lördag 30 januari 2010

Kulturbiten

"Undra hur mycket man läser under ett år?" funderade maken.
"Man glömmer ju bort så mycket när man väl lagt det ifrån sig"
Så är det ju.
Jag tänkte därför göra ett blogginlägg i månaden där jag skriver om de böcker jag läst under månaden, filmer jag sett och cd-böcker jag lyssnat på.
Mest som en dokumentation för mig själv.
Om du också tycker det är intressant så är det ju en extra liten bonus. :-)


Jag har kommit på att jag ska låna lite fler filmer på biblioteket för där finns det störst chans att jag ska hitta egna, personliga favoriter.
Mina favoritfilmer är "Pianot" och "Pianisten" (en slump att titlarna handlar om klaviatur...hihi)

"Fjärilen i glaskupan" är en sann berättelse om Jean-Dominuque Bauby. Han var chefredaktör för franska Elle när han plötsligt fick ett slaganfall som kallas "Looked in syndrom", just för att man blir just det. Inlåst. I sig själv. Han kan bara röra sitt vänstra öga, men har dikterat boken som kom att kallas just "Fjärilen i glaskupan" genom att blinka när rätt bokstav i alfabetet lästes upp. Det är inte en sugande film som gör att man sitter fastnaglad, snarare väldigt långsam och "jobbig". Jag har sett små, små stycken i taget av den och har nu ungefär tjugo minuter kvar av den. Uppspelningstakten är något av att få en aningens aning om hur det är att faktiskt leva sitt liv genom ett öga. Jag har inte sett färdigt den än, men jag ska.
Klaus Härö är regissören.
Jag såg ett klipp med Maria Lundqvist från den här filmen och blev så berörd.
Filmen är viktig, men den berörde mig inte alls så som jag trott. Jag blev förvånad över det.

Torgny Lindgren

Maken och jag gjorde en längre bilresa och lyssnade på "Ormens väg på hälleberget".
Otroligt välskriven och speciell. Verkligen en "nutida klassiker", helt unik i sitt slag.
"Di ä som di ä"



Lars Kepler

Den här fick jag låna av en tjej på vinprovningen. Jag tänkte "Kriminalroman? Jag ger den väl en chans ändå".
Sträckläsning.
Nu försöker jag övertyga maken om att läsa den.
Den kommer definivt att bli till film.

Erlend Loe

Annorlunda cd-bokslyssning om en man med fru och barn i Oslo, som efter sin fars död beslutar sig för att sluta vara så "duktig" och flyttar ut i skogen och blir bästa vän med en älgkalv.
Omskakande och väldigt speciell berättelse som faktiskt fått mig att fundera lite över livet.

Robert James Waller

INTE värd sin timmas läsning. Jag älskade "Broarna i Madison County", men det här var bara slöseri med tid. Man fick egentligen inte veta något spännande alls om Robert efter mötet med Fransesca. Eller snarare så kanske den påverkade mig att tänka att mötet med F kanske inte alls VAR så fantastiskt som jag tyckte i filmen. En dåligt skriven efterföljare.
Filmen till den första boken däremot - magnifik.
Nu ska jag bara försöka hålla kvar vid den känslan om jag ser den igen och försöka plåna ut alla minnen av denna torftiga, dåliga fortsättning. Blä.

Lyssnar just nu på:
"Svampkungens son" av Marie Hermansson

Ska börja läsa:
"Kärlekens dårar" Joanne Harris

Ska se på:
"Madame Bovary"

Nu ska vi bege oss ut på marknad. Barnen har bestämt att de ska köpa varsin klubba för sin veckopeng.

Ha en fantastik lördag!

Kram Bea

1 kommentarer:

Paulina sa...

Erlend Loe är en av mina absoluta favoritförfattare, efter att ha läst Expedition L så beställde jag hem resten av hans böcker från Adlibris. Expidition L handlar om att han och hans kompisar ska åka till en medelhavsö och bevisa att befolkningen migrerade över stilla havet med hjälp av skridskor. Det går väl lite halvbra... Men han skriver så underbart roligt, verkligen läsvärt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...