fredag 7 januari 2011

Någon har givit mig korgen.

Och jag blev bara glad för det.
I somras blev jag förälskad i en rundnätt man med fantastiska händer, den oöverträfflige bagaren Jan Hedh. Efter att ha läst hans bok "Bröd" gick jag sedan hela sommaren med "poolish" och "levain", "chefer" och "mammor" under naglarna. Jag fick hejda mig så jag inte stod mer i köket med fingrarna i degen, än var ute i den vackra sommaren.
"Näe...titta, ett moln på himlen. Då är det nog bäst att jag går in....och baaakar"

(Delade med mig av några tips från boken som du kan läsa här)
Han rekommenderade att man låter brödet jäsa i brödkorgar istället för direkt på plåten för att få ett högre och vackrare bröd. Degen får stöd av korgen och jäser på höjden. "Proffsen" har olika korgar för olika mängder deg. Du kan använda vanliga korgar som du mjölar inuti, men de finns också att beställa. De finns på bland annat "Bagaren och kocken" och "Lyckas med mat"
Det här är den jag har och den passar till degar mellan 750-1500 gram. Det är en perfekt storlek. Nästa inköp blir en oval korg så jag har en av varje. Ni kan bara ana vilket fint mönster det blir av korgen. Tyvärr har jag ingen bild på det färdiga brödet, det var fullt upp med bakstugan ändå, med sex matbröd på jäsning och två sötbrödsdegar (och två sötnötter i form av en femåring och en sexåring) :-) Till vänster är det ett korgbröd på lantbrödsmjöl och till höger ett vörtbröd (med kryddblandningen från butikerna).
Stadiga degar med grova mjölsorter fungerar att jäsa på plåt.
Här ser ni fyra Dalarölimpor som gräddas skavfötter med varandra.
Hoppsan.
Lussekattsbak i januari?
Ja?
Det går jättebra.
(Dotterns request och tillsnurrning)
Ett antal snäckor med mandelmassa och kardemumma fick vi till också.
Jajamensan.

Man känner sig rätt "kapabel" när slutresultatet blir en köksbänk full med hembakta limpor och bullar, två mjöliga barn och en underbar doft i hela hemmet.



6 kommentarer:

Stina sa...

Härligt! Nu blev jag sugen på att baka också.:-) Kram Stina

Fröken Fräken sa...

Det börjar ju vattnas i munnen! Hembakt bröd är det godaste, synd att jag ska ha så svårt för att komma igång med det bara..

Hanna sa...

Så gott det ser ut.
kram
Hanna

millandante sa...

Mums vad gott!!! Så himla sugen jag blev på lussekatter nu, får nog kolla om det gömmer sig några kvarglömda i frysen...
Den boken ska jag ta och köpa, tack för tipset!

Kram

Unknown sa...

Hej

Vad härligt att baka.
Ska nog ta mig tid i morgon och baka lite tekakor i alla fall.

Synd att det inte finns lukt över nätet.

Ha det bra

Kram

Unknown sa...

Hej

Vad härligt att baka.
Ska nog ta mig tid i morgon och baka lite tekakor i alla fall.

Synd att det inte finns lukt över nätet.

Ha det bra

Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...