fredag 7 november 2008

Origami och en (miss)lyckad tovning

Jag vill börja med att hälsa nya läsare välkomna. Jag besöker alltid er som lämnat kommentarer, men jag är sämre på att ta mig tid att skriva kommentarer mer än då och då. Jag måste bli bättre på det. *nyårslöftar*
Det är också roligt att vi blivit en tapper skara "Använd det du har"-utmanare.
Det är så roligt att kika runt och se vad ni hittat på.

Själv har jag inte fått ihop så många "nya typer" av saker, men däremot har jag sytt klart ett antal vimpelbeställningar samt sjaletter, men de vet ni ju ungefär hur de kan se ut vid det här laget, så jag matar inte på med bilder av dem.

Igår kom vår lilla familj hem seeent efter lång arbetsdag och matinköp...men jag och barnen lyckades ändå pyssla lite grand för att liksom kunna mötas kreativt åtminstone en liten, liten stund innan dagen var till ända.

Det började med att sonen ville att hans far skulle vika ett flygplan åt honom. Eftersom den ömme fadern skulle ställa sig och laga mat så vek jag en bil åt honom istället.

Han blev lite besviken eftersom den inte flög så bra. :-)

Jag plockade fram tidskriftssamlaren med "färgade papper" och dottern valde ut ett rosa papper som hon ville ha en vikt katt av.

Sonen ville ha en gul räv...och dottern en blå fisk.
(Vikinstruktioner hittar ni här)
Så äntligen fick dottern också inviga sina nya stämplar. Hon har längtat så, men eftersom de färgar av sig på ALLT så otäckt mycket, så har vi velat kunna sitta ner med henne för lite kontroll över hela stämplandet.
Hon tyckte det var superkul och ni ser hur fint hon fick till det efter att hon lärt sig att hon var tvungen att trycka ganska hårt?


Och...ehhhh....så ett pinsamt bildbevis på min första torrtovning över frigolitstomme som jag gjorde i tisdags på tovningen. Jag har alltid varit sugen på att prova på.
Det ska föreställa ett äpple och resterna av färgat ull var mycket begränsat. *urskuldrar sig*
Nåja...jag tycker mycket om att handarbeta och fixa och trixa, men det här pickandet med nålen gjorde mig stressad och ljudet tror jag skulle gå maken på nerverna.
"Pick-a-pick-a-pick-pick-a-pick..."
(Tänk er ljudet av en kraftig synål i en tjockare frigolitskiva...och så det ändlösa ljudet av ett tusentals nålpick i en och samma skiva)
Men...jag har prova att karda. Det var underbart rogivande.

Vi hade rullat ihop tidningspapper och tejpat fast längs kanterna på ett bord som "ramper". Sedan lade vi vaxduken ovanpå och där kunde vi sedan glöta på med vatten och såpa på ullen utan att det skulle rinna ner vatten på golvet. Fiffigt tyckte vi!
Det var svårt att få ihop ullen så det höll ihop i ett stycke. Det var lätt att få det tunnare på något ställe och svårt att få ihop det helt kompakt.
Det ska bli spännande att se hur ullen ser ut nästa gång. Jag lämnade den filtade ullen att torka på tidningspapper med en plastpåse under.

Extra spännande blir det när vi inte har någon kursledare.
"Hur varmt ska vattnet vara tror ni?"
Vi läser oss till fakta från låneböcker vi lånat.
Det går sakta med säkert framåt.
Spännande...men otroligt mycket svårare än jag trott (och jobbigare, hade rejäl träningsvärk i armarna efteråt).

Jag har full förståelse för att en 50x50 cm kudde i filtad ull kostar mellan 1500-2000 kronor, särskilt också med tanke på att ullen krymper drygt 40%...då pratar vi JÄTTESJOK att filta för en endaste liten kuddsida.

(Hängde ni med i läsningen ända hit ner tro?)
Ledig fredag är det i alla fall.
Jag och barnen ska baka småkakor att frysa in till julen idag.
Sedan ska jag flytta in några fler saker i köksskåpen och på eftermiddagen
kommer eventuellt maken hem lite tidigare för att fortsätta jobba på köket.
Jag vill hinna sy ett stolsöverdrag till stolen i vardagsrummet också, men det återstår att se om jag hinner. Nu har barnen spelat "Mix-max" färdigt så nu ska vi äta lite mat här hemma.
Det blir enkla tunnbrödsrullar med renskav och god röra och sallad. Ibland måste man få göra det lätt för sig...hihi.

Ha en underbar fredag!

Kram Bea

16 kommentarer:

S o F sa...

Bea!

Så trevligt det är att läsa om era gemensamma pysselstunder.
Mysigt!

Ler lite åt din beskrivning av tovningsförsöken, och som du skriver att nu förstår man ju varför det kostar som det gör.

Önskar Dig och din familj en fin Helg!

Malin - I min trädgård sa...

Hihi, det är alltid så roligt att kika in här! Och kul att läsa om er familj och dina barn och ert pyssel. Jaa du, den där tovningen låter inte som något för mig, när jag läst ditt inlägg;). Får nog ge mig på ngt enklare....

Ha en underbart skön helg!

Kram M

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Jorå...läste allt jag. Inte vill man missa dina små äventyr och tovning/kardning/filtning verkar ju superskoj...om tålamodet finns dvs. :-)

Fick du förrensten med dig att Minellie, med bloggen http://minellie.blogspot.com/ är med på utmaningen? Då har jag iaf inspirerat en att hänga på...
Mitt första projekt kommer imorgon, men det är något ganska så litet då tiden varit knapp denna vecka. Dock är jag ganska så glad över att det är färdigt och att jag slipper sitta uppe i natt för att få det klart.

Hoppas du får en riktigt fin helg!

Nilla sa...

Hängde nog med ända ner till slutet :D

Så mysigt ni haft det! Är säkert inte lätt att tova men jag tyckte du hade gjort det jättebra! Och fina figurer du och barnen vikte ihop :)

Ha en skön helg!

Kram

Anonym sa...

Underbart äpple. Här blir det inte mycket gjort. Mest jobb. Ska hämta mitt första paket tyger för företagets räkning. Det verkar omöjligt att få tag på det röd vita tyget. Trist, men jag får helt enkelt vänta till ett annat år. I helgen ska jag skriva tenta så om det blir något sytt återstår att se.

Hoppas ni får en trevlig helg.

Kram

Veronica sa...

Din lilla pysselmaja där!
Att du orkar hålla detta tempo, jag avundas. En nyfiken fråga.
-Hur många timmar har du på ditt dygn?

Kram Veronica

Anonym sa...

Vilka söta vikdjur ni gjort!

Min son Loke hälsar och tackar så hjärtligt för de fina vimplarna som kom med posten i dag! Otroligt välarbetade och fina. De ska sättas upp i hans rum inför alla kalas vi ska ha i helgen.

Trevlig helg till dig och din familj!

/Christina

Anonym sa...

Men ojdå! Nästa gång ska du kanske torrtova på en bit fleece eller vadmal och göra en tavla. Jag tror att det är lättare än att få ihop en stor boll/äpple.

Våra elever skulle också behöva vika lite origami. Det är lite svårt med finmotoriken för vissa:)

m family goes västerut sa...

Återkommer på söndag med mitt första projekt så att du vet.

Nåt helt annat, hur får man till tre kolumner i bloggen? Jag lyckas inte...

Trevlig helg.
PS jag läste allt, men det var på håret ;)

Anonym sa...

Men åh va söt du är, det var verkligen snällt. Då får jag hålla tummarna att det kanske finns kvar. Hade velat åka ner själv innan jul, men jag har inte råd.

Mitt tygpaket var till hälften en besvikelse. De hade skickat fel tyg så nu måste jag returera och kan inte fortsätta jobba på en gång. Men lapptäckstygerna, knappar, tråd och tygproverna var roliga. Tygproverna var faktiskt roligast. :)

Nu ska jag sätta mig och pyssla till tävlingen hos stämpelboden och drömma lite om mitt syrum som verkar bli av tidigare än beräknat.

Kram Lotta

Lyktor och Tyg sa...

Du är en riktigt pysslare du. Jag har provar att tova några tomtar och hjärtan. Jättemkul, men jag bor granne med en som gör ¨så fina saker i ull. Kanske jag ska visa på bloggen någon gång.
kram Och trvlig helg, jag tog åt mig av välkomnadet för jag har precis hittat dig, skulle vilja vara med i utmaningen men är inte säker att jag klarar att fxa något varje vecka.
hej så.

KakanH sa...

Du ska veta att du är alltid välkommen in hos mig, kommentarer eller inte. Jag kommenterar inte alltid här då jag inte är sån pysslerska själv. Men jag trivs här, du har en mysig blogg.
Kram

Lilla huset på prärien sa...

Jag läser allt med lystna ögon. Det där med tova har jag aldrig ens kommit i närheten av. Kan erkänna att jag njuter massor av att läsa om ditt pysslande här på bloggen. Någonstans tänker jag att SEN när jag har tid ska jag också pyssla... jag gillar egentligen att tex göra egna kort, måla, det där med tovning verkar kul, skulle tänka mig att skaffa en symaskin :)

Och tusen tack för den superbra idén med tunnbrödsrulle och renskav - den ska jag testa! Ha en skön helg. Hoppas verkligen du somnade om. Jag var dig dock hack i härlarna *ler* (vaknade 5.30)

Kram Jenny

chokladblomma sa...

Jag blir alltid så inspirerad av dig och din blogg! Nu måste jag bara fixa till tiden! Men den kommer...:)
Ha en bra helg!
Kram

Gårdsromantik sa...

Torrtova kräver enorm envishet - många av mina elever är superduktiga men jag blir alldrig klar - ett himla pickande med den där nålen - har jag int ealls ro till.

Men det vet inte eleverna.

Kram Maud

Anonym sa...

Hej.
Äpplet blev ju ganska bra..med lite fix å trix så mognar det säkert.:)
Besök gärna tovningsforumet på nätet, där kan du få tips och råd och en massa ideer. www.tovning.nu

MVH www.hobbylotta.blogspot.com

Piteå

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...