fredag 1 januari 2010

Nyårslöften för år 2010

1. Skapa så mycket som möjligt utifrån tänkandet:
- återanvänt
- använda det jag har
- blandade tekniker
-nya användningsområden
För att visa vad jag menar så knåpade jag ihop den här kjolen igår.
En stickad bas, ihopsydd med resår i midjan och i ihopsydd i sidan. Jag har virkat på en kant nedtill av ett mjukare ullgarn jag ärvt av min mormor och så ett brunt sammetsband instucket i den virkade öglekanten.

En kjol i egen design utifrån...

... den här tröjan.



Den här tröjan har en helt egen historia.
Det är en tröja i bautastorlek, storlek 56-58, som jag köpte för 25 kronor på loppis för att använda som relief till en mönsterplatta till keramiken. Flätorna skulle göra avtryck i leran. Jag skulle bränna den och sedan skulle jag använda den mallen i sin tur till att göra emblem med.
Så hade jag tänkt. Men det blev pannkaka av den idéen.

Den har legat i skåpet sedan dess för att jag tänkte att det den då kanske skulle få bli offrad till att bli två flätade kuddar till soffan.
Det har jag emellertid dragit mig för eftersom den inte exakt stämmer överens med färgschemat där inne för övrigt.

Igår fick den då gå under saxen.
Planerna för den hittills är att den ska få bli:
- en kjol (check)
- en axelvärmare
- ett par handledsvärmare eller ett par leggings
- en mössa i Madickenstil till dottern eller en halskrage till sonen
...

Mina största inspirationskällor för detta fenomen som heter "Re Do" på engelska, hittar ni här. Jag älskar ALLT de gör och får nya idéer varje gång jag går in där.
Ruffles and stuff
My mama made this
Många av deras tutorials ska jag använda mig av.
Det finns så oerhört mycket inspirerande där ute. Börja med att kika igenom dessa tjejers bloggar så tror jag nog att ni också blir inspirerade att göra något liknande.

Jag har börjat med att klippa och klistra från klädeskataloger och börjat kartlägga vilken stil jag vill ha. Dessa modeller ska jag sedan försöka eftersträva så gott det går med en personlig touch.

Jag ska först utgå från vad jag har hemma. Klippa, ändra om, byta funktion, byta ägare. Sedan ska jag luskamma loppmarknaderna på kvalitativa spännande textilier som jag kan utgå ifrån och hela tiden försöka tänka att lägga till element utifrån vad jag redan har hemma och undvika att köpa helt NYA tyger och material så långt det går.
Wish me luck!
Jag är VERKLIGEN nybörjare på klädessömnad, så det här ska bli en resa.

Utöver det ska jag:
2. Utveckla mitt kunnande inom Photoshop
Jag är en jäkel på Paint Shop, men har inte kvar det längre sedan jag bytte dator, så det blir till att lära om
3. Läsa in mig ordentligt på min kamera
Jag har fipplat med någon inställning och använder ju inte hälften av de funktioner som jag faktiskt skulle kunna leka med. Slöseri ju. Det ska det bli bättre ordning med.
Hoppas ni hade ett riktigt härligt nyårsfirande. Här sköts det fyrverkerier ända till klockan var nästan 01.00 i natt, men barnen var så trötta så de ville zzzzova. Gott för dem, de hinner se tids nog.

Kram Bea

15 kommentarer:

Hem och Harmoni Marie sa...

Vilka superbra nyårslöften! Jag är ingen vidare kompis med min symaskin men vi börjar så sakta lära känna varandra. Innan jul lyckades jag sy ihop några små tyghjärtan... en start till något i alla fall.

Ha en fortsatt skön början på 2010! kram Marie

Catarina sa...

Bra nyårslöfte :-)

http://nikkishell.typepad.com/wardroberefashion/ en sida som kör stenhårt med Re Dos :-)

Stina Glaas sa...

Haha! Det var som hämtat från min lista över "lära mig"-saker. :-D Jag har sparat på en massa kläder för att göra något av dem, istället för att köpa nya tyger, men inte vågat sätta saxen i dem. :-) Det ska bli spännande och inspirerande att se vad du kommer att hitta på framöver!!

Ruffles and Stuffe är en av mina favvobloggar, men de andra kände jag inte till, så jag tackar för länktipsen!

Hoppas du får ett fantastiskt 2010!! :-)

Bollebygdsbo sa...

Tack för superbra länktips!
Vi är nog många som har samma ambitioner om att komma igång med allt det du skriver om. ;)
Jag måste ha dessa saker eftersom jag tänker ändra vissa delar av min livsstil.
Alltså måste jag ha saker att "sätta händerna i" så att de inte greppar om fel saker att stoppa i munnen.

Vi får önska varandra lycka till!

Therese sa...

Så snygg kjolen blev! Och vilka fina tips! Detta ärett nyårslöfte som jag hoppas du fortföljer så vi får njuta av det i blogggen! God fortsättning och massa kramar!

Call design sa...

Jag ser verkligen positivt på dina nyårslöften. Bra tankar som får mig själv att fundera i liknande banor. Bara inte nått lika långt som du. Och kjolen är ju bara så snygg och fin!
Nyårskramar

Grodmamman sa...

Vad fin kjolen blev och vad duktig du blivit på att sticka! Jag är imponerad!:) Skulle också vilja kunna sticka annat än bara räta och aviga.
Kram

Marie//Tekla Maräng sa...

så fin kjol och vilken härlig idé med att använda det man har.
God fortsättning på 2010!

Gunilla sa...

Hej,
Vilken kreativ blogg jag kommit till. Du har ju fantastiska ideer.
Kjolen var ju ett fantastiskt återanvändnings tips.

Önskar dig en fortsatt kreativ fortsättning på det nya året.

Kramen/Gunilla

Laila sa...

Jag måste verkligen också bli bättre på att använda det jag har! I mitt fall handlar det ju om papper eftersom jag pysslar med sånt.
Dels ska jag sätta mig ner och fundera på lite mål åt mig så jag kanske kommer igång lite bättre..

Ett gott nytt kreativt 2010 på dig ♥

Morgana sa...

Vilka fantastiska länkar. Tack!
Och vilken underbar kjol du har gjort - den idén skall jag lägga på minnet. :-)

Gott Nytt År!

Willewira sa...

Hej Bea!

Vad snygg kjolen blev!!
Du är klart en inspirationskälla vad det gäller återbruk - superkul!!

I brist på en egen plats att vara på har min symaskin och mitt intresse för sömnad fått stå tillbaka under många år. Förr sydde jag i stort sett hela min garderob... men det kan ingen beskylla mig för nu.

Kanske det ska få bli ett nyårslöfte... att ta upp min sömnad igen.

Önskar dig ett riktigt Gott 2010!

kram
Willewira

Li.W sa...

Vilken fin kjol! Bra att tänka på att återanvända.
God fortsättning på det nya året!
Kram Linda

á Yeliqa sa...

Vilka härliga nyårslöften du har gett :) Gillar verkligen det där med att använda vad man har och även gör om saker som inte längre fyller någon funktion:)

Gott Nytt År!

Emy sa...

Åh vilket roligt löfte! Påminner lite om mina egna förhoppningar inför 2010 ;-) Jag har fått en efterlängtad symaskin äntligen och har hittad inspiration hos dig och andra och ska äntligen sätta igång och sy! Första projektet är redan klart och snart väntar nya projekt och liksom dig har jag inspirerats en hel del av alla bloggar som visar roliga idéer skapade av sånt man redan har liggande. Har du kikat in hos make it and love it? De har också några härliga idéer bl a en där man gör en barnklänning av en stickad tröja :-)
(makeitandloveit.blogspot.com)

Ha det bra och gott nytt år!

/Emy

forskollarare.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...