måndag 17 december 2007

Enkelt julpyssel för barn (och vuxna)

Enkelt pyssel med tvååring och treåring - nejlikor i apelsiner. Här ser ni tvååringen i aktion. Visst är hon duktig? Hon har gjort hål med tandpetare innan hon sticker ner nejlikan, det är lite lättare för små barnfingrar.



Så här blev resultatet. Jag har gjort hjärtat. Sonen har gjort stjärnan och dottern apelsinen med kryddnejlikepärlband.

På förmiddagen bakade vi också. De pekade ut en fin "hästskokaka" från bakboken "Sju sorters kakor". 300 gram mandelmassa. 2,25 dl mjöl och 100 gram smör skulle mixas ihop och spritsas till längder. Det fungerade inte med spritsen till barnens stora besvikelse, vi gjorde "ormar" istället och vek som hästskor.

Är det någon som har ett recept på bra "spritsdeg", som alltså är lite lösare i konsistensen. Vi har en liten granstansare vi skulle vilja använda oss av, men den här var för hård för det.

Kakorna ska få vit glasyr på sig och sedan ska det till "spikskallar" i form av smält mörk blockchoklad.

Och vardagsrumsbilder kommer. (Hon bara löver å löver tänker ni nog snart) Men...nu är batterierna laddade i alla fall. Och maken har plockat undan elektronikverkstaden något från att ha monterat allt. Men nu börjar han göra i ordning för att hänga upp teven på väggen istället...men snaaart så. :-)

Nu ska jag sy lite julkuddar till kökssoffan.

Ha en skön måndagskväll!

Kram Bea

14 kommentarer:

Smått och gott hos Lina sa...

Visst är det kul när man kan göra pyssel såhär med barnen. Det gäller ju bara att hitta det de kan göra, och det har du ju gjort. Tack för idén :-)

Kram Lina

Himmelbit/Njut en smula sa...

Vad fiiint! Vad duktiga de �r - ja, du ocks� men det visste jag ju innan :-D. Stj�rnan ser ju helt perfekt ut f�r att ha skapats av sm� barnh�nder!

Du �r s� duktig och pysslar med dina barn. Det kommer de vara dig evigt tacksam f�r, tror jag.

Ser fram emot vardagsrumsbilderna ;-).

Ha en toppenkv�ll!
Kram

Lotta sa...

Härligt med pyssel tillsammans med barnen. Hos oss är det jag och 5-åringen som pysslar. Fast till helgen, då det ska göras marsipangodis, då hänger både 16-åringen och 13-åringen på. Undrar varför? :-D

Ha det gott!
Kram
Lotta

Jes/Vita villa vila sa...

Å så ni har pysslat! Gulligt med hjärtan och stjärnor av nejlikor i apelsinerna :)

Önskar dig en riktigt mysig julvecka.

Kram Jes

Stämningsfullt sa...

Vilken mysig dag ni har haft! Det är så kul att pyssla med barnen :)

Linneagården sa...

Jättebra pyssel som luktar gott oxå!
Må så gott /madelene

Nilla sa...

Så duktiga dina barn är! Helt perfekta stjärnor och hjärtan. Fingermotoriken fungerar minsann bättre än för mig =)

Härligt att pyssla med barnen och nu kom jag ihåg att jag glömt köpa nejlikor ska genast anteckna på inköpslistan!

Hoppas ni får en riktigt bra dag!

Kram Nilla

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Ååå så mysigt ni har haft det.Kul att pyssla med barnen.De går in för sin uppgift.min mamma gjorde alltid "m kakor" till julen.Älskade de kakorna, oftast slut innan jul...hihi.
Bara vanlig mördeg eller spritsded, som hon gjorde som m.
Har tyvärr inte receptet men ska se om jag får tag på det.....
Kram Pernilla

Blommiga Karin sa...

Hej!
Visst är det härligt med julpyssel och bak.Själv har jag oxå satt nejlikor i apelsiner för det luktar ju så gott...mmm!Ett pepparkakshus står i köket med dotterns hjälp och dekorationer=)
Ha en fortsatt bra vecka!/Karin

Bonnie´s vita rum sa...

Va mysigt o fint!

Kram Bonnie

Ann-Catrin sa...

Mysigt det ser ut..du verkar så engagerad!! Mysiga bilder på små barnhänder!
Må så gott A-c

Lantliga drömmar sa...

Doften av nejlikapelsiner... Jag kan känna den ända hit... :-)
Så smart att göra hål i apelsinerna med tandpetare först, annars gör det ju så ont i fingrarna när man ska sticka in nejlikorna!

Ha en skön fortsättning på veckan, och god jul om vi inte hörs innan julafton! :-)

Kram!

Anonym sa...

Vilken mysig blogg du har, här kommer jag att trivas:-) hoppas det inte gör något att jag lägger in dig på min blogg.

Julyssel sa...

Man blir helt varm av såna här ljuvliga pyssel! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...