söndag 11 oktober 2009

Pysseliver

Helt plötsligt infinner den sig. Slår till...minst när jag anar det. Pysselivern. Eller "manin", som kanske är ett lämpligare ord. Då går jag fram i ett kreativt crescendo och jag lämnar kreativt stök ifrån mig överallt.

Här ser ni en bild av vardagsrummet, favoritfåtöljen. Här satt jag igår kväll och pickade ihop något som ska bli en sorts halsband (tror jag). Emellanåt stickar jag några varv på sjalen, bläddrar i någon av tovningsböckerna med barnen och gör upp planer, får ett ryck och pickar ihop en grund till ett harhuvud...och...hoppsan...är klockan verkligen över midnatt redan?

Här ser ni mitt favoritverktyg - filtnålsmattan från "Åddebo". Den har helt revolutionerat min nåltovning kan jag säga. Sladdrigt skumgummi, kuddstoppning eller tvättsvampar är INGET mot detta underlag och jag kan sitta hur som helst och picka utan att tappa stabilitet eller riskera att sticka igenom och punktera låren med nålarna. :-) (Pssst...29:-)

Filtnålshållaren för fem nålar har jag köpt på Stoff & Stil (39.95:-) och femdubblar hastigheten jag kan picka ihop större föremål med. Det är ett jättebra pris, nästan hälften av vad fyrnålshållaren kostar på Panduro. Nålarna är också köpta från Stoff & Stil. Fina, medium och grova filtnålar är också inköpta där. De kostar 10.95:- och 11.95:- styck och har jättebra kvalitet. Nålhållarna har jag köpt lösa på Panduro för 34:-

Jag var ju tvungen att köpa mig en rymlig korg på höstmarknaden att flytta runt sakerna i.
Här har jag min ull, istoppad i olika små plastpåsar eller i nystan.

Jag sparar alla småbitar till stoppning, lagning och små detaljer i en enskild plastpåse.
Böckerna för inspiration finns alltid med i korgen.

Bambumattan har jag köpt på IKEA för en femma och den använder jag när jag ska våttova detaljer, som vingarna till gåsen exempelvis. Då lägger jag en handduk på diskbänken, fuktar den lite. Jag lägger bambumattan ovanpå och fuktar den också med lite varmt vatten som jag blandat i lite såpa i. Sedan lägger jag på min ull i den form jag vill ha den och stänker jag varmt såpvatten även på ullen, lägger plastpåsen (uppklippt fryspåse) ovanpå och "duttar ihop" ullen lite med fingrarna. Sedan rullar jag ihop bambumattan med plasten ovanpå så jag får en "rulle" av mattan och håller ihop den med gummiband runt. Jag rullar tjugo gånger fram och tillbaka på handduken....öppnar upp bambumattan och vrider på ullen ett kvarts varv, rullar ihop och rullar tjugo gånger igen...jag gör om detta tills jag är tillbaka till ursprungsläget och sedan vänder jag arbetet och gör likadant på andra sidan. Fyra vändningar. Tjugo rullningar på varje. Sedan är det KLART!

Tvätta arbetet under rinnande vatten så du får ur all såpa och låt den sedan torka. Klart! Den här delen kan man med fördel göra med barnen. :-)Här ser ni min sjal. Det tar TID att sticka med hjälpstickor, men man blir så förvånad över de fina flätorna som kommer fram av när man bara stickar med "en maska i en hjälpsticka framför arbetet...sticka två räta...och sticka maskan på hjälpstickan avig) typ. Och muscher som sagt. Så ROLIGA att göra. Och så lätta. Jag trodde det var avancerat att göra. Här är också en bild ett pågående projekt som ligger på arbetsrumsbordet. Rullade kulorna som jag gjorde på tovningskursen förra gången. De ska bli ett halsband det med har jag tänkt.
De ligger på en tidning från DROPS som jag betalade en tia för. Mönstren som finns i den finns även på nätet att skriva ut gratis, men jag ville ha en liten samlad mönstersamling att bläddra i.

I övrigt fick jag tidningen "Kreativ stickning" av maken och där fanns några RIKTIGT snygga mönster, bland annat en Odd Molly inspirerad kofta som jag blev riktigt, riktigt sugen på att sticka. Synd bara att det är så dyyyrt med garn.
Jag syr vimplar och kuddfodral nu också för glatta livet, sedan har jag några beställningar på lite annat smått och gott så det är roligt att få sitta vid symaskinen också.
...

Idag är det avslutning för sonen på fotbollen. De ska få diplom och fika. Om vi hinner ska vi sedan åka iväg och se en barnteater. Det kan bli jätteroligt för dem tror jag. Vi vuxna brukar också tycka om dem. :-)
Ha en toppenfin söndag!

Kram Bea

6 kommentarer:

Forma om sa...

Ojojoj, vad du hinner med mycket. Har du tid att sova? ;) Jag försöker pyssla när det finns tid men gott om tid är det ont om med mina två småttingar. Blir iallafall väldigt inspirerad av allt det fina du visar.

Kram
Susanne

OlgaA sa...

Vad du jobbar hårt ;)

drakmakerska sa...

Tack för att du tycker om min drake! När jag gjorde draken så täckte jag den med ett yttersta lager av löst tesad regnbågsull från Åddebo Ull. Har du sett de påsarna med okardade färgblandningar? De är också fantastiska att tova bollar med. Jag gör det i skolan med treorna och de får karda ihop vilka färger de vill och bollarna blir SÅ snygga!

Vardags-mirakel sa...

Härligt när man hittar sin grej! Då står tid och rum stilla, ha det bra! Kram, Eva.

Bollan sa...

Ok nu längtar jag ännu mer efter min ull!! gud va man blev lockad och vilket bra tips med bambumattan.

kramizzar

Sofia på Me and my home sa...

Åh du är så underbart kreativ, det smittar av sig! Nu skall jag släppa datorn och plocka upp stickningen istället! Har nyss avslutat ett par raggsockar (strlk 45...) till svågern och lagt upp till ett par betyydligt mindre (strlk 25) raggisar... Det är kuul att sticka!! :)
Kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...