måndag 12 oktober 2009

Dottern tovar

Igår satt jag och dottern och pysslade. Jag tovade en björn. Dottern ville också tova.
"Vad vill du tova för något gumman?"
"En blomma"

MYCKET försiktigt fick hon stå bredvid mig och picka ihop ullen. Ingen hand på ullen för säkerhets skull.

Hela tiden tänkte jag:
"Är jag en gaaalen oansvarig mamma....eller är jag en mamma som låter sin dotter utveckla sin kreativitet under ansvar?"

Hon lärde sig tekniken fort.
Hon skulle ha grönt till sin blommas mitt och sedan klippte hon till en stjälk som hon sedan pickade på. Underlägget var lite fuktigt för att allt skulle fästa bättre.


Och så här blev slutresultatet.
Superfina saker tycker jag. Kaninen var pillig för henne att få dit ögon, nos och mun, men jag tycker hon lyckades otroligt bra för att vara fyra år.

Blomman har jag fäst en säkertsnål på baksidan. Det är en brosch.
"Kaninen måste få lite mer päls" säger dottern (läs kropp). Sedan ska hon ge den till farfar.
Hon tog med dem till dagis och visade upp dem imorse.
"Titta, jag har nåltovat" sade hon stolt.

That's my girl! :-)

Nu ska jag åka iväg till biblioteket för lite egentid. Jag ska låna böcker eeeenbart till mig och när jag kommer hem så står maten på bordet. Det är toppen det. :-)

Ha en underbar måndagskväll!

Kram Bea

8 kommentarer:

Cathrin sa...

Å vad stolt jag hade varit om jag var du! (Fast jag förstår dina dubbla känslor). Visst är det kul när man gör något sådant här tillsammans, och barnen delar ens intresse. Du har så otroligt fina saker som du visar upp och inspirerar mig verkligen! Tack för allt du delar med dig.

Hälsningar
Cathrin

Millamolla sa...

Du är ju en sån där kanonmamma!!!
Precis så som man skall vara -låta barnens kreativitet komma ut men under uppsikt. Barn är mycket duktigare och försiktigare om man låter dom prova själva...tror jag iallafall. Och kolla bara på reultatet!!! Var stolt över både dottern och dig själv!

Betsy sa...

Visst känner man sig stolt!! Jag och min 3-åriga son våttovade för två veckor sedan och det blev ett litet rött tygstycke som sedan klipps "figurer" ur och hängdes upp i fönstert med vita pärlor och vit tråd, "för så gör mamma". Det ska börjas tidigt...

Du förresten, skall du börja med "du använder vad du har"- utmaningen igen någon gång??
Kram Rebecka

Cattis sa...

Jag tycker det är väldigt ansvarsfullt att låta barnen prova på själva under överinseende av en vuxen. Min 3-åring får t.ex. använda vassa kniver under uppsikt för att lära sig. Tack för en fin blogg!

OlgaA sa...

Så härlig när man inspirerar sina ungar till skapandet tycker jag!=)
Och vilken fin kinesisk klänning hon har på sig. Hon är troligen mycket sött i den=)

Laila sa...

Jag har haft min son med i papperspysslet ända sen han var liten. Han har fått testa saxar och vart sen skitarg på dagis när han skulle sitta med "bäbsisaxar" där. ;-)

Vilket underbart fint jobb hon har gjort! ♥

Morgana sa...

Tjusigt!
Och bra av dig tycker jag att låta henne prova på.
Mina Ungar har alltid fått använda "farliga" och vassa saker.
Min 6-åring hanterade såg (eg bågfil, men lagom storlek) när han var 2,5 år. Nu nästan fyra år senare så är han en hejare på att figursåga och snickra.
Och båda mina Grabbar (6 år resp 2,5 år) använder riktiga snickarverktyg, vassa knivar vid matlagning, saxar, nålar och trädgårdsredskap (fast det är bara 6åringen som får använda grensaxen).
Jag tror på att få använda riktiga redskap och verktyg tidigt - under uppsikt förstås. Det utvecklar och inspirerar och gör att det blir ROLIGT att skapa och att kunna och att klara av.

Kram
/Morgana

Rhodin sa...

Imponerad av din dotter. Det är allt jag kan säga.
Mvh Terese

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...