lördag 5 januari 2008

Pyssel med barnen

Vad nu? Är julen inte över?

Jag förstår nog hur ni tänker, men lugn, bara lugn...ni ser att även jag har börjat välkomna våren i form av vita tulpaner...de skymtar faktiskt bakom ljusstaken. Om ni kikar riktigt noga så ser ni nog buketten.

Men...det var inte tulpanerna som det här inlägget skulle handla om, utan det som hänger på ljusstaken. Ja-a...vad är det? Luttrade småbarnföräldrar känner nog igen det. Just det...
...pastahalsband! :-D
(Och jag tror nog att barnen ändå blivit lite inspirerade av julen med tanke på färgerna de valde.)


Treåringen fick träna sin finmotorik genom att peta in halsbandssnöret för hand. Tvååringen fick en grov nål till sina penne som gjorde det lite lättare för henne. Jag nöp fast en klädnypa i slutet av snöret eftersom knutar inte stoppar pennes från att glida av igen.


Sedan var det dags att måla.
Material:
- pysselvaxduk
- akrylfärglådan man aldrig hinner använda för eget bruk (helt gudomligt att jobba med "riktiga" färger tillsammans med barn, rekommenderar verkligen en startlåda till varje småbarnsfamilj. De kostar runt 200 kronor och är så användbara)
- en liten vattenskål. Jag använder de låga som det varit Stilton Blue Cheese i. God förevändning att köpa osten "Ehhh...jag behöver den till barnen". Den är tung och välter inte och just låg så att barnen ser att doppa ner penslarna.
- bra penslar, inget skräp som tappar håren. Även barn behöver bra material tycker jag. Det är ju vi som ska inspirera dem till att fortsätta sitt utforskande med olika material, men hur inspirerande är det med lerfigurer som ser ut som piggsvin allihopa för att håren fastnar och torkar in i färgen?
- papperstallrikar. Jag köper alltid med mig en bunt när vi är ute, det går alltid åt till olika projekt.
- tålamod, både för de små och för den stora. Puh! Det tar tiiid att måla pastan, men det blir så fint och barnen och du själv blir härligt kladdiga. :-)



Och sedan på med det viktigaste - glittret, barnens lycka på jorden. Det är största mutan här hemma.

Sonen valde svart glitter (förstås, han älskar ju svart) och dottern ville ha "mycket glitter" och det betyder den som är mååånga olika färger på. Jag blandar ut vanligt skollim på en papptallrik och strör i löst glitter från provrörsburkar som finns att köpa i hobbyaffärer.
Det är bättre att blanda eget. Det man köper färdigblandat som flaskor eller pennor eller annat blir så rinnigt, söligt eller segt efter att man använt det ett tag.
Och så är det ju så roligt att strössla glitter. ;-)

De gjorde ett halsband till mig också som jag så klart har på mig nu så när barnen lagt sig dansade jag förföriskt för maken i vardagsrummet och sjöng:

"Här har du mig, din egen sexiga tjej
jag dansar en förförisk småbarnsvals,
med pastahalsband runt min hals.
Jag klär väl i min byxa, sexiga eller hur,
riktiga mysisar, vilken tur.
Jag finns här för barnen...och kanske lite för dig,
visst är den en sabla tur att du har just miiiig"?

Konstigt nog tyckte han det. :-D
Livet börjar efter 22.00 sägs det ju, så nu ska jag ta ett glas vin (hoppas jag inte skriver det ofta här i bloggen så det låter som om det är det enda jag gör när barnen gått och lagt sig..hihi...men jag älskar vin och tar hellre ett glas vin än äter snacks och godis)

Sedan ska jag gå och läsa första boken i Millenniumserien av Stieg Larsson. Jag inser hur hopplöst lite jag "hänger med" kulturmässigt och vad jag förstått så missar man mycket om man inte läser hans trilogi. "Män som hatar kvinnor" är hittills riktigt bra, men känner mig ovan som läsare faktiskt. Jag som har läst så mycket tidigare, innan småbarnsåren. Bättring och bot ska det bli minsann.

Hoppas ni mår gott och ser till att vila upp er så här på helgen!

Kram Bea

23 kommentarer:

Shyme sa...

Jättetjusiga halsband dina barn pysslat ihop.... Det måste jag prova med lilla M ...


Milleniumtrilogin är riktigt bra, har precis avslutat sista boken (tyckte jag var tvungen innan jag läste bokrecensionen jag fått in... :-D det är ju inte kul att läsa om man har fått veta hur dsen slutar...)

vinklar o vrår sa...

Vilka snygga halsband, förstår att mannen tyckte du var oemotståndlig tillsammans med din lilla sång *fniss* ;)
Tack för din snälla kommentar!
Önskar dig en fortsatt trevlig lördag!

Kram
Mia

Ann-Catrin sa...

Haha vad mysig låt du kom på...kan nästan se dig framför mig!!'
Underbar små halsband...nästan så man längtar tillbaka till småbarnsåren när jag läser om allt mys!
Nej jag kan ingenting om virkning...helt kass på sånt..men jag ska fråga min snälla mamma vid tillfälle..hon brukar veta sånt där
Iwill be back!!!
Kram A-C

stina sa...

Vilka lyckliga barn som har en så duktig mamma! Jag pysslade som en tok med min första ...han fick typ börja klippa vid 6mån... (ok lite överdrivet...men nästan) Mitt andra barn har pysslat men absolut inte lika mycket. Jag pysslar ju hela dagarna på jobbet med ungar och hela kvällarna med mig själv ...men lite får han göra också!
Lyckos dig som har hela milenium framför dig! Urbra böcker! kram Stina

Granne med Selma sa...

Hejsan!
Så mysigt det ser ut med pastapyssel och knåpande barnhänder. Men jag läste också hur ni mådde på julafton... *usch* Hoppas ni mår bra nu. Det enda som är bra med magsjuka är att det brukar gå över relativt snabbt.
Mvh Sussie

Nilla sa...

Duktiga Bea! Det där måste vi nog pyssla här hemma också med Ida, äldre dottern vill hellre ha små, små pärlor att göra halsband av =)

Kan se mig dig framför mig där du dansade och sjöng =D

Ha en riktigt skön söndag!

Kram Nilla

Anonym sa...

Snygg blogg! Vad paff jag blev när musiken började! Och dotra började "dansa" hehe.. fint pyssel ni har haft för er, och fin sång! ;)

Eva Agnes sa...

Hej Bea!
Så fina era penne blev. Härliga färger och nyttigt för barnen att träna sådanat pyssel.
PS är ganska lätt att pyssla med. Men man får söka sig fram och det är roligt det också.
Kramar Eva Agnes

Anonym sa...

vilka fina halsband dina barn gjort & vilken lycka att ha en så pysslig mamma:-)


www.jennyshus.webblogg.se

Himmelbit/Njut en smula sa...

Vilken supermamma du är - jag har sagt det förr, men jag säger det igen!

*asg* Kan se dig komma indansande för din man också (tack för skrattet).

Milleniumtriologin är riktigt riktigt bra! Kändes lite ledsamt att släppa den och framförallt karaktärerna! Trevlig läsning!

MEN nu får du leverera lite fler anningar om dig själv - jag har utmanat dig i min blogg!!

Emy sa...

Åh vad duktiga ni är som pysslar så fint! Själv borde jag nog ägna mig lite mer åt sånt här hemma, men ibland får jag liksom nog av sånt på jobbet tyvärr...

Nå väl, jag fick ditt mail med din adress. Tack så mycket! Det var lite skoj att se att du bor i en grannkommun till den ort där jag växt upp. :-) Jag kommer från den lilla grannkommunen som börjar på K och slutar på -ör. ;-)

Finns affären på torget kvar i din hemstad, den där med alla roliga inredningsprylar?

Ha det gott! :-)

(ska verkligen spara till en symaskin, gjorde ett besök på Etsys, kika i min blogg om du vill veta mer, och där blev jag ju ännu mer inspirerad av att få bli lite kreativ! :-)

Bonnie´s vita rum sa...

Hej
jag utmanar dig!

Kram Bonnie

Bonnie´s vita rum sa...

Titta i min blogg så ser du hur du ska göra!

Kram Bonnie

-- sa...

Vilka fina halsband dina barn har gjort. Och jag säger som Himmelbit, vilken supermamma du är! Du verkar alltid ha pedagogiska bakomliggande tankar när du gör saker tillsammans med barnen. Ha en trevlig ledig dag imorgon! Kram Maria

Flickan på landet sa...

Härligt med pyssel. Du verkar vara så himla kreativ och pedagogisk!!
Du har blivit utmanad i min blogg :-)

Hanna sa...

Hej,
Vad fint du har här! Jätte bra ide med makaroni, synd bara att min dotter skulle äta upp allt :)

Jätte fin bild den där sovhörnan! Jag bara älskar bilden, sååå vackert.

God natt,
Hanna

Anonym sa...

Ja de listerna är verkligen underbara. Gilalr rejäla allmogelister. Till råspont jadu...allmoge skulle nog göra sig bra:P Kram

Anonym sa...

Ja de listerna är verkligen underbara. Gilalr rejäla allmogelister. Till råspont jadu...allmoge skulle nog göra sig bra:P Kram

Guldkorn i min vardag! sa...

Vilken bra ide med pastahalsband,de blir nåt att pyssla med barnbarnen. Jag brukar klippa sönder en plastkasse och använda till förkläden sen får dom måla o kladda hur mycke dom vill. det där med glitter känner jag till det använder vi till det mesta.
Kram Ulla-Bella

~~*Pennyshouse*~~ sa...

hahahahah...hihihi...Du är tokig !!!
Förstår att maken tycker att du är en riktig läckerbit.Iklädd mysdress å fina smycken å sången...pricken över iet...*LER*
Kramar till dig tokan//Pernilla

MiaMaria sa...

Du är väl för rolig.......

Söta halsband...

Hoppas allt är bra!

Miamaria

Lantliga drömmar sa...

:-)
Du verkar vara en sådan toppentjej - toppenmamma, toppenfru! :-)
Tycker det är underbart att du tar dig tid för barnen och pysslar med dem så mycket som du verkar göra! Det är det verkligen inte alla som gör!

Ha en riktigt bra vecka!
Kram!

Änglahem sa...

Här pysslas det för fullt som vanligt, Fru Pysselmaja! Läckra halsband barnen knåpat ihop! Sådan mor sådana barn...pyssliga alltså.
Skulle ha velat vara en fluga på väggen när du dansade för maken iförd mysdress och pasta halsband*hihi*verkligen hett! Han hade väl vett på att uppskatta din lilla show?

Må så gott lilla showgirl
Kram
Ulrika

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...