torsdag 20 september 2012

10 enkla sätt att välkomna hösten - del 5

5. Lite ljus och lite värme


Det finns få saker som värmer upp kropp och själ om hösten så mycket som levande eld.
Kanske har du liksom jag en murspis, eller en kakelugn eller eldplats av annat slag.
Antingen fungerar den eller inte.
Om inte annat så har du nog minst en, tre eller ännu troligare - mer än femton värmeljushållare av olika slag. ;-)

Hos oss är det dags att se över glaset i murspisen igen. Bästa sättet att göra rent den är att doppa ett lätt fuktat tidningspapper i askan i spisen och så gnuggar mot glaset. Easy peasy! :-)

Levande grenar är ett vackert inslag. Kan du komma över Trollhasselgrenar så är du en lyckans ost.
Du kan också oftast beställa i din blomsterhandel. Kvistarna står sig i en halv oändlighet.
Ljus på spiselkransen är också mysigt och ger en annan sorts sken än elden.

 Lyktor i par är fint. Det känns inte så isolerat. Om de är en bit ifrån varandra är det idè med två, står de närmare fungerar det bättre med tre. Här har designern tydligt använt sig av "par-tänkandet".

Här ser ni ytterligare en vit lykta, så vackert på ett avlastningsbord.
En ljusbricka är så vackert, oavsett om du ställer den på en fotpall eller på soffbordet.

 Här ser ni saker i par igen. Vägghängda lampor är fint, däremot skulle man inte rekommendera
ljus direkt i bokhylla som på bilden! ;-)
 Grenar igen! Så vackert och ett enkelt och BILLIGT sätt att få naturliga inslag i inredningen.
Här ser ni ljusstakarna på murspisen, de är så smala, så de placeras med fördel bredvid varandra.
Den här eldstaden är så vacker. Ibland behöver man inte tillföra värme, men det behövs någon form av ljuskäll ändå. Man förlänger mörka rum genom att lysa upp i hörnen på rummet.

Det finns ju så många olika vackra ljuskällor så det knappt går att välja.
 
Olika ljuskällor från Bloominghome, Fridas gårdJulias vita drömmar, Alvas hus och Ellos.



Min absoluta favorit sedan många år är min egen "Ljuskrona" av Monica Johansson.
(Nu har maken förärat mig med en till så att jag har ett par).

Sedan tycker jag om att göra egna varianter på doftljusen, som här med den virkade "cozyn".


Hur många värmeljuskoppar/stearinljusstakar 
har du hemma?
Få höra nu, har du MINST 15 st som jag skrev ovan?
(Vid en snabb genomräkning här hemma kom jag fram till 32 stycken framtagna...jisses)

6 kommentarer:

Livet är Underbart sa...

Jag kom fram till 20 framme men öppnade jag lådan är jag uppe i +50 ;) Älskar ljus! Kram kram

FruNeroLindström sa...

Vågar inte räkna mina, vill ju kunna köpa fler när suget finns utan att känna dåligt samvete ;)
Fick en kommentar om att en annan klippt av de fula bladen på sin orkidé, och det hade kommit nya fina sen.
Så jag kommer testa att klippa och hoppas resultatet blir bra. Hoppas du får en riktigt mysig torsdag, Kram Malin

Hem och Lycka sa...

Eh, vågar inte räkna men lär vara mer än 15 även om jag har få framme..

Leila var i tisdags men det kanske går i repris eller på nätet.

Kram Mia

Annes vita rum sa...

Hej
tack för den fina kommentaren hos mig:) jaa ljuskällor,det finns nog en hel del....bara nu i kväll så har jag 7 st tända,kallt och blåsigt idag...
ha det fint..kram/Anne

Inger sa...

Räknade till 20 st som finns framme, tänder inte alla samtidigt men det möjligeter överallt. Fina ljuspunkter du visar ... och tack för dina kommentarer.

kram Inger

Bluewhiskey sa...

*host* tror inte att jag ens vågar fundera över det, för jag vet redan att det finns en uppsjö av dom. Är så svag för sådana, och nu när hösten knackar på dörren används ljus flitigt på kvällarna. Och ändå blir det alltid att jag köper någon ny, fast jag inte ens har plats för dom jag redan har.. Kransar har jag också börjat fundera på så det var lite komiskt att du skrivit om just det ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...