tisdag 6 maj 2008

"Använd vad du har" - andra projektet


Här ser ni förklädesklänningen jag steg upp och började sy klockan fem på morgonen. Jag använde en annan som hon har tidigare som mönster eftersom hon inte var hemma så jag kunde mäta på henne direkt.

Den är gjord av:
- en liten bit loppisfyndad gardin (30 kronor för fem meter, det är vad jag kallar ett hyfsat meterpris)
- mammas gamla gröna kantband som är från hennes sybehörsaffär som hon ägde
(svårt att hitta användningsområden för grönt kantband i min övrigt vita inredning, men det här blev ju perfekt)
- slutsnutten på en grön syrulle - så blev jag av med den till slut.

Min gode gamle Pfaff ville inte vara med på noterna direkt. Hon trilskades, tuggade och spottade. Det är något med matningen som inte känns hundra. Jag svor en hel del ska jag säga...vanlig enkel raksöm blev superomständigt att sy. Tur att barnen inte var hemma så de kunde höra mina mindre vackra ord.

Och jag vill ha en overlockmaskin. Vill ha, vill ha, vill ha. NU! (Känner mig som en liten treåring på riktigt)
Å andra sidan tänker jag lite skamset att mamma ju sydde så fina kläder på sin gamla Bernina från 60-talet så syresultatet hänger ju föga på vilken typ av maskin man har, det vet jag ju.

Efter att jag hämtat barnen från förskolan idag åkte vi till biblioteket. Efter att de valt sina böcker så satte vi oss vid storbordet och jag placerade en hundbok framför treåringen och en kattbok framför tvååringen. De satt faktiskt snällt och bläddrade i dem så jag hann gå igenom hela hyllan med "Sömnad". Jag lånade med mig några böcker hem med barnkläder och faktiskt också några tidningar - "Ottobre". Tänk...jag har faktiskt inte ens bläddrat i någon av dem tidigare. En bok om förklädets historia och med bilder och sömnadsbeskrivningar fick också följa med hem.

Nej, nu blev jag sugen att bläddra i böckerna. Imorgon ska jag avsluta den där lilla förvaringspåsen som man kan hänga på galgar. Jag måste nog korta av den lite, det känns som om den blev lite lång för att det ska funka rent estetiskt, samtidigt är det ju en vits med att den är lite lång också eftersom den rymmer lite mer. Hmmm...estetik kontra praktiskt tänkande. Jag vet vilket alternativ som kommer vinna - det estetiska - som alltid hemma hos oss. :-D

Ha en underbar kväll!

Kram Bea

16 kommentarer:

Min lya och jag sa...

Åh,så fin. Vill också ha en sådan till bebisrummet. Vart hittade du den?
JÄTTEFIN och passar perfekt till ramen!

Min lya och jag sa...

Åh,så fin. Vill också ha en sådan till bebisrummet. Vart hittade du den?
JÄTTEFIN och passar perfekt till ramen!

Min lya och jag sa...

Blev fel..........sorry. Skulle vara Åh så söt. Du är så duktig!!!
Jättefin blev den och till ett bra pris:-)

Mamma C sa...

Så duktig du är. Förklädsklänningen var urgullig.
Kram mamma c

OttoPippi sa...

Hej Bea!!! Nu har jag hittat hit!!! Vilken underbar dag du verkar ha haft med barnen, bibilioteket och allt!!! Fin förklädesklänning - även om jag ALDRIG har problem med att göra mig av med knallgröna kantband eller sytrådsrullar :-)

jag har lite liknande problem med min gamla betta Bernina Sport 801, säkert 25 år gammal. men tänkte lämna in den på service så kanske den funkar bättre. vanliga symaskiner är ju för härliga. jag äger både en overlock och cover - och de är inte alltid så att man är kompis med dem heller precis... :-)

Länkar givetvis till din fina, positiva och inspirerande blogg!!!

Anonym sa...

Riktigt fint, vad duktig du är. =)

Kram Gitsie

Lantliga drömmar sa...

Du är ju helt otrolig på att sy! Det verkar som att vad du än tar i bara fövandlas till något helt fantastiskt! :-)
Snyggt, och tösen blev säkert glad!

Ha det gott!
Kram!

Maria sa...

Alltså vilken energi du har, skyffla över lite till mej TACK!!

Den klänningen skulle min dotter verkligen gilla!!

Lantliga drömmar sa...

Oj så bra om jag kan glädja nån! :-) Du är faktiskt så himla duktig!

Tack själv för din snälla kommentar!

Kram på dig!

Sjöboden sa...

Alltså guuud vad jag är avundsjuk på dig som är så tokduktig på att sy! Svor just ve o förbannelse över min symaskin, ....*skäms* när jag innerst inne vet att det är mig det är fel på. hihihi
Kram C

Anonym sa...

Va fint du syr, och att få undan några tyghögar är verkligen nödvändigt ibland när man inte hittar arbetsbordet för alla måste-ha-tyger och senapsgula blixtisar.

linnzan sa...

Supersöt klänning och vilken fin färg på pippityget. Tänk att man kan låna Ottobre på biblioteket, det hade jag ingen aning om. Har bara lånat mönsterböcker, men nu ska jag spana in tidningarna!

MiaMaria sa...

Hej!

Nog är det så att vi har massor i våra gömmor, ska också föröka använda det jag har och skapa något av det....tyg har jag också i massor den som spar han har.

Och häromdagen hittade jag någt annat i källaren som jag köpt och sparat...som jag nu håller på att fixa till.....

Och du har ju lyckats återanvända, ett vackert förkläde och en necesär......

Må så gott och njut av det vackra vädret.

MiaMaria

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Åååh så gulligt det blev...konstigt att allt kommer till användning förr eller senare...

Ha det bäst i solen!!

kram nilla

Tinnar och torn sa...

Hejsan! Tack för värmande kommentar. Du är SÅÅ duktig, blir ju jättefina saker. Djupt imponerad av att du bara bestämmer dej för att; nej nu attan SKA jag bara...Jag är ingen pysslig typ så jag hoppar din utmaning/tävling denna gång men jag har iaf bestämt att jag ska baka mycket denna vecka...o det har jag gjort hittills, tack vare dej. Tackar! Kram P.

Gårdsromantik sa...

Vilket underbart förkläde!
Syns inte alls att maskinen krånglade.

Kram Maud

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...