onsdag 9 maj 2007

Dotterns rum - ett Ilon Wiklands rum

Tvååringen ska få ett eget rum. Rummet är litet, bara åtta kvadrat, men det gör inget då det bara ska fungera som sängkammare under hennes småbarnsår.

Temat kommer att bli "Vitt rum med röda inslag", med betoning på vitt. Jag inspireras av Ilon Wiklands oerhört detaljerade illustrationer. Som barn satt jag och drömde mig bort i illustrationerna i de olika böckerna. Jag ville också ha fladdrande vita gardiner, pelargoner och rödrutiga sängkläder som Madicken, väggbonad och trasmattor som Lotta på Bråkmakargatan, vackra kaffekittlar, fantasikittlande tavlor och små röda stolar som Pippi.

Väggarna ska målas vita. En vitmålad bröstpanel ska sättas upp. Golvet ska bytas till en vacker alparkett. Vitmålade allmogesocklar och lister ska upp. Dörren ska bytas till en vit med romantiska speglar. Fönsterbrädan ska specialsågas och fasas av och fräsas och målas vit.

In ska den vita postlådan, fantasirika tavlor med Carl Larsson och Ilon Wikland motiv, bilder på henne själv och riktiga "vuxenkonst" också från sekelskiftet för att sätta fart på fantasin. Den röda postlådan ska förstås få den äran att sitta inne i hennes rum och den ommålade röda katten, lite härliga sydda rutiga påsar för förvaring. Förvaringskorgar ska till, några vita hyllor och en tallrikshylla jag målar vit nu ska få tjäna som bokförvaring. Har kikat in en röd- och vitrandig trasmatta som ev. får bo hos henne och så ska jag hitta någon lite sittplats av något slag som jag inte bestämt formen för än.

Pelargoner ska in i fönstret, vit- och rödrandiga gardiner, ev. hissgardiner eller rullgardin. Lite fina kuddar, ett påslakan från La Redoute och kanske min lilla leksaksspis från när jag själv var liten.

Kanske svårt att föreställa sig när du ser den här bilden. :-)



Tapeterna är i den vita nyans som det kommer bli senare också, men den här har ett mönster i form av små spretiga figurer i färger av den amerikanska flaggan?

Den omålade byrån har fått hänga med länge. Det är makens pappas fasters och vi har inte gjort något med den, bara låtit den fungera som förvaring i garderober etc. men nu har den gjort sitt. Den håller inte ihop, är skev och lådornas botten har gått sönder. Den vita lilla byrån ska få nya knoppar. Maken har omsorgsfullt målat den under många kalla vinterkvällar i garaget.

Hoppas du vill följa med i förvandlingen mot ett "Ilon Wikland rum" Jag tar gärna emot tips och idéer på fler saker som kan tänkas passa in.

5 kommentarer:

Lantliga ting sa...

Jag tror rummet kommer bli jättemysigt! Vi är också mitt i renoveringen av våran dotters rum, men nu börjar jag ångra våra färgval. Vill ju också ha vitt och rött! :)

Linda sa...

Din beskrivning låter HELT underbar. Det kommer bli jättebra. Ska ha vit tapet och bröstpanel i lilla tjejens rum. Väntar spänt på fortsättning.

Kram Busan

Anonym sa...

Åh, tack! Gillar din blogg med! Det kommer säkert att bli ett jättefint rum och så kul med att pyssel till det! Jag håller med om att Gysinge-fönstren är snygga. Kul med sådär annorlunda och de har så mkt fönster och dörrar och andra detaljer.

Hem och Lycka sa...

Följer GÄRNA med i utvecklingen och ser fram emot resultatet, låter ju superfint!

Lantliga drömmar sa...

Hej! Undrar bara om det är okej att jag länkar till dig från min blogg?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...