fredag 1 maj 2009

Bildlöst

Ok, ni kan väl låtsas att ni ser bilder här på de saker jag beskriver, även fast jag inte har någon fungerande digitalkamera än.

Här skulle ni då se en bild på min improviserat virkade grytlapp. Jag var ju bara tvungen att virka den eftersom jag var sugen på att få fram mönstret - grön med vita prickar - precis som bakgrunden till bloggen. ;-)

Eller så skulle ni kanske se en bild på mina rosa penséer som jag och barnen planterade igår. Barnens händer skulle nog ha varit med på bild då, beklädda med trädgårdshandskar och hållandes små planteringsspadar från Weibull.

Eller så skulle ni kunna få se en bild på min och barnens härliga förodling på ovanvåningen. Plantorna börjar bli höga och frodiga och vi väntar otåligt på att risken för frost ska försvinna.
Vi har sått:

- pumpa (till Halloween)
- tomater
- gurka
- bönor
- majs
- jättetåtel (ett stort "gräs")
- albinorödbeta (som jag ska se om jag kan få fram och sedan konservera...vi äter ganska mycket rödbetor, men det "kostar" ju minst en fläck på dotterns kläder för varje måltid. Den här sägs inte färga av sig alls)

- rosenskära - som jag nu har lånat en bild från "Lord Nelson" för att visa er

Eller så skulle ni kunna få se en "före" och "efter" bild på hur jag röjde på uppfarten igår på bråte till utbyggnationen.

Maken var iväg med barnen och handlade på eftermiddagen och då var jag hemma och försökte få det lite mer "städat" på uppfarten. Jag flyttade isolering, gipsskivor, plank och stenplattor tills mina muskler var uppumpade till max. Huva! Sedan släpade jag fem meters armeringsrör till andra sidan huset och kånkade dussintalet hinkar med sand från sandtaget för att kunna komma åt att försluta plasten runt sandhögen. Det tog tid att sopa undan alla gamla löv och sand där arbetsmaterialet legat.

Lagom när jag sedan duschat av mig all smuts så ropar maken, precis hemkommen från affären "Hej älskling, är du inne? Kan du komma och bära in matkassarna medan jag tar barnen" :-D Jag lyfte in dem i köket, men sedan gick det inte mycket mer...hihi.

Maken upptäckte allt utförd jobb och gav mig ett glas vin och skickade upp mig på ovanvåningen med senaste "Matmagasinet" sedan höll han barnen nere hos sig i köket. Jag somnade till och vaknade när han ropade att maten var klar.

En trerättersmiddag blev det med små sillkanapéer och snaps till förrätt, köttspett och grillad potatis till huvudrätt och jordgubbar med vispgrädde till efterätt för att hälsa våren välkommen. (Vi begav oss inte iväg till Valborgseldarna då barnen var så trötta redan och det inte skulle börja förrän 21.00...och de var inte de enda som var trötta kan jag säga)

Idag lyser solen. Hela familjen ska fortsätta slita i trädgården. För en gångs skull gör jag allt för att ligga "ett steg före" i trädgården och det känns toppen.

Ha en toppenfin första maj!


Se lättare när den här bloggen uppdateras med Bloggkoll

5 kommentarer:

Veronica Tingvall sa...

Oj, oj, oj vad du har varit flitig. Hoppas du får en kamera snart så att vi får njuta av dina vackra bilder också. Kram/Veronica

MiaMaria sa...

Hejsan!

Här har det varits flitig...så härligt att få saker och ting gjorda....

Och grytlapen blir säkert så söt.....ser ju bakgrunden...och så kan man ju tänka sig lite Greengate....

Skön Helg!
MiaMaria

Vardags-mirakel sa...

Du har slitit för fullt det förstår jag, ta nu och lägg upp fötterna och maken massera dem. Ha det bra, kram Eva.

Unknown sa...

Oj oj va du ha jobbat på! O sen ett glas vin som belöning, inte illa, ler. Ha nu en fortsatt bra helg. Kram Lenita

Kerstin sa...

Hallå Bea!

Jag ser bilderna...allihopa, liksom inuti!!´=D

Kramar Kerstin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...