onsdag 15 september 2010

En nödvändighet (tutorial)

Jag fick en ny mobiltelefon av maken i morsdagspresent.
I flera månader gick jag och tänkte:
"Just ja, ett mobilfodral vore ju bra, då slipper den ju bli så repig".
Min egen kreativitet dämpade mig (köpa ett var ju inte att tänka på, jag ville ju göra ett eget)
Jag kom på så många olika varianter att jag till slut fick ångest bara av tanken av att behöva välja.

Och mobilen fick vara utan fodral.

Tills igår då. När jag träffade mina pysslartjejer. Jag bestämde mig för att ett fodral, oavsett kreativitetsnivå, är bättre än inget alls.
Here's how to do one:
1. Lägg mobilen på ett färdigtovat ullstycke från exempelvis "Panduro".
2. Vik över tyget från botten och upp. Vik över så uppifrån och ner och klipp av där du tycker att locket ska sluta. "Nyp tag" om tyget på sidorna om mobilen och klipp av så det är ett nyptag in. som "sömsmån".
3. Ta bort mobilen, vik ihop ullstyckte till den form du vill ha och sy langettsöm längs kanterna med ett ullgarn. (Det underlättar om den grova nålen du broderar med har en spetsig ände...hmmm)
4. Provlägg mobilen i fodralet. Känn dig nöööjd så långt. :-)
5. Nåltova ihop en blomma eller något annat fint. Du kan ju också klippa ut en fin form eller använda dig av fållade tygstycken eller annat fint som du syr fast.
6. Tryck två små hål upptill i locket och trä igenom ett snöre eller en tråd/snodd/virkat garn
7. Sy i en knapp, hake eller annat som du kan haka fast snodden igenom. Sätt fast snodden och mobilfodralet är klart.

Perfekt funktion!
Rolig att göra!
Personlig!

:-)

Nu ska jag se på "Arga Snickaren"!

Ha en fantastisk onsdagkväll!

Kram Bea
P.S! Två dagar kvar av "Vimpeltävlingen"

2 kommentarer:

Hem och Harmoni Marie sa...

Attans snyggt! Jag har samma dilemma, min mobil blir också repig. Jag kanske kan prova på din fina beskrivning :)

Kram Marie

Monica sa...

Jättefint mobilfodral! Vi är lite inne på samma tema i våra senaste inlägg. Har också sytt fodraler till solglasögon och kameran igår.
Skall ännu ta chansen och kika in på din tävling för jag älskar dina vimplar.
Ha det gott!
Kramar Monica

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...