söndag 9 januari 2011

Fri som en fågel?


Vad är det med mig och fåglar? Vad är det som får mig att fascineras så av dem?
Varje gång jag ser en liten dunig fågel så känner jag mig som en liten flicka igen. Jag vill hålla den i min hand, sakta stryka över den duniga ryggen, titta in i det lilla ögat och liksom "beskydda" den.


När jag var liten läste jag "Bröderna Lejonhjärta" och jag minns hur den vita fågeln på fönsterbrädan väckte förundran i mig. En känsla av hopp, när allt kändes som mest förtvivlat, när livet var fyllt av sorg i övrigt. Och då. Den vita fågeln. Gav en känsla av att det kanske FANNS en sagolik tillvaro bakom en grå vardag. Att mamma, liksom Jonathan, skulle visa sig som en kuttrande duva på min fönsterbräda.

Nu har jag min egen vita fågel som sitter i mitt fönster. Till jul ska hon få flyga in i granen. Tills dess får hon vila här i min hall, min egen lilla hoppingivande stannfågel.

5 kommentarer:

Linn sa...

den är underbar!

Lena Andersson sa...

Du har inga fåglar som husdjur va? kanske dags att ha en liten.
själv har jag ju höns och det är så trevligt.
mvh Lena

Hanna sa...

Jätte söt liten fågel.
kram
Hanna

Stina sa...

Du är så gullig du.

Jo, jag har haft bloggen låst i tre månader eftersom jag var så sjuk i hjärtat. När jag öppnade igen så raderade jag det mesta.

Men vad gäller rensningen så började den i augusti, då jag började att må sämre än vanligt.
Jag orkade nästan ingenting och hemmet och städningen blev lite för mycket. Då bestämde jag mig för att rensa ut både möbler och en massa saker... porslin, tavlor, hyllor m.m. En del har vi gett bort och en massa har vi sålt.
Lättare att leva, hade jag tänkt.
Men det blev väldans vitt allting, kan jag säga och jag hade redan i början av sommaren börjat att måla vissa saker svarta, så då fortsatte vi på den vägen och vi har bestämt att vi ska försöka att tillverka så mycket som möjligt själva om vi ska ha något. På den vägen är det. Härlig känsla är det när man får till dig med mycket mindre med saker.
Nu blir det nog i fortsättningen... en sak in, då ska en sak ut.

Kram till dig goa gumman som verkligen bryr dig. Det har du alltid gjort.:-) Kram Stina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Godmorgon Bea
Det var en vacker vit fågel, den kommer och trivas hos dig. Så fint den ligger i ett glittrigt rede.
Varm kram
AnnaMaria

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...