söndag 24 januari 2010

Så här får vi av- och påklädningen att fungera

Som ni kanske vet har vi två stycken barn, en fyraåring och en femåring.
De är jätteduktiga på att hjälpa till hemma, men behövde lite peppning vid av- och påklädningen.
När det var dags för dagis så var sonen väldigt långsam vid påklädningen vilket resulterade i en hel del tjat. Man vill ju skiljas åt som en go och glad förälder, inte som en tjatmamma med irriterad röst.

Pyjamasen låg där de bytt om och ibland inte ens där. Varje kväll fick vi leta.
"Var har du lagt din pyjamas?"
När de kom hem från dagis var det ett mickel med alla blöta kläder. Overallen som kunde ligga på golvet, vantar och skor som låg i dörröppningen vilket resulterade i mer tjat.
"Ställ undan skorna där de ska vara"
På kvällen likadant.
"Lägg in kläderna i tvättkorgen. Ni vet ju i vilket tvättkorgsfack de ska vara"
Maken och jag kände att vi var tvungna att hjälpa rutinerna på traven så att vi skulle få detta att med på- och avklädningen att fungera.

Vi köpte färgglada glaskulor.
Sedan tog vi fotografi på barnen när de lade in kläderna på rätt ställe i tvättstugan
samt fotografi på deras ytterkläder när de hänger prydligt på sina krokar och vantar, mössor och halskragarna, skor och fleecetröjor som är på rätt plats.

Barnen fick fästa bilderna på varsin glasmugg. Sonen hämtade dessutom två stycken papperstjärnor som var sparade från julens paketinslagning och fäste på deras burkar.

Sedan förklarade vi att de skulle få en kula var för varje gång de:

- klivit upp på morgonen och direkt tagit på sig de framlagda kläderna och lagt pyjamasen under huvudkudden samt tagit på sig samtliga ytterkläder till dagis utan tjat

- kommit hem från dagis och hängt och ställt undan samtliga kläder

samt

- på kvällen tagit av sig alla kläder och lagt dem i tvättkorgarna och bytt om till pyjamas

När deras burkar är fyllda så åker vi och badar med dem på ett äventyrsbad.
Vi har inte behövt påminna dem en endaste gång om kläderna sedan vi började med detta och de börjar redan få rutin på det. Inget tjat = gladare föräldrar

Nu ska jag fortsätta att sy, söndagar har blivit lite av en sömnadsdag för mig.
Härligt!

Ha en underbar söndag!

Kram Bea

14 kommentarer:

Bollebygdsbo sa...

Vilken bra grej!
Något för många att ta efter. ;)

Monica sa...

Du har så många bra idéer, Bea! Men du är väl pedagog du också?
Kramar Monica

Skatan sa...

Hej Bea!

Det var ett riktigt bra tips. Kanske skall jag införliva det i vår vardag. Vi har samma problem med vår tankspridda storasyster som ju gör tusen saker samtidigt som hon försöker klä sig. Eller äta. Eller vad det nu är hon skall göra...Man blir trött på sin egen röst!

Ha en skön söndag.

Anna

Grodmamman sa...

Smart idé! Här har vi en dotter som inte vill sova i sin egen säng. I julklapp fick hon en egen väggalmanacka och nu har vi börjat med att varje natt hon sovit hela natten i sin egen säng, så gör jag ett litet hjärta på det datumet. Vi har sedan bestämt att varje hjärta är värt 2 kronor. Det är nu upp till henne när hon vill använda sina intjänade pengar!:)Och hon är själv så stolt över att hon sovit flera nätter i rad i sin egen säng!:)
Kram

Johanna sa...

Vilken rolig ide. Ska lägga såna här små tips på minnet från erfarna mödrar tills den dagen jag skaffar mina egna barn. Det kanske även funkar på min sambo..MVH Johanna

Cathrin sa...

Men oj, det där är ju en idé som är värd att prova så småningom. Definitivt. För jag känner mig som världen tjatmamma. Och det är inte särskilt kul. Roligt att det verkligen fungerar!

Ha en fin sömnadsdag!
Cathrin

Synnøve. sa...

Ett mycket bra tips tycker jag.
Synd man inte har barn nu då, när man ser att det fungerar.
Men visst är det där något som Supernanny på tvn kör med?
Eller liknadnde iallafall.

ska vidareföra tipset till grannen. Hon gillar sådana här ideèr.
Kramen Synnöve.

Mojebarn sa...

Vilken bra idé, och att ni får det att fungera. Man blir ju helt slut på att bråka med dem om kläder och städning.
Själv lyckades jag till slut muta 9-åringen med att hon inte skulle få åka och rida om hon inte var färdigstädad en viss tid. Då tog det äntligen skruv. Fast det tog 10 timmar och hon hade 4 minuter till godo när hon var färdig.
Kram från Mojebarn

mitt skärgårdsliv sa...

Det där låter som nåt vi borde pröva hemma hos oss!! Tack för tipset! Ha en god start på den nya veckan!

Lena sa...

Precis vad jag skulle behöva införa med mina barn.
Både jag och barnen är trötta på min tjatiga röst. Men jag har inte kommit på något sätt att bryta mönstret.
Så tittade jag in här och du hade ett färdigt förslag som på beställning.
Tack för det.

Lina sa...

Så tjusig blogg du har!
/Lina

Annelie sa...

Vilken smart grej!

Och vilka underbara vimplar du gör!

nea i det gula huset sa...

Supersmart!!
Tror minsann att jag ska prova detta då jag har ett litet ilsket monster med stora utbrott framförallt när vi hämtar på dagis...och bada älskar hon!
Tusen tack för tipset! :)

Kram Nea

Färjtorp sa...

Hej pysselbea!! ;)
Älskar att kika in här!
Hade en award till dig men ser här nedan att du redan har fått den...
Den finns hos mig iallafall!

Kram på dej
/Johanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...