tisdag 7 april 2009

Min klädesdröm

Jag tror att orsaken till att jag vill lära mig sticka, virka och sy kläder så bra som möjligt nog delvis ligger i att jag vill kunna designa min alldeles egna klädstil. Jag är på väg dit, men har ändå långt kvar.

Följande bilder från tidningen "Lantliv" i höstas är SINNESBILDEN av allt det jag tycker är vackert.

Skogsrå möter Ronja möter torpstugekvinna från sekelskiftet möter 1700-talet.
Ungefär. Jag älskar bilderna, hur de är komponerade och jag älskar ljuset. Jag älskar också modellen, SÅ vacker och gör verkligen kläderna all rättvisa (det enda vi har gemensamt är nog att vi är långa och smala båda två) och all HEDER åt de som satt samman hela fotoserien. Tänk att kunna ha sådan god smak och kombinera ihop dylika kreationer. Att ha ÖGA för hur den enskilda pulsvärmaren, halsduken eller skorna smälter samman till en helhet med kläder man kanske inte ens har till hands vid researchtillfället. Imponerande! (Går det att boka tid med sådana skickliga kreatörer tro...kanske avdragsgilt på hushållsnära tjänster...eller något...en slags "personal shopper")

Jag har skänkt bort tidningen, men jag tog kort på de vackra bilderna innan jag gav bort den. Vid nästa besök hos min goa frisörska så ska jag tigga till mig de här sidorna då jag vet att hon har den här tidningen. Jag tror nästan jag ska rama in dem och sätta upp dem här vid min syarbetsplats som en påminnelse till vad jag tycker om så jag lättare hittar mönster och tyger som passar till den stil som egentligen är JAG.

Så vackra toner...och jag tycker om längderna. Favoriten är sjalen, helt klart.

Jag tycker om den snedskurna våden på klänningen, de långa banden och rosenbältet. Så VACKERT! Ihop med ullen så blir det en levande komposition.



Det här är den blusmodell jag tycker allra bäst om, men den kräver lite mer för att inte bli för "tårtig", som här en vacker ullstickad västklänning. Mössmodellen är inte min favorit, men den gör här ett fräckt stilbrott tycker jag.


Det här är en lite modernare touch. Jag gillar den här typen av skor och de hon har på sig liknar de jag har just för tillfället. Den vita tröjan är ljuvlig och västen gör den komplett.


Åhhh, jag tycker så mycket om den här tröjan. Så skirt stickad och så enkelt dekorerad med den vackra blomman. En klar favorit. När jag kommit så långt att jag kan komponera ihop egna stickmodeller så står den här allra, allra högst på projektlistan.

Jag fullkomligt älskar helheten här. Lager på lager, del för del, som växer samman till en helhet. Skulle jag se kjolen på en galge i en butik skulle jag nog inte ens överväga den, men när man ser den så här - i ett sammanhang - så är den bara så RÄTT!
Och om igen...jag avundas och beundrar de som lyckas se den där kjolen på galgen precis som det den är - en potentiellt guldkorn som gör pricken över i:et till rätt kreation.


De rosa och gråblåtonerna smälter så fint samman. Vilka otroliga material som sjalen och kjolen är skapade i.

Favoritblusmodell igen. Och tänk den sjalen. Inte så svår att sticka, men gissa om den borde vara TUNG! :-D
Jag ser också lösningen på ett klädproblem jag brukar ha när det gäller blusar. Jag är lång så därför behöver jag ganska stor storlek på mina blusar när jag köper dem, men eftersom jag också är ganska smal så innebär det att de som har bra passform blir för korta i ärmarna. Jag är också ganska ofta frusen om handleder och händer. Lösningen på båda kruxen borde ju vara att "förlänga" med pulsvärmare på det här sättet som skaparna till det här reportaget gjort på flera ställen.

Ja, det är bara att plita på. Övning ger färdighet och hittar man inte det man vill ha i butikerna så får man ju skapa det själv. :-)

Vilken klädsmak har DU?

Ha en toppentisdag!



Se lättare när den här bloggen uppdateras med Bloggkoll

11 kommentarer:

Millan sa...

åååh, så vackra kläder...man blir alldeles stum när man ser dom...
Fast jag är alldeles för "vanlig" för att våga sticka ut med sådant, jag använder alltid typ jeans och tröja...men önskar att jag "vågade" klä mig så där vackert...

rino sa...

Vackert!

Själv brukar jag undvika att ha flera "knäppa" grejer samtidigt eftersom jag inte lyckas få det att kännas riktigt rätt

mylovelygrandma sa...

Hej! Jag håller med dig helt å hållet! bilderna, stilen, kläderna är helt underbara! och jag älskar hennes hårfärg som passar stilen så bra :)Kram från mig! ha en härlig påskvecka!

Lilla huset på prärien sa...

Jag läste också det reportaget Bea och tyckte verkligen att det var underbart !! Fast jag är då inte lång och smal... men gillar den där lager på lager känslan. Och stickat - så vackert!

Nu är det the Mentalist... måste kila :)

Kram Jenny

Angelica sa...

Inte riktigt min stil på kläderna, men modellen är ju underbar med sitt röda hår! Bilderna är superfina och romantiska!

Kramar

Angelica

Grodmamman sa...

Bilderna är jätte vackra! Stilen är inte riktigt min, men jag gillar lager på lager. Har gärna ett långt linne med en korta tröja t ex. Tyvärr är jag inte lång och smal så ibland kräver det lager på lager för att inte behöva visa varenda valk!:)
Kram

Jonna sa...

hej jätte fina kläder! Och jätte fin inredninng! Vart får du din insperation ifrån? och vart handlar man sådana möbler med sån stul? glad påsk!

Mojebarn sa...

Härliga bilder. Tyvärr är jag hemskt praktisk och den här stilen går inte ihop med en ettåring :-).
Det känns lite hemskt, men efter över ett år hemma med bebis så har jag ingen klädsmak längre.
När jag går in i en klädaffär så blir skallen helt tom. (måste vara så killar har det ;-) ).
Det blir till att "öva" upp sig när man börjar jobba igen.

Om du är lång och smal och gillar romanitiska kläder så tycker jag att du ska kolla in NygårdsAnna. Jag brukar åka på rean hon har runt midsommar i Garsås utanför Mora. Där kan man fynda!

Jenny sa...

Så snyggt! Vilket hår den modellen har wow! Jag har börjat förverkliga min klädstil något - kjolar, vida kjolar. Lästa i en tidning att är man smal upp till, liten byst o något bred om höfterna skall man lägga tyngdpunkten på vidare kjolar o tighta överdelar - passar mig utmärkt - det är ju så jag ser ut hahaha - Glad Påsk!

Katarina Nimrodsson sa...

Ja blir aldelens lyrisk av att se dessa kläder älkar verkligen lager på lager Vart har du hittat alla dessa fina kläder??? Du har verkligen en underbar blogg man kan sitta länge och bara titta
ha en ba dag

katarina

Livet runt 35 sa...

Jag älskar din blogg Bes! Du är så fantastiskt duktig och krestiv! Och dessutom har vi sammaklädsmak!

Kram Anna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...