måndag 4 februari 2008

Drömmen blir inte alltid verklighet...

...och så blir det alltför oftast i mitt hem. Ljublåa kuddfodral i hundraprocentigt linne. Svagt ljusblå pastell...på REA. Jag fyndade fyra stycken och såg framför mig vilken ljuv och fin kontrast de skulle göra mot den vita soffan, som en skir aning av en vacker vårhimmel. Eller något. Och så blev det så här. :-(
Maken lade huvudet på sned och sade:
"Nej, jag tror inte det va?"
Nej, precis som jag kände också. Det blev inte alls den ljuva vårsymfoni jag hade tänkt mig. Besviken. Vad ska jag göra av kuddarna nu då? Har ni några förslag?

Jag tar gärna tacksamt emot förslag på vad jag ska göra med de fyra meter ytterligare i ljusblått linnetyg som jag köpte (för halva reapriset på slutrean) eller för det ljuva pastellrosa i samma linnetyg? Jag visste väl att jag skulle hålla mig till vitt, vitt och åter vitt.

Får trösta mig med en kvist av våren istället. :-)

Ledig måndag med barnen som vanligt. De är satta att städa lekrummet på bilar och annat innan vi går ut igen. Det är helt otroligt vad de stökar till.
"Det är så mycket saker på golvet så ni kan inte ens GÅ här inne" utbrister en smått förtvivlad mamma som senast igår kväll låg och sorterade leksaker minutiöst med samma barn..
"Jo, titta mamma...vi har smååå fötter" säger barnen övertygande och visar genom att skutta på tå mellan de små golvglimtarna. Ja-a..vad säger man? :-)

Efter lek ute, lunch och vila så ska jag försöka få en stund till att klippa till några av de vimplar som jag har fått beställningar på (se nedan - 125 kronor per meter). Barnen får sitta bredvid och klistra tygbitar på collagepapper, det kan nog göra att jag kan klippa undan lite. :-) Lite glitterspray uppe på det och jag har two happy kids.

Ikväll är det "Plask & Lek" också. Kul för barnen, även fast man som förälder nu ledsnat på konceptet lite. :-)

Nej, nu kommer dottern och säger att de "tädat klaaart" så nu är det dags att bege sig iväg ut i solen en stund.

Ha en underbar måndag och tack för alla rara kommentarer, de gör att man orkar hålla energin uppe.

Kram Bea
Pssst...du kan väl passa på att klicka för ett passande alternativ i min lilla "undersökning" uppe till höger.

22 kommentarer:

Maria sa...

Såg inte så dumt ut på bilden! Kanske en kudde till i vitt, tillsammans med de blåa.

husnummer30 sa...

Tycker att det var en fin kudde! Men svårt att se helheten såklart. Som Inredningsgalen skriver ovan - kanske kunde en kombination med några vita kuddar göra det hela bättre?

Ha det bra ute i solen! //Jill.

Lavendel & Romantik sa...

Du hittar säkert på någe bra..Du är ju väldigt händig..Ha det gott nu Kram/Majsan

Anonym sa...

Jag tycker också att det såg helt bra ut! Kanske med fler vita kuddar till. Men det är ju svårt att få ett helhetsintryck av bilden.

Annars kan du ju alltid sälja dem på tradera.

MiaMaria sa...

Jag tror att vi är så vana det vita att när det blir färg så stämmer det inte riktigt....Men jag tycker det ser fräscht ut.

En idé bara om du kanske syr till en vit fyrkant på det ljusblåa så blir det ju mindre ljusblått men att det ändå finns där...och så hittar du på en text eller ett tryck på det vita eller brodyr eller?????????...............

Du hittar säkert på något bra.

Ha´det så gott!
Miamaria

Willewira sa...

Jag tycker inte att det ser så dåligt ut, men jag förstår vad du menar.

Det finns flera saker du kan göra.
1. Lägg till ett par vit och en ljusgrå kudde så blir inte den blå dominant.

2. Köp ett fint spetstyg och sy ett fodral som sedan släpper igenom den blå färgen.

3. Sy på vita detaljer som knappar, vita rosor, pärlor el dylikt.

4. Eller köp ett vitt siden band och knyt om så att det blir som ett paket.

5. Hitta ett tyg med vit botten och ett mönster som matchar den blå (och rosa) färgen och gör fler kuddar av det.

6. Köp sedan en vas i den blå eller rosa färgen och ha stora vita blommor i. Då tror jag du får fram lite vårkänsla som ändå inte är för färgstark

Det är kul med färg. Bara vit kan också bli tråkigt. Ibland behöver man en färgklick för att se det vita.

Några tips från lilla mig.
Själv tycker jag det är fint som du har det. :-)

Ha en riktigt bra dag!
/Willewira

Stämningsfullt sa...

Hej!
Jag tycker att det såg fint ut! Kanske du bara kan lägga en vit kudde framför så att den bara anas lite där bak?
Ha en bra dag!
Kram!

Sanna sa...

Det är svårt med kuddar! Ska bli intressant att se hur det blir när jag testar pastelliga kuddfodral här hemma. Beställde jättefina till shopen men är osäker på om jag vill ha dem i egna soffan...Det blir nog svart/vita kuddar här hemma.

*KRAM*

lottens vita och gröna sa...

hallå, jag tror du är före oss andra som snöat in, haha, på vitt. just pasteller, lite svagt rosa , lindblomsgrönt och den vackra ljusblåtror jag ärjätte hott närr vår och sommar kommer, kanske kuddfodral till uteplatsen med en vacker blommig vaxduk...ku att läsa dina små bertaktelser. kram lotten

Brunkullan sa...

Tycker det ser fint ut!
Men säger som de andra. Om du tycker den sticker ut så blanda in den i vita kuddar, eller köp en till i ljusblå, men mycket svagare blå ton.

Ta in fler ljusblå nyanser. Inte många men några som tex ett blockljus, en vas eller ljuslykta, en isblå pläd eller varför inte köpa några större av ljusblå/isblå (1/3) och klara/vita (2/3) pärlor och lägga på ett vitt fint fat med olika höjder på vita blockljus till?

Ge inte upp. Jag tror att du kommer hitta nåt som passar dig:-D

Susanne

Ann-Catrin sa...

Hej hopp!!
jag tycker det ser superfint ut..men de före har lämnat så bra tips att jag bara kan instämma!!
vilken underbar mamma du verkar vara..!!
Kramar A-C

Ljuva ro sa...

Ibland kan man bli tokig på sina impulsinköp... det var ju så billigt.... känner igen mig lite, hihi! Men jag tycker att det ser fräscht ut, du har fått många bra förslag som kan göra det ännu finare, tror det skulle bli bra med nån vit kudde till!

Amoroso sa...

Tack för dina fina ord! Blir jätteglad!! Jag tycker föresten kudden var jätteläcker! Tycker att du kan ha den tillsammans med ljusa kuddar. Jag blir i alla fall "vårpigg"!

Hanna sa...

Inte så farligt tycker jag...håller med om att du kan lägga till lite extra kuddar och modifiera dom lite om du inte gillar dom....just make it work....tyckte dom så rätt härliga ut. Lite rosa och spets till så är saken biff. =)
Ha de gott
kram kram

Villa elva-kulla sa...

Skrattar gott och igenkännande åt ditt mysiga inlägg. Jag köpte ljusrosa gardiner till vardagsrummet och såg framför mig hur fint det skulle bli. Men ack så fel jag hade, så de återlämnades till butiken. Och gardinen förblev vit :) Men det blev ändå några rosa kuddar i soffan!
Din blogg är helt underbar och om det är ok så lägger jag gärna in dig bland mina favoriter.
Ha en bra måndag kväll / Jennie

Dorthe ♥ sa...

Jag känner igen det, och man blir sååå besviken. Kunne du inte sy på....ganska mycket spets eller tyll? Så mycket så att det blåa bara lyser igenom svagt? jag tror att det skulle bli fint!
Hoppas att du kommer på något!!!

Kram
Dorthe

Anonym sa...

Du får göra ett litet "bloppis" inlägg och sälja det. Jag har sett när jag surfat runt att det är poppis med bloppisar nu... (blogg och loppis = bloppis)

Nilla sa...

Jamen jag tycker det ser fräscht ut =)

Massa bra tips och idér har du fått redan!

Ha det bra!

Kram Nilla

Min Skattkammare sa...

Min första reaktion var att det såg jättefint ut.....och det tycker jag än! Det kanske ser annorlunda ut i verkligheten, men det kanske bara är ovana med den färgen? Det är ialla fall tråkigt när man föreställer sig nåt annat.
Titta in till mig igen.......
Kram Kicki

n o r d i n g å r d e n sa...

Ljuvliga ljusblå kuddar, de andas VÅR!!! Mari.

Skatan sa...

Undrar hur djävulskt många meter reatyger jag har liggande hemma hos mig. Och som lär fortsätta att ligga där de ligger!

Kram!

Verkstedet sa...

å, så dumt for deg. mitt forslag er å ta noen litt stort bilder av barna ol. stryke på. sy et kantbånd ol. da skjuler du mye av fargen du vil ha bort. du kanf.eks ta et hvitt stoff å stryke bildet på og så sy det på.
lykke til!!!!
godt å lese om lekene som flyter, kjenner meg sånn igjen, jeg rydder og rydder og gir innimellom opp.
kos deg!
klem fra Karoline

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...