tisdag 11 november 2008

Fjärde projektet - ullstjärna

Efter en lång arbetsdag känns det toppen att få "meditera" lite över en bit tyg. När man har två nyfikna barn med sig i arbetet får det dessutom gå lite "snabbt". :-)

När jag sydde ihop den här ullstjärnan på symaskinen hade jag min treåring i knäet och min fyraåring bredvid. Dottern hjälpte till att styra och sonen plockade ut synålarna allteftersom vi sydde taggarna. Sedan fick de hjälpa till att stoppa bomull i den ur en slaktad platt IKEAkudde.

Vad som är i paketet?
Nyfiken i en strut...öppnar man struten så tittar mina bloggläsare ut...hihi.

Ni får allt vänta tills i morgon...men jag kan säga att det är ett väldigt bra julklappstips. :-D

Nu ska jag bara äta med familjen och lägga barnen, sedan ska jag åka iväg och tova igen.
Ni skulle bara se vilka härliga färger vi har fått på ullen...det är som godis för ögonen.

Nu ska jag bara klura ut vad jag ska hitta på...hmmm....återstår att se vad jag hittar på, men jag är sugen på en liten grytlapp som startjobb.

Edit
Tillbaka från kurs med ett stort sjok med halvfiltad vit ull...hann inte klart så jag ska fortsätta och gnugga och gno i tvättstugan. Men...en liten "sak" blev nästan klar...en liten väska ska det nog bli, med påfiltad rosa blomma med lindblomsgröna blad. Återstår att se hur det blir när den är klar.

Att det ska vara så svårt att filta ihop ullen??? Vad gör jag för fel? *galen*

19 kommentarer:

Vit Gladiolus sa...

Underbar stjärna! Jag älskar ull!
Kram zinkbaljan

Anonym sa...

Jag är så impad över att du involverar dina barn så mycket i pysslandet. En pedagogisk förebild, helt klart! :) Många struntar i att pyssla när barnen är små bara för att de inte hinner eller för att de tycker att barnen är i vägen. Men jag hoppas verkligen att jag blir som du om jag skaffar barn nån gång! Ett fint sätt att visa dem att det de gör duger och att de själva får prova på att göra saker och därmed utvecklar sin självkänsla.

/Maja

m family goes västerut sa...

Mina huligan-söner är omöjliga att ha med på det sättet. Vad hände förresten med mina pyssel-döttrar som jag skulle få???

Lilla huset på prärien sa...

Gud så duktid du är Bea... en i knät och en som får dra nålar... stack de inte sig? Det hade aldrig fungerat här hos mig för de hade bråkat om vem som skulle sitta i knät och sen hade de bråkat om vem som skulle dra nålar, sen hade någon stuckit sig och det hade blivit gråt... och sen är jag ju inte så svängd med symaskinen... Så det är kanske mest det ;)

Kram Jenny

Efwa sa...

Supersöta hjärtan! Jag hänger på novemberutmaningen också, en vecka försent men jag slutförde flera projekt igår kväll med material jag hade hemma och länge tänkt göra något med, så nu är jag ju ifatt. =)
Kramar Efwa

Stina sa...

Oj, vad du pysslar gumman...och ungarna får vara med. Så ska det vá!;-) Kram

StrandviksVillan sa...

IGÅR satt jag äntligen vid symaskinen igen, men... har fortfarande inget klart att visa, buhu... Nåja, jag kan tyvärr inte ta så hårt på utmaningen, för då ryker min pyssellust men jag ska göra så gott jag kan!
Hihi, det borde varit min mamma som deltagit i den i stället!
Jättefin blev stjärnan liksom hjärtat!

Anonym sa...

Vilken söt.
Nu är jag äntligen klar med mina två tävlingbidrag, får inte visa dem i bloggen, men de kommer kanske att visas i stämpelbodens blogg senare. Har börjat på ett nytt bidrag till en annan tävling. Känns kul för då får man en knuff att göra något. ÄVen om det inte blivit så många bilder i bloggen.

Philura sa...

Så fin ullstjärnan blev. Du är så händig och full av ideér!

Caroline sa...

Mysig ullstjärna! Jag har också haft turen att få pyssliga barn, i alla fall två av tre. Dottern håller på att lära sig sy på symaskin och det går jättebra!

Little Miss Splendid sa...

Vilken fin stjärna! Inte illa att ha fått till den så där bra när två småttingar hjälper till- fast äpplena kanske inte föll så långt från trädet ;-)

Anneli sa...

Älskar din UllHjärtan och UllStjärnor - Så Fiiina....
Kramar/Annelie

Anonym sa...

Jag blir inspirerad av dig!
Jag har lite ull i skåpen...kanske att det blir en liten tomte??

Maz sa...

Vad fina de blev hjärtat och stjärnan! Kanske måste prova på det där själv... Har en stor bit fusk-fårull som blev över när mamma klätt om en stol. Kul att du har börjat tova! Visst är det mysigt att stå med händerna i varmt såpvatten och ull? *love it* Ska bli kul att se vad du knåpar ihop!

Hem och Lycka sa...

Så söt stjärna! kram

the Babyblues sa...

Hej Bea! Du gör så underbara saker! Den där stjärnan blev en favorit som t.o.m. kanske jag skulle klara. Har du några tips på hur du gjorde den?

Kram!

StrandviksVillan sa...

Hej igen!
Nu har jag lagt ut mitt första bidrag till utmaningen!
Anki

Smultronstället sa...

Gud så härlig stjärna och hjärtan du gjort:-)
Du ska veta att jag blir såå inspirerad och glad när jag har varit hos dig, du har så mycket roligt för dig.Önskar att jag hade haft mer tid över så att jag kunnat vara med i "man tager vad man haver". Men till helgen måste jag sy några hjärtan och stjärnor iaf då jag har både vitt,grått och svart fårpäls spill bitar. Har så svårt att slänga överblivna bitar tänker att de kan komma till användning nån gång..och ibland händer det :-)

Ska bli spännande att se hur tovningen blir:-) Har inte hängt med i snacket men har du tillräckligt mycket varmt vatten och såpa då du tovar? eftersom det inte vill tova sig tillräckligt..

Ha en bra helg:-)
Glada kramar M

♥ Medea ♥ sa...

Oops!
Jag skrev visst en kommentar med min husblogg som avsändare. Det är inte Vårt hus i Provence som ska vara med och sy utan Ma fille et moi - min syblogg!
Kram Efwa
PS. Ursäkta att jag krånglar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...