på botten så satte barnen ihop kompostlådan helt själva. HELT SJÄLVA! Jag var grymt imponerad. Det är ju visserligen redan försågat och "bara" att sätta ihop vägg för vägg, men det var ändå så driftigt tycker jag.

Vi har nu kvar att forsla iväg resterande liter med kompostjord till rabatterna, trädgårdslandet och sedan spara på ett annat ställe till barnens blivande pallkragar. De ska få varsin att plantera precis vad de vill i.

Nu ska jag skjutsa iväg sonen till en kompis och sedan ska jag och dottern åka iväg och köpa en ny skottkärra. Den vi har är så TUNG och har dessutom punktering. Jag behöver en "moder och barn"vänlig att ha i trädgården.

Jag påminner om att jag drar vinnare i tävlingen om necessären ikväll.
Lycka till!




Se lättare när den här bloggen uppdateras med Bloggkoll

7 kommentarer:

Vardags-mirakel sa...

Duktiga barn som vill hjälpa till i trädgården, härligt med jord under naglarna! Ha det bra, kram Eva.

Lallis - liv och leverne sa...

Härligt med lite utegöra:)

ha en fin fredag.
Kram Lallis

Unknown sa...

oj va duktiga barnen har varit!! Det ä ju inte så lätt alla gånger! Härligt med lite utegöra, här är det fortfarande för lerigt o blött i marken för att kunna göra något därute. Ha en bra helg. Kram Lenita

Charlotta sa...

Härligt med inspiration! Just i morgon har vi hyrt släp för att forsla bort trädgårdsavfall. I planen ingår att ta rätt på tre gamla kompostlådor som inte vårdats på läääänge. Jag har också tänkt att spara själva trälådan, slänga innehållet som inte är komposterat och så använda komposterad jord.

Någon med länktips på sidor som handlar om trädgårdskompost? jag behöver lära mig ALLT från början. Planen är dels kompost med trädgårdsavfall, dels kompost med hushållsavfall. Eller har man i samma?!?

Kram och trevlig helg.
Charlotta

Mamma C sa...

Vilka duktiga barn du har som hjälper till i trädgården. Här var det mutor ibland för att dom skulle hjälpa till. Fast i morgon hjälper två av barnen till med veden som vi ska fixa. Så dom är för goa i allafall. Den tredje går i väntas timmar att något ska hända, 6 dagar över tiden.
Ha en bra helg.
Kram Mamma C

Annika sa...

Hej! härligt med en utedag.... ville bara säga att jag missade länka till din tävling... víll ju inte fuska till mig en extra chans..:) tiden rann o minnet svek mig.... jaja så kan det bli ibland... Kram Annika

Lilla Eken sa...

Oj vilket fint foto du tagit! Proffsigt!
hej, hej/I.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...