tisdag 17 juli 2007

Blocketfynd och rosfynd

Idag var vi och hämtade en lite ovanlig möbel på Blocket till tösens "Ilon Wikland" rum. Bara 200 kronor gav vi för den. Jag tror ni får se den först när rummet är klart och då får ni hjälpa mig bestämma dess öde. :-)



Vi passade på att köpa kompressor och cirkelsåg när vi var i stan och kunde besöka "Bauhaus". Några rosor blev det samtidigt då. De var på rea för bara 35 kronor styck!!! Och dit och kika vetja. De tokrear nu.



Det blev en... "The Fairy". Vacker, eller hur. Läser ur min rosbibel "Rosor - Botanica över trädgårds och vildrosor". "Denna varietet blommar visserligen senare på säsongen än de flesta andra rosor, men när den väl kommit igång bjuder den på ett ymnigt flor i vecka efter vecka. Plantorna är attraktiva även under sällsynta perioder på sommaren och hösten då de saknar blommor och bildar stora tuvor med blanka och spetsiga små blad." etc.


"Velvet cover". Oerhört vacker. Blommar från juni till oktober..inte illa va? ;-)



Och även "Astrid Lindgren". Så vacker. "Blomningen inleds under sommaren och pågår till långt in på hösten". Jag tackar jag. :-)



Sedan köpte jag fyra stycken "Pink Fairy" som blommar juni till november...nåja...kanske i alla fall tills frosten nyper den i knopparna.



Av all jord som grävs upp under utbyggnaden ska vi göra en liten upphöjning i gräsmattan. På toppen av den ska de vara en liten rosenodling man kan gå runt och njuta av...grusad...med en eller två trappsteg upp från den ordinarie gräsmattan. Det kan nog bli fint, eller vad tror ni?

Andra bloggar om: ,

10 kommentarer:

LantlivsAnette sa...

Så fint du har det här..måste kika runt lite mer !Och vilken vacker bild du har överst, gamla fina lakan..Kram Anette

På min gatan i stan sa...

Härligt med rosor! Det ska ja också ha i min trädgård nån dag... :-)

Kram!

Ankan sa...

Hej och tack för besöket på min blogg! Jag ser att du också gillar rosor! Jättevackra nya rosor du har där :)

Ankan sa...

Hej och tack för besöket på min blogg! Jag ser att du också gillar rosor! Jättevackra nya rosor du har där :)

Ankan sa...

Hej igen! Vet inte hur det kunde bli två likadana texter. Lyckades fumla till det på något sätt :D

HildeS/Frøken Fryd sa...

Så vakre roser du viser her.
Me holder på å lage til hage så det er kjekt å få idèar til planter ol.

Lantliga drömmar sa...

Vilka fina rosor! Låter fint med en liten rosenodling! :-)

Kollade vid posten idag, så det skulle kosta ca 15 euro att skicka paketet till Sverige, och telådan kostade som sagt 16, om jag inte minns fel, det kan ha varit några cent till, men där runtomkring! :-)
Så, vad tror du? :-)

Det enda är ju att glaset i lådan kan gå sönder, hur bra jag än försöker packa den, men det går ju isf att köpa nytt glas och sätta in, det brukar väl inte vara så dyrt...
Du får fundera på saken!
Om du vill kan du inboxa mig på fl (gosevännen)

Ha en skön fortsättning på dagen!

Amoroso sa...

"Ilon Wikland" Vad nyfiken jag blir... Hoppas att vi snart får se bilder..
Visst är det spännande med blocket? Det ger verkligen möjlighet att fynda sånt som inte så många andra har. Jag fyndade ju en cremegul säng i gustaviansk 1700 tals stuk häromdagen.. Min man var lagom munter när vi skulle köra hem den :-( Bilder kommer snart, projekt sovrum är snart färdigt. Vilka underbara rosor föresten!

Anonym sa...

Underbara rosor!!!
Vi har rosor här ljusrosa men vet inte vad de är för sort!

Jo, alla björnarna är samma modell.

Kram Bodil.

Birgittas minnen sa...

Det tror jag blir jättesnyggt, att få gå runt och njuta av rosor. Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...