lördag 31 oktober 2009

Boktips

Kommer ni ihåg jingeln till "Boktipset"? Lugnt. Långt ifrån ljudeffekter. Flashiga animationer. Hysteriska ungdomar som pratar "coolt" för att fånga barnen/ungdomarna, men egentligen inte förmedlar något viktigt budskap?
Det var tiiider det! ;-)

I alla fall...dagens boktips är i alla fall de här två böckerna. "Den andra syster Boleyn" och "Alkemisten". Jag tyckte något bättre om den förstnämnda även fast jag kommer minnas "Alkemisten" längre då den handlar om att följa sina drömmar. Vad händer om drömmen blir uppnåelig, väljer man att gå vidare då, eller är det just själva DRÖMMEN av drömmen som gör det så magiskt?
Det här är en serie på fyra böcker om det engelska kungasläktet och alla intriger som utspelade sig på den tiden. Anne Boley är den som oftast är beskriven i historieböckerna (som mamma till den stora Elisabeth I), men här får man följa allt genom den andra systerns ögon. Homosexualitet och otukt återfinns också. Två viktiga linjer är att kvinnor inte hade något att säga till om och att det mesta inom hovet gjordes för att stiga i graderna.
Vi var först iväg till mammas grav, men väl på väg till biblioteket efteråt så insåg jag att biblioteket nog var stängt. Jag som hade tänkt låna fortsättningen i serien, vad tänkte jag på?
Istället gick vi in på en antikaffär och där blev vi visst med "stickmaskin" för 300 kronor.
En Brother i nyskick. Bruksanvisning på engelska och en videofilm (vi pratar VHS som visar hur man ska göra). Det återstår att se om maken måste installera in videoapparaten igen...hihi...
Håll tummarna för att jag lyckas montera den. :-)
Annars får jag sälja den på Blocket till någon som kanske förstår sig på den bättre, men jag kan ju alltid försöka.

Nu ska jag fortsätta skissa upp lite sömnadsidéer medan barnen lagar pizza med barnen i köket.
Ha en underbar lördagkväll!

Kram Bea

4 kommentarer:

Vardags-mirakel sa...

Jag gillar också Alkemisten, lycka till med apparaten och ha det bra! Kram Eva.

Kaggemannen sa...

mysig blogg du har!:)Trevlig halloween

Efwa - Medea sa...

Alkemisten är en fantasisk bok. För mig var det magiskt när jag första gången läste den eftersom en tanke dök upp i mitt huvud om att jag hört talas om en bok med det namnet och sen när jag läste den blev jag överrumplad att det passade så bra att den kommit till mig på det viset.
För mig är det magiskt med drömmar. Jag har tidigare varit bra på att skriva ner mina drömmar och flera av de stora har slagit in. Nu har jag tex. ett hus i Provence där jag bor och jobbar med textil hela dagarna. Att jag dessutom har möjlighet att var tredje vecka bo med mina barn i Sverige är bonus.

Klart du kommer att lära dig sticka med stickmaskinen. Det är inte som att bara sätta dit garnet o tro att den stickar själv men är man uppmärksam, lyssnar, känner så går det lite fortare att sticka. Ett bra komplement till handstickning.

jette sa...

Jeg vil tro, at du kan finde en brugsanvisning på svensk på nettet. Det kunne også være, at der findes noget på Youtube. Der kan man finde andet om strik.

Jette/Danmark

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...