tisdag 18 september 2012

10 enkla sätt att välkomna hösten - del 3

3. En doft av hösten

 
Det finns många sätt att få hemmet att dofta fantastiskt.

Det godaste sättet är nog att baka en äppelpaj. Otroligt gott och förföriskt doftande.

Här är mitt favoritrecept från Arla på "Knäckig äpple- och havrefrestelse med vaniljsmetana"
Det luktar ljuvligt i hela kvarteret när den är i ugnen.

Sedan är det ljusen förstås. "Yankee Candle" är min, och många andras, favorit.
Nya höstdofterna har kommit.
"Honey & Spice" och "Chamomile Tea" är mina favoriter.
Om du tycker om "Clean cotton" så tycker du nog också om "Fluffy Towels" och "Baby powder".
De är helt ljuvliga de med.
 
Det finns dofter som passar på våren, det finns lätta sommarparfymer.
Den här har jag alltid älskat, i alla dess utföranden - Elisabeth Taylors Diamondsserie. och just den här tycker jag är så god på hösten just för att den är lite "mustigare".
Bra pris är det på den nu också, det gör ju ingenting.
Du sitter där i tevesoffan och tänker: "Vad är det som luktar så gott?" Ett ögonblick senare kommer du på: "Just ja, det är ju jag!" ;-)
 
 
Det gör ju inget om den manliga delen av befolkningen luktar lite mustigare höst också. ;-)
Här är ett hett presenttips för hösten lummiga dagar.
Coeur de Vétiver Sacré är en ny doft från franska L´Artisan Parfumeur och ett bra val för långa höstpromenader. Den har en underbar ton av peppar, svart te, ingefära, saffran och rökelse. Mums!

(Pssst...kika på parfymerna på den sidan, jag höll på att välta ut mitt kaffe av förvåning när jag läste namnet på den. Ge mig en tjing ifall ni hittar den ni tror jag menar ;-))
 
 För ytterligare ett ljus, fast av mer "aromaterapi"karaktär är "Klockargårdens citronverbena"
Citronverbena brukar pigga upp sinnesstämningar och få dig att känna lite mer energi. Det kanske kan vara något för dig som känner att hösten gör dig lite tung till sinnet.
 
Den finns här för 95:-
 
Men...tänker du..."Jag vill inte bränna upp pengarna på ljus och gudarna ska veta vad som finns i dem för oss att andas in, finns det inte något annat sätt?"

Jodå!

AVKOK på frukt och kryddor
FÖRBEREDELSE
Spara apelsin-, citron- och limeskal, samt även äppel- och päronskal.
Jag brukar portionera in dem i små muffinsformar som jag ställer på ett fat och ställer in i frysen. Allteftersom det blir nya skal så fyller jag på muffinsformarna.

INSTRUKTIONER
Koka upp lite vatten i kastrull och ta ingredienserna från en av dina muffinsformar.
Låt koka några minuter och sedan sjuda.
Allteftersom vattnet kokar bort så tillsätter du nytt vatten, ungefär en gång i halvtimman.

Här har du lite olika varianter:
RECEPT 1
Kanelstänger
Äppelskal
Apelsinskal
Kryddnejlikor
 
RECEPT 2
Skal från 1 citron
SKal från 1 apelsin
2 lagerblad
3 kanelstänger
2 msk kryddnejlikor
 
RECEPT 3
Några droppar av vaniljessens
Apelsinskal

RECEPT 4
En halv dl. torkad lavendel
 1 tsk anis
1 msk riven muskot
1 msk kryddnejlikor
1 kanelstång
 
RECEPT 5
5 st lagerblad
1 msk kryddnejlikor
2 kanelstänger
 
Avkoken gör att hemmet luktar underbart.
Om du har varma element, eller en yta under värmepump eller framför en spis, så kan
du ställa en liten fin skål med krydd- och fruktavkoket där och låta det avdunsta på plats.

Vilken doft förknippar du med hösten? 


Imorgon ska vi kika lite på hur vi kan piffa till det med kuddar och övriga textilier.
 

14 kommentarer:

Queen of Kammebornia sa...

Vad mycket fina tips!

Ellinor sa...

Oh, doften av äppelpaj och kanelbullar också för den delen, är oslagbar. Så sugen jag blev på de båda just nu ;)

Ang. armbanden så finns de både i plast och i silver. I inlägget har jag länkat till hemsidan så kika in där!

Kram

Malin`s Diner sa...

Älskar Clean cotton och måste alltid ha en sådan burk hemma. Vågar aldrig testa ny, de kostar ju en del ändå.

Vilken fin blogg du har. Massa mysigheter!

Kram Malin

evalevabo sa...

Tack för gullig kommentar hos mig.
Gud vilken härlig blogg du har. Så mycket fina tips.
Älskar yankee candle. Min favvis är körsbär just nu och även lavendel/vanilj mmmm mums dofter.
Äpple paj bakades igår. Kanel doft i hela huset. Underbart.
Ha en underbar dag. Kommer tillbaka.
Kram Eva

me and alice sa...

Tjingeling!
Åh vad mycket härliga tips!
Måste bara testa ett sånt avkok. Jag brukar annars lägga kanelbitar och kryddnejlikor i vatten och elda i ett sånt där krus för oljor. Doftar också ljuvligt o kryddigt.
YCandels är ju alltid outstanding. Vilka dofter dom har. Alltid så svårt att välja bara...
kram Susanne

@my casa sa...

Fortsatt Härliga Höstiga tips:)

Kram Åsa

Fröken Foto sa...

Vilka toppen tips du kommer med! Måste testas!!!

kram kram Malin

svart vitt och rött sa...

Jösses vilka härliga tips! De där doftljusen är jag lite extra svag för... inte alla som gillar det, men det gör jag :-) Japp, det får bli lite doftljus här i höst :-) Ha en bra kväll!

Mamma C sa...

jättebra och fina hösttips du delar med dig.
Kram Mamma C

FruNeroLindström sa...

Ja, det där med äppelpaj är helt ljuvligt på hösten. Magen börjar kurra bara jag tänker på det.
Hoppas du haft en skön Tisdag, Kram Malin

Unknown sa...

Hej,
vad kul att du hittade mig, då hittade jag dig :).
Mycket fina höst-tips!

Ha en fortsatt fin vecka!

Kram
Lotta

Inger sa...

Vilka härliga tips du ger oss!

Äpple och kanel är höst för mig ...
och jag gissar på att du menar BANDIT ...

kram Inger

Malin - Stjärnflocka sa...

Härliga hösttips idag!!!
Älskar dofter! Älskar äppelpaj, så denna måste jag också prova. Älskar de "kakiga, vaniljiga och kryddiga dofterna" från Yankee.
Och en väldoftande man... Vem älskar inte det??? :)
Kram

Jo sa...

Ooh, tack för bra tips, särskilt äppelkakan! :D Jag behöver ju verkligen äppelrecept, så det kom lägligt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...