söndag 6 december 2009

Mer inspiration till paketinslagning

Sött med band och ovanligt med liten bjällra. :-)
Den här idéen med initialer gillar jag jättemycket. Tänk att få göra dem av gamla tapetprover exempelvis.

Egenhändigt ritat julpapper är fint det med. Passande paketpapper till far- och morföräldrarna kanske.


Band, band, band. Det är så vackert.
Ett tips är att luskamma loppisar och biståndsbutiker på dessa. Då kan man få många meter för en krona eller två.

De här är så söta tycker jag. En mall av en tumvante påklistrad på en klädnypa.
Jag ska göra en girlang med liknande och sätta upp julkorten på.

Tygpåsar till vinflaskorna är så fint.
Man kan ju göra några stycken och ha hemma.
Sedan är det lätt att ta med på bjudningen som en värd/värdinnagåva.
Personliga fotografier utskrivna på papper som etiketter, eller
använda på tygtransfer för att utgöra personliga band är något jag inte tänkt på tidigare.

Så enkelt och fint. Slå in paketet i silkespapper och linda ett förvikt tjockt papper
runtomkring fastsatt med band och snöre. Jättefint!
...
Middagen igår blev otroligt god.
Först bjöd vi på tapas till förrätt med ett Bordeauxvin.

Sedan huvudrätten, ett ankbröst i apelsinsås och en fluffig potatsgratäng.
Jättelyckat och ankbröstet SMÄLTE i munnen i symfoni med ett vitt Masi-vin..
Helt fantastiskt gott. Varken maken eller jag har gjort det receptet tidigare.

Barnen fick isglass till efterrätt och sedan fick de krypa till sängs, medan de vuxna fick en tallrik med oststavar, sex olika sorter att doppa i calvadosmarmelad och äta med salta kex.
Kaffe fick avrunda hela ensemblen.
Maken gjorde ett hästjobb att förbereda och anrätta alla rätter. Jag stod för
städning och dukning och vinval.
(Dukningen fick gå helt i vitt med vit, hellång duk, vita ljus, vita servetter, glastallrikar och vitt grovt ljus i mitten av bordet, kantad med mossa på ett silverfat på fot.)

Det här toppar det mesta i matväg som serverats hemma hos Bea.

Här är receptet till ankan, den fungerar nog bra till kyckling och fläskkött också.
"Potatisformarna" är de vi gjorde till dessutom.
Jag önskar er en fin andra advent!

Kram Bea

5 kommentarer:

Malin - I min trädgård sa...

Men wow Bea, vilken lyxmiddag! JAg vet inte ens om jag skulle våga mig på en sådan meny... Men det låter bara sååå jäkla gott! Kanske man skulle våga ändå... Ser fram emot receptet illafall!

Alltid inspirerande bilder Bea! Tack!

Kram M

Malin - I min trädgård sa...

Men wow Bea, vilken lyxmiddag! JAg vet inte ens om jag skulle våga mig på en sådan meny... Men det låter bara sååå jäkla gott! Kanske man skulle våga ändå... Ser fram emot receptet illafall!

Alltid inspirerande bilder Bea! Tack!

Kram M

Théa & Linnéa sa...

Bra med sådan inspiration, tänkte slå in lite idag, vill inte ha allt kvar till kvällen före för då orkar man liksom inte anstränga sig det där lilla extra.
Ha en trevlig andra advent
/Karin

Vardags-mirakel sa...

Låter som en helt fantastisk middag! Så många fina tips på paketin-slagning, kram Eva.

Anonym sa...

Maten låter kanongod!
Och tack för ännu mer paketinslagningsinspiration :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...