söndag 31 januari 2010

Sovrumsrenovering superlight


Nåväl...inte riktigt så här "omgjort" kommer det inte bli, men ändå ett steg närmare, eller i alla fall två.

Jag kände mig lite nere i går och pratade om det med maken. Han känner mig, utan och innan, så han började prata med mig om de områden det kunde tänkas vara som fick mig att känna så.

"Vet du...är du med på något riktigt crazy?" frågade maken plötsligt och tittade lurigt på mig.
"Vad då?"
"Vad säger du om att vi imorgon målar om i sovrummet? Vitt?
Vi har tapetklister kvar, och väggfärg och lite takfärg också"

Ett varmt solsken spred sig i mitt hjärta och jag kände mig själ landa på plats igen med ett "Kadunk".

Vår renovering på ovanvåningen har hittills bara sträckt sig till att göra klart vardagsrummet, köket och båda barnens rum, men turen har inte kommit till vårt eget sovrum än.
Jag somnar med blicken på åttiotalstapeter, med svagt rosa små blommor på beige botten. Runt fönstret har den börjat lossna och det skär sig mot det vitmålade fönstren som också skulle behöva en ny strykning.
Klart jag är PÅ!

Planen för idag är:
- Gå över taket med lite takfärg, låta torka en timma.
- Slipa väggarna, ev. spackla lite där det behövs.
- Måla över dörrkarmarna och fönsterfodren medan vi väntar på att spacklet ska torka.
- Måla väggarna vita tillsammans med barnen

Vi har alla saker hemma, det är bara det att vi nu ska ta oss gemensam tid att göra detta.
Det får bli mitt första steg att komma närmare ett "Laura Ashley" inspirerat sovrum. :-)
Nu måste vi börja bära ut möbler.
Det blir en upptagen dag.

Jag utlovar "Före" och "Efter" bilder inom kort.
Wish us luck!

Kram Bea

9 kommentarer:

Hem och Harmoni Marie sa...

Va kul! Och vilken strålande idé av maken...
Hoppas allt går bra och att vi får se lite före-efter bilder sen.

Ha det gott, kram Marie

Fröken Rimme sa...

Det är fantastiskt, vad lite färg kan göra. Min sambo och jag ska flytta in i vår nyköpta lägenhet om två månader och det kliar i fingrarna när jag tänker på hur vi ska måla och tapetsera om allting.

Lycka till och jag håller med föregående talare - visa gärna bilder sedan! :)

jejja79 sa...

Gud vad roligt, min man skulle aldrig föreslå något sådant, då hans tumme sitter mitt i handen =) Men hoppas givetvis på före och efter bilder.... lycka till =)

SKOOGSTROLLET sa...

Åh, vilken inkännande man du har, som kommer på sådana saker för att pigga upp dig.

I pojkvännens hus känns det just nu mest som att det ena projektet efter det andra påbörjas, men sen avstannar det på vägen. I min skrubb (tänkt som pysselhörna) är det spacklat. I sovrummet är tapetseringen klar och vi väntar på kommande ekonomi, men det kunde ju vara trevligt att flytta in hans sängbord igen ... I resten av huset är det kaos efter att vi påbörjade en röjning av vinden med mestadels förre ägarens saker. Min tanke var ju att ta lite i taget, men så funkar visst inte pojkvännen ... Tre tv-apparater, två bildskärmar och ett expansionskärl har fått ett nytt hem på sorteringsgården, men mycket annan småbråte ligger fortfarande utspridd överallt. Vi får se om under sker på hans lediga dag.

Vilken kul tanke du har att redovisa vad du läst, sett och hört. Jag har länge fört läsdagbok, men sedan trädgårdsböckerna började slukas i höstas har det gått åt pipan. Tanken har funnits att blogga om böcker, men vi får se om det blir ännu ett av mina tänkta projekt ...

Nu ser vi med spänning fram emot sovrums-makeovern.

Inger sa...

Va, en man som förslår att det är dags att renovera! Var hittar man en sån, skämt åsido! Min har börjat starta upp köksrenoveringen med att beställa nya bänkskivor och titta på kakel ... men det tar tid innan det verkställs ... väntar med spänning på ditt resultat.

Ha det bra med penseln/Inger

Kamomilla sa...

Åh vad härligt! Han är ju för rar, din gubbe, vet precis hur du ska tas! :D

Mojebarn sa...

Vilken go make du har. Som både föreslår renovering och köper tråd till dig när han är ute och handlar. Bara för att du ska må bättre.
Det ska bli spännande att se ditt "nya" sovrum.
Själv har jag det också rätt förspänt på makefronten. Vi planerar att bygga ut huset. Stortjejen ska få nytt rum och då vill han bygga det så att det blir ett bra syrum till mig sen :-).
Kram från
Mojebarn

Immix sa...

Kul! Lycka till!

Li.W sa...

Så roligt! Hos oss händer det aldrig att mannen kommer med dessa ideér :)Men jag får gärna greja, måla och ha mina projekt och han är alltid nöjd och tycker att det är fint när jag e klar :)
Imponerad över att ni låter barnen vara med :) Erkänner att det är jag lite dålig på.. vill gärna göra det själv...
Ha det bra!
Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...