onsdag 6 juli 2011

Hur har alla råd???

Frågar inte ni er det också?
Maken och jag gör det i alla fall.




Vi är inte lågavlönade direkt. Vi röker inte, snusar inte och har inga dyra fritidsintressen såsom kanske segling, golf eller häst eller annat.
Vi köper inte nya möbler, utan det blir oftast loppisar.
Vi köper och säljer kläder på klädbytardagar till barnen. Sonen får ofta kläder från en äldre kusin, dottern ärver lite från sin bror, resten Tradera eller mycket reor och annat.

Själv köper jag och maken sällan kläder och om vi köper är det inte det dyraste.
Vi reser sällan utomlands, äger inte direkt någon dyr bil och boendet är helt rimligt.

Så....hur har då "alla" andra råd att resa till Thailand, köpa "Odd Molly"tunikor, glasa in verandan, äga dyrare bilar, renovera huset rum för rum och byta ut existerande möbler mot Englessonmöbler och Howardsoffor?

(Alltså, jag hårddrar det, det förstår ni nog, men själva känslan av förundran kvarstår)








...

Så varför har då inte vi råd med en bråkdel av detta, frågar vi oss då.

Maken och jag är våra egna "pengadetektiver" den här månaden på prov.

Vi började med att göra vår egen budgetkalkyl hos Konsumentverket.
Vi fyllde i den så detaljerat vi bara kunde.
Där får man kalkylen som en "PDF-fil" ifall man vill.

Vi beslutade oss för att se över vårt matkonto.
Enligt en uppskattning ska jag, maken och barnen kunna äta för 5790:- per månad.
(Andra detaljer kan du också se där, som uppskattade fritidskostnader, hygien och kläder)

Vi beslöt oss för att sätta vårt mål på 4500:-/månad för matinköp
Det innebär att komma under 150:- per dag.



Vi sparar alla kvitton och adderar summan på varje senaste kvitto och räknar ut medel.
Det har hittills gått som en dans.


Det ska bli jättespännande att se hur det gått när månaden är slut.
Vi har varit så slarviga och kastat så mycket mat och ätit mycket ute, så här kan vi spara mer än 25.000:-/år.

Vi har också sagt upp vår dagstidning, bytt försäkring, sagt upp en mediaklubb.
Sammantaget ger det ju mycket extra pengar om man kan dra ner på matkostnaderna och de övriga kostnaderna.


Snart kanske jag också kan känna att jag har "råd" med det där lilla extra, för jag tror att pengarna har funnits där hela tiden, men att de bara försvunnit in i "helheten".

Gå gärna in där och kika ni med.


Ha en fin onsdag!



15 kommentarer:

Min lya och jag sa...

Å vad ni är duktiga....Tanken har funnits där många ggr att göra en månadsbudget och se vars alla pengar tar vägen igentligen....

Som ensamstående mamma får man verkligen tänka sig för och det är sällan att man kan unna sig en resa eller spontan köpa några nya möbler/kläder. Men man vänjer sig med allt.

Ska bli intressant och se vad ert resultat i slutet av månaden visar :-)

Lycka till :-)

MESC sa...

Jag känner igen mig! Jag och mannen brukar oxå förundras över hur alla andra har råd med allt vad de gör.... jag tror kanske att sanningen ibland heter LÅN/AVBETALNING, men det är bara en spekulation. Många har nog väldigt små marginaler tror jag.
Känner att just semestermånaderna är inte bästa månaderna att börja dra in på utgifter, men till hösten ska vi göra precis som ni. Det vi gör idag är att vi är ganska duktiga på att storhandla, för oss lönar det sig verkligen!

Frida H sa...

Uj, uj.. ni äter upp min hyra. Eller ja, min hyra är lika hög som era matkonstnader ^^ Nu lever jag på existensminimum (läs försörjningsstöd) tillsammans med en tvååring. Så jag har verkligen fått vara pengadetektiv med ovanligt positiva följder. Jag har pengar över fastän jag sparar, slösa minilite men får ganska mycket av mina föräldrar. Det är en sådan otrolig känsla att jag skulle kunna känna mig rik när jag kommer upp i summor på 12.000-14.000, vilket just är lågavlönat. Nu ska jag bara hitta jobbet som ger mig dem cashen! :)

Klockarbarn sa...

Vi är inte högavlönade heller och undrar också ofta över hur andra har råd. Vi saknar inte pengar i vardagslivet men vi skulle aldrig ha råd att göra det som jag upplever att andra gör såsom resa en gång om året eller renovera, bygga ut, köpa obehindrat med kläder. Vi sparar pengar på att bara ha gratiskanaler till tv (det är ju ganska dyra avgifter för betalkanalerna) och jag har bara kontantkort till min mobiltelefon. Jag köper bara kläder när jag har behov. Köper gärna secondhand till barnen. Både kläder, böcker och leksaker. Har ingen dyr bil eller nytt hus. Vi har valt att köpa Linas matkasse och sparar på det sättet pengar. Väl investerade pengar som gör att vi slipper arbetet med planeringen och vi handlar mindre mat som vi inte har en plan för. Det har blivit mindre som vi kastar bort. Nu äter vi upp det vi handlar. Känns bra för plånboken och bra för miljön.

Jo sa...

En del kanske tar lån, men jag vet att det finns folk som är sjuuuukt duktiga på att inte slösa pengar på småkrafs. De har sparat ihop till handpenning till en bostadsrätt på två lågavlönade jobb. Det fick mig att fundera över var VÅRA pengar egentligen tar vägen, vi som inte har en HP i den storleken på banken...

Just konsumentverkets listor tycker jag är jättebra och det går verkligen att laga mat för de pengarna om man bara ställer sig i köket... Jag tror att vi kör en sådan raid i höst också. Uppdatera oss gärna om hur det har gått för er sen! :)

Min Skattkammare sa...

.....jag är ganska krass och övertygad om att banken äger mycket av det vi ser runt omkring oss. En del är bara mer djärva än andra med sina krediter.
Jag föredrar att "mätta mun efter matsäcken"...
Och sova gott om natten. ;o)
Kram Kicki

Vero sa...

I februari separerade jag och vi flyttade till lägenhet jag och barnen. Jag började då göra månadsbudget och följer upp varje månad och oj, vad jag har levt "generöst". Men nu har jag bestämt mig för att sälja bilen, köpa en rejäl cykel och på detta kommer jag att kunna spara MASSOR med pengar. Så pass att barnen och jag kan ta oss en charterresa varje år.
Men det är ett micklande med pengarna, att få dem räcka till, och sen sitter jag också och funderar hur "alla andra" har råd med allting.

Trevlig blogg. Kommer gärna tillbaka.

Synnøve. sa...

Många lever över sina tillgångar. De tar lån för att upprätthålla en fasad. Men de allra flesta av oss har inte råd till allt det där. Så är det nog.
Men det verkar vara en spännande sak ni håller med på nu.
Vi har gjort allt det där. Utom att säga upp vår lokaltidning. Men du kan ju läsa på nätet säger andra. Näpp! Det går inte. För allt som står i papperstidningen finns i nätbilagan. Vill du ha det kostar det lika mycket som att få papperstidningen i lådan. Så vår låda får besök 6 dagar i veckan av tidningen.

Lycka till nu. Beundrar er.
Kramen Synnöve.

Inger sa...

Bra idé! De flesta i Sverige har väl ungefär samma inkomster så det är utgifterna som gör det. Hos mig läggs mycket pengar på mat, lagar det mesta själv, äter sällan ute. Bensin/diesel är en stor post här i glesbygden däremot kostar ett hus inte så mycket.
Har ibland gjort kalkyler, ruskigt att se att det mesta av lönen försvinner till "måsten" som el, vatten, telefon mm.

Berätta gärna hur det går för dig, tror att du kan inspirera andra och rädda någon från "lyxfällan".

kram Inger

Mary Sane sa...

Om du visste hur många det är som lånar till konsumtion...det förklarar nog ganska mycket. Lån för att resa, köpa möbler, osv. Avbetalning avbetalning!

/Maria

Kamomilla sa...

Jag har frågat samma fråga såå många gånger. Här i FInland är maten helt sjukt dyr.. Men jag vet att jag handlar oekonomiskt många ggr. Det blir småköp här och där istället för planerat storhandlande en gång i veckan. En massa godsaker, vin och det där lilla extra som man tror sig behöva..
Önskar jag kunde få maken med på att räkna sådär, men ska nog försöka själv också.
tack för ett inspirerande inlägg!

Lilla huset på prärien sa...

Ja det där kan man fundera mycket på. Pengar bara trillar mellan fingrarna. När jag var mammaledig hade jag i princip halva min inkomst och det fungerade men var tajt. Nu jobbar jag och det fungerar men det är tajt. Någonstans går det fel... jag får nog också göra en budget. Lycka till med er!

Gärdet sa...

Jag och gubben in till vår bank och slog näven i bordet. Vi tyckte också att alla pengar försvann på något konstigt vis utan att vi konsumerat någonting. Det resulterade i att vi öronmärkte alla våra inkommande kronor till specifika konton. Ett el och hus-, ett räkningar-, ett bilkonto osv. Det visade sig nämligen att det alltid var någonting "extra" varje månad som vi inte räknade med. Nu ska allt "extra" vara medräknat i något av våra konton så när bilskatten kommer eller jag behöver köpa fler linser så vet jag exakt vart jag ska plocka ut pengarna. Dyker det upp någonting nytt så lägger vi in det direkt. När lönen kommer så splittras den till alla dessa konton och varje år så ska kontonen gå lite plus så att det blir ett osynligt sparande. Sen så har vi slutat konsumerat, när vår tv gick sönder åkte vi och hämtade en tjockis från en bekants förråd. GRATIS ;)Vad är det de säger... Återbruk är kul!

Cattis sa...

Jag läste inlägget men skrev ingen kommentar sist :) Jag tror precis som de flesta andra att det är lån och krediter som gör att folk "har råd" med allt detta. Jag för också månadsbudget, försöker att inte slänga så mycket mat, alltid ha matlådor till jobbet. Det bästa sättet att spara pengar är dock att se över sina fasta utgifter tycker jag!

Anne-Lie sa...

Intressant inlägg! Länge sedan jag kikade in på din blogg, men du har rätt! Vi är en medelink familj, har inga dyra intressen direkt! Dock dyrare mat pga 2 st gluten, men visst slänger vi på tok för mycket! Hu nu kommer hösten med alla nya kläder o skor till barnen!

Jag kikar in igen!
Soliga hälsningar
Anne-Lie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...