måndag 3 september 2007

Grovskissen på köksplaneringen

Små bilder, men klicka på dem så blir de större. :-)


Tre enmetersbreda fönster på långsidan. En "bardisk" för att avskilja köksstöket från matplatsen och ge möjlighet för barnen att sitta vid bänken och göra sina läxor längre fram och för gäster att sitta med ett glas vin och rensa jordgubbarna vid. :-)

Massvis med skåp nedtill. Barnen kommer få varsitt att ha läxmaterial och en schemapärm i. Ett skåp kommer det bara vara pyssel i.

Tänk att skivan upptill ska sticka ut lite också för att det ska bli lätt att sitta där. Ni ser de två ytterligare fönstrena som ni såg gluggarna för på gårdagens utbyggnadsbilder.

Diskmaskinen ska vi placera under ugnen och mikron. Kylskåpet är markerat nära arbetsytorna. Vi vet inte hur vi ska göra med frysen, vi pratade först bara om att ha en frysbox, men någon form av liten frys ska vi nog ha ändå, fast då beläget i motsatt bänksida.

Bredvid det tilltänkta kylskåpet är altandörren och sedan en länga med vitrinskåp och förvaring igen. (Och någonstans där också ett litet frysskåp).
Och den här bilden såg ni ju igår, men nu kanske bitarna faller på plats lite mer.
Vi har inte bestämt oss för bänkskiva heller, återstår att se vad det blir.

Själva dörrhasparna vill jag ha liknande som från Sundbornkök:

Golvet blir ev. rent trägolv som vi troligtvis ska lacka, men vi har inte bestämt oss än. Dala-Floda är det vi har kikat på i alla fall.
Det blir vitt enkelt kakel, jag tröttnar så oerhört fort på färger och former och det är klassiskt och vackert. Formen har vi heller inte bestämt oss för, men troligtvis lutar det nu åt kvadratiskt.
Jag vill ha ett ovalt matbord som går att förlänga och vill då helst ha ett vitt, men det FINNS inga runda eller ovala bord att köpa ju. Har ni sett några någonstans?

19 kommentarer:

Stina sa...

Snyggt ska det bli, ser jag.

Jo, det hänger ett hjärta på den. Den är bara som dekoration annars. Kramis

Anonym sa...

Men det kommer ju bli så fint! Vad mys o sitta o göra läxor där, mitt i centrum o ändå inte ivägen! De e så man skulle vilja vara liten igen;)
Ovala bord...nä...inte vad jag kan minnas?
Följer dig o ditt kök med spänning!

pözz

Anonym sa...

Tack så mycket för Ditt besök i min blogg! Roligt med nya ansikten som kikar in.

Ovala matbord tycker även jag är snyggt.Tror ni får det väldigt fint när allt är klart!

Önskar Dig en bra dag!

Sallys hus sa...

hej, hittade dig hos Skattkammar Kicki. Vilken mysig blogg du har!
Kommer tillbaks hit snart.
Särskillt eftersom det ser ut som om ditt drömkök även är mitt drömkök....så jag vill ju se hur det blir...Smart att planera in barnen i köket.(Läx och pysselskåp)
det är ju ändå där de hamnar. Vad ska man eg. med skrivbord till? de sitter ju aldrig där i alla fall.
Kram Katarina

Anonym sa...

Oj.vad kul och spännande att få planera sitt kök.Det ser jättebra ut.Lycka till!/Karin

Min Skattkammare sa...

Hej där!
Vad roligt att du kikade in hos mig, och TACK för snälla ord!
Köket ser ut att bli underbart. Vad roligt med nytt och fräscht!
Ovala bord känns det som jag har sett, men minns inte var. Det måste ju finnas många fler som vill ha, eller hur!?
Det är väl bara att inte ge sig i letandet. Lycka till!!
Kram Kicki

Anonym sa...

Tackar!
Vad mysigt att bli bortskämd av maken....
Så spännande med ert kök....det kommer ju att bli kanon fint.
Kramiz Bodil.

sabina sa...

Nu har jag kikat runt på din blogg! Den e fin! Å va fint ert kök ser ut att bli!!

Anonym sa...

Tja jag gillar heller inte de små rackarna, skiter ner gör de överallt också*fy fy*. Ni kommer verkligen att få ett snyggt kök, blir riktigt avis! Ang bord har jag sett flera på blocket (http://www.blocket.se/vi/12389529.htm?ca=5_s) & (http://www.blocket.se/vi/13262301.htm?ca=5_s) men det beror på om det var den typen du tänkte på?

Anonym sa...

Tack för titten hos mig.
Så snyggt kök. Håller ni på att renovera, vad kul.
Ha det bra.

Solsjö - Under en vind sa...

Tack för titten hos mig, nu hittade jag ju hit! Så ycket spännande ni har på gång här med köket, vi bytte i vintras så jag vet hur ni har det!! Kommer kika in här igen! Kram!

Elzie sa...

Det köket skulle inte jag tacka nej till, nej. Så härligt att få allt nytt och fräscht. Och framförallt så många skåp. Dom går alltid åt.
Kram Elzie

J sa...

Tack för titten hos mej!Vad fint det kommer att bli!!

Hem och Lycka sa...

Ser ju jättefint ut, blir kanon! kram

Millis sa...

Vad härligt med nytt kök. Det kommer att bli jättefint.
Tack för den fina kommentaren inne hos mig!
Stor kram till dig!

NICOLINAS BONING sa...

Hej, kul att du kikade in hos mig, så att jag kunde hitta hit;-)
Visst är det roligt, pirrigt, härligt mm när man planerar och bygger nytt kök!
Det ser ut att bli både snyggt och välplanerat...
Spännande med fortsättning på följetongen:-)
Kram/Birgitta

Sanna sa...

Lyckan är ett nytt kök, banne mig! :-) Mio har väl kvar Plain i sortimentet, den finns som oval eller superellips och i vit med kromade ben. Fast det kanske är för modernt? ;-) *kram*

HildeS/Frøken Fryd sa...

Kjøkkenet ditt ser flott ut, og du må vise bilder når det er ferdig:o)

.:Klara:. sa...

Vitt och ovalt? Jupp på Ellos - köpte mitt där. Lycka till i planerandet och byggandet! Vårt nya kök var uppe på 1,5 vecka o i användbart skick vid midsommarhelgen. Och jag bara älskar det! Tänk att ett nytt kök kan göra så mycket!
Ha en skön söndag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...