onsdag 23 juni 2010

Ni är vatten på min uttorkade jord...

...ni är det öppnade fönstret i det instängda rummet
...ni är den varma filten i den blåsiga sommarkvällen
Jag tackar er från djupet av mitt hjärta.
Er medmänsklighet rätar min krokiga rygg och lindrar smärtan i mitt bröst.

Bara ord?
BARA ORD
Medmänsklighet
En utsträckt hand.

Jag börjar hitta tillbaka till mig själv.

Ord är överflödiga, men jag vill säga
TACK

...
Nu går jag vidare.
Visar bilder på ett område jag ändå har lagt ner lite kreativitet i - bakning.
Jag har alltid älskat att baka, men det är inte funkis i längden att baka mjuka sockerkakor, småkakor och bullar (av uppenbara skäl...det blir så dyrt att köpa större storlekar i kläder hela tiden...hihi)

Jag har alltid trott att det varit svårt att baka bröd.
Jag har inte trott att jag kunnat.

Nu har jag experimenterat mig fram. Först med rågsiktskakorna på baksidan av rågmjölspaketet. Från det har jag vågat avancerat till att damma av en brödbok som vi haft i våran ägo i mer än femton år (och aldrig bakat ifrån).
Resultaten blir faktiskt förvånansvärt goda.
Smakrika.

Barnen ger dem dessutom "godkänt" även om de efterfrågade det söta köpebrödet från första början.


(Blidölimpa, Hönökaka, Dalarölimpa och Rågsiktskaka)
Nu har jag satt min första surdeg och bakat på den.
Spännande.
Barnen är med och rör i vår "Herman" som vi kallar den och "matar" den var fjärde dag.
Nu har jag också lånat en fascinerande och inspirerande bok på biblioteket. Den heter kort och gott "Bröd" och är skriven av den fantastiska bagaren Jan Hedh.

Där lär jag mig bland annat att:
- vetemjölsdegar bör knådas i 20 minuter (och då menar han med maskin - han har både en Elektrolux köksmaskin som vi har hemma - och en Kitchen Aid)
- Rågmjölsdegar behöver köras minst 15 minuter för att utveckla gluten
- Förvärm plåten i förväg i ugnen. Då går inte den första energin åt till att värma upp plåten medan degen sjunker ihop och jäser åt sidorna - utan energin går DIREKT in i brödet
- Jäs brödet i avlånga korgar eller annat som gör att du TVINGAR upp brödet på höjden i jäsningen. Något att tänka på för mig som låter degen jäsa på plåten och får dem att pösa ut, in i varandra. :-)
Test för att se om degen är färdigknådad:
Ta upp en bit deg och sträck den mellan tummen och pekfingret, det ska bildas en tunn hinna med bra elasticitet. Spricker degen lätt så måste degen arbetas längre. Brister degen däremot så har degen arbetats för länge.

Känslan av att se min familj njutningsfullt äta det matbröd jag själv omsorgsfullt har bakat gör mig stolt. Det gör mig också trygg att veta att jag inte serverar barnen olika konserveringsmedel utan att det är så naturligt det bara går att göra.

Jag har nästan alltid med mig någon av barnen när jag bakar. De är med och knådar, mäter och sköter hushållsmaskinen. De är verkligen behjälpliga och de är också så stolta när de berättar att "Det här brödet har jag och mamma bakat"

Framförallt märker jag verkligen av mitt hemmabak i hushållskassan.
Big time.

Jag får utlopp för min kreatitivitet och min stress när jag knådar och arbetar fram gott bröd.
Det har jag egentligen inte tänkt på förrän nu.
Att kreativiteten ändå har funnits här - fast i en annan form.

...

Maken klipper gräsmattan.
Barnen hoppar studsmatta.
Fåglarna sjunger.
Solen skiner.

Jag ska sätta mig igen på min fina altan i min blommiga klänning och fortsätta läsa i Jan Hedhs bok.

Ha en fantastisk sommardag!

Kram Bea

9 kommentarer:

Denice sa...

Hej! Vad lustigt att du skrev ett inlägg om bakning just idag. Jag står nämligen i köket med bulrecept på datorn och mjöl överallt, som sig bör när treåringar och ettåringar deltar. Det känns för mig som om du är avancerat duktig i bakning :-) För övrigt måste jag säga att jag tycker du gör superfina grejer överhuvudtaget. Återkommer ofta till bloggar som din för inspiration medan jag suckar över hur lång väg jag själv har kvar att gå... Kram till dig!

Forma om sa...

Vad härligt du skriver och det låter så gott med hemmabakat bröd. Jag har aldrig bakat bröd men du ger mig ett sug att börja. Att sedan Jan Hedh har skrivit en bakbok gör det hela ännu mer lockande :)

Ha en bra dag i din blommiga klänning!

Kram Susanne

liene sa...

Så bra...Du är bra !
Roligt att läsa om baket....jag kanske skulle prova med detta!
Vem vill inte spara slantar!
Kram!

liene sa...

Så bra...Du är bra !
Roligt att läsa om baket....jag kanske skulle prova med detta!
Vem vill inte spara slantar!
Kram!

Synnøve. sa...

Gomiddag i stugan.
Du goa, glada, härliga Bea.
Så gott det är med hembakat.
Har ett supergott och enkelt brödrecept om du vill ha det.
Vishamnsbröd heter det.
http://www.alltommat.se/recept/vishamnsbr%C3%B6d-3313/
Klicka dig in där.
Det verkar bökigt att baka det. Men man gör degen på kvällen, låter den jäsa i kylen i formarna. Så skjuts in i ugnen på morgon. Två och två.
Kanongott....
Så prova.

Det var skoj att höra att någon tycker man är klok. Försöker nog tänka lite ibland. Men inte alltid så lätt.
Men du är Bea. Glöm aldrig det min vän. Vad som än sker så ÄR du Bea.
Kramen vännen.
Synnöve.

Kamomilla sa...

Glad midsommar!

Grodmamman sa...

Härligt att du känner att det börjar vända!:)
Och vad härligt det lät om ditt bakande. Vi har renoverat vårt kök och därför har jag inte bakat på flera veckor. Nästa vecka går jag på semester och då ska jag passa på att lära mig min nya ugn!:)
Kram

Anna-Maria sa...

Det låter härligt att läsa om din glädje i nuet!

Helena sa...

Håller med om att bakning också är kreativt och faktiskt väldigt avkopplande. Själv kan jag känna att sömnaden och smyckesskapandet emellanåt känns som ett tvång och så ska det ju inte vara, det ska ju vara roligt att skapa. Att då ställa sig att baka bröd mitt uppe i alla måsten och krav, det är väldigt avstressande :)

Du har en så fin blogg och här finns så mycket fint att titta på och så många bra tips och idéer så jag hoppas verkligen att du fortsätter blogga, men det får ju inte kännas som ett tvång! Ha en bra sommar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...