söndag 26 april 2009

Latinamerikans dans

Åhhh...jag kan inte släppa tanken på hur kul det skulle vara att lära sig detta.
Jag har alltid älskat att dansa, men aldrig gjort det mer än hemma i smyg i vardagsrummet eller på uteställen - och då aldrig pardans. Som ung dansade jag en del på disco och har vunnit ett flertal danstävlingar (ni vet den där sorten där man vinner en läsk och en påse popcorn), men inte något mer avancerat än det.

Mamma och jag dansade ofta i vardagsrummet. Hon var otroligt duktig på att dansa. Vi satt och tittade på "Fame" tillsammans på TV och jag minns att hon sade:
"Så där vill jag att du också ska få chansen att lära dig att dansa när du blir lite äldre".

Hon anmälde mig till en barnkurs i dans där jag dansade tillsammans med hennes väninnors söner (jag var den enda flickan i hela bekantskapskretsen) och där lärde jag mig lite grunder i foxtrot och bugg bland annat. Jag minns även att vi fick prova på rumba. Jag kommer inte ihåg några steg, men namnet eftersom jag fnissade åt liknelsen med ordet "rumpa". :-)

I samma veva som jag blev tillräckligt gammal för att börja på mer avancerade danskurser så dog mamma och allt avstannade. Allt handlade om överlevnad efter det och alla dansdrömmar avstannade.

När vi tidigt fick parabol så satt jag och följde varje "Ballroom dancing"tävling på Eurosport och spelade in en del och försökte lära mig genom att titta på hur de gjorde framför teven. Det är ändå något i rytmerna i den här typen av musik som får mig att leva upp.

Jag vill lära mig dansa latinamerikansk dans såsom cha-cha, rumba, jive, samba och paso doble. Det finns även en kurs som heter "Dance like the stars" som Dermot Clemenger håller i där "Lets dance" danserna lärs ut av honom själv. Den är jag supersugen på. Det finns emellertid några små "hinder":
- kursen går på kvällstid sex mil från min arbetsplats
- en av tiderna är som par, vilket innebär att jag skulle behöva få med maken
Jag tycker det skulle vara OTROLIGT roligt om vi lärde oss dansa tillsammans, men han har ALDRIG varit en dansare och då krävs det i sådana fall nog fler mutor och hot än jag har möjlighet till.
- jag riskerar att bli en sådan mamma som "självuppfyller sig själv medan barnen är små"
Jag ser ju redan till att hitta på saker för min egen del när jag går iväg och tovar och syr på tisdagarna. Barnen har ju nu börjat få sina aktiviteter. Dottern går på dansskola och till hösten ska hon fortsätta med det och även börja i "Plask&Lek" i badhuset. Sonen går också på "Plask&Lek" och ska börja i fotboll nu.

Fast...samtidigt är jag inte säker på om jag blir så nöjd med mig själv att vänta tills barnen blir större med att lära mig så fysiskt ansträngande danser. Jag tror jag ångrar mig att jag inte började tidigare om jag väntar i ytterligare 10-15 år.
Svårt!

Som det är nu så dansar jag varje dag, men det är i smyg och bara några improviserade steg i taget när jag tror att ingen ser. "En...två...två i hop...och ett...två...två ihop...hopphopp...snurr, snurr...och ihop"

Fasiken att jag ska vara så "intresserad" av allt.

Nu ska jag ut i trädgården och fortsätta röja bort grästuvor från syrénhäckarna och fylla på med kompostjord och hönsgödsel.
"Och en...och två...två ihop...och ett...två ihop...och snuuuuurr"



Se lättare när den här bloggen uppdateras med Bloggkoll

7 kommentarer:

Vardags-mirakel sa...

Dansa på, rätt vad det är dyker det upp ett tillfälle som passar er alla. Beklagar att du mist din mamma,det måste ha varit svårt för dig. Stor kram! Eva.

Titti underkalas-eken sa...

Jag säger Kör så det ryker!! :D

Dansa är jättebra motion och släpper loss en massa "måbra"hormoner i kroppen! Dina barn kommer ha en mamma som är ännu gladare, piggare och har mer ork och energi! Det är inte uteslutande positivt för barn med självutplånande mammor som inte gör något själv utan bara lägger all sin tid med barnen.

Nu vet jag att du gör en massa annat med förutom att pyssla mycket med dina barn, men motion är sådan att familjen får igen "det dubbla" mot den tid och energi man lägger på det! Det innebär inte heller automatiskt att du förvandlas till en sådan mamma som aldrig är med sina barn utan bara förverkligar sig själv! Tiden med sina barn handlar ju om kvalitet och inte alltid om kvantitet. Man kan vara en bra vuxenförebild genom att se till att göra något man är intresserad av och inte avstå eller skjuta upp det. Hur vill du att dina barn ska handskas med sina intressen när de blir större?

Nä, försök hitta en danskurs du kan gå på, sluta dansa i "smyg" och dansa sen mycket med barnen hemma , de kommer älska det!!

Kram Titti

Maria sa...

Jga har själv liknande bekymmer, det är ju SÅÅÅ mycket man vill göra och prova på. Däremot säger jag att man absolut ska göra det man brinner för. Jag har själv tagit upp ridning efter många års frånvaro och det är så underbart kul att jag inte begriper varför jag väntat så länge. Tänk livskvalitet Bea och kör så det ryker, du vill ju så gärna!!

Kram

kaos i ett vitt hus sa...

Åhh, vad jag känner igen mig.. hoppas du får chansen!! :)
kram, ninna.

Bollan sa...

Hihi ja vist vore de kul att gå på dans kurs de håller jag med om men vist e de lite mysigt att dansa i köket med, de tycker jag i alla fall ;-)
kramizzar

Unknown sa...

Dansa på du!! Om tillfället kommer, så varför ska man vänta... lev i dag. Morgondagen vet vi inget om. Ha det så gott. Kram Lenita

www.smillasplats.blogg.se sa...

Klart du sak gå på kursen annars kommer du ångra dig !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...