fredag 21 september 2012

10 enkla sätt att välkomna hösten - del 6


6. Vintergrönt till dina krukor

Hur ser era ytterkrukor ut nu? Säkert som mina.
De tidigare så storväxande och stolta malvorna ser glest förvirrade ut och är lite bladfattiga. Pelargonerna kastar längtansfulla blickar mot förrådet och bellisen har redan somnat in för hösten.

Nu väcks funderingen - vad ska jag ha istället?

För min del blir det ett vackert prydnadsgräs i en kruka.

Ju längre in på hösten vi kommer, desto gulare blir gräset, en del blir orangeröda. Så vackert!

Vilka växter blommar då? Jo, vi har ju:

KÄRLEKSÖRT

ASTER

LILA SKÖLDPADDSÖRT
KOREANSK ANISISOP 

RABATTLOBELIA

Det finns otroligt många fina växter med vackra höstblad.

Alunrot är given och så kryddsalvia som har så otroligt vackra blad. 
RÖDBLADIG ALUNROT

KRYDDSALVIA

Några gråbladiga växter är silvergirland, grå helgonört och bergeternell.
SILVERGIRLAND
GRÅ HELGONÖRT
BERGETERNELL
Sedan kan det vara fint med några hängande växter och där har du den, kanske givna, murgrönan och stor slideranka.
 SLIDERANKA
Tänk på att plantera lite tätare i krukorna på hösten eftersom växterna inte kommer växa så mycket.
Som du planterar den kommer den se ut, i princip.
Naturligtvis måste krukan och balkonglådan passas med vatten, men det svalare vädret gör att det inte behöver vattnas lika ofta.
Dekorera gärna med silverkulor, rödlök, äpplen, prydnadspumpor, mossa och rönnbär.
Tänk vad fint att gå ut i skogen och liksom "gräva upp" en kantarell eller två och plantera i krukan.

Plantera det hängande framtill, det fylliga i mitten och det höga längst bak.

Om du vill ha mer inspiration kan du kika in till Martha Stewart och
se när hon planterar om sin sommarkruka.
Jag älskar prydnadskålen, fast jag saknade något högt i krukan.

Är det bara jag som tänker så?

Imorgon ska vi kika lite på kransar.
Jag vet att många av er redan har smygstartat.

Om du har en fin krans som jag får länka till i det här inlägget, tjoa gärna till så lägger jag in den.

3 kommentarer:

Torparlycka sa...

Ja du ytterkrukorna ja...mina pelargoner har iaf flyttat in i vinterförrådet, härliga tips från dig tack=)
Kram
A

TIDSOPTIMISTEN sa...

Nästa helg ska jag ta tag i krukorna ute, lite ljung blir det med en blandning av lite annat roligt jag kan tänkas hitta - ska bli skoj. Har glömt att räkna hur många ljus/lyktor jag har inne men ikväll kanske jag kommer ihåg ;)

Trevlig helg, kram Ullis!

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej Bea!
Tack för din fina kommentar hos mej.
Vad kul att nån gillar en liten blandning, som jag.Man vill ju gärna knyta ihop det på nåt vis, men en personlig stil.
Så mycket inspiration till höstplantering du har.Själv blir jag lite lat på hösten, och tar mest till mossa, grenar, kottar och annat `jox´!
Men det är ju så vackert med snyggt planterade krukor.
Nu önskar jag dej en härlig helg.

Kram Anette

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...