onsdag 3 februari 2010

Tips till nästa söndag

Skippa "köpa present" hysterin till "Valles" ära och bjud på goda chokladvåfflor istället. :-)
En "god" handling så god som något.

Här har ni recept.

Jag "intervjuade" sonen lite om allt möjligt idag när vi satt och väntade i bilen på hans pappa och lillasyster. Det framkom att "favoritmaten hos farmor" var våfflor.

Jag fick ett infall och skulle göra mig till och göra våfflor här hemma också.
Svettigt och osigt tycker jag det är.
Vår fullkornsvåffelmix var inte en höjdare heller då den fastnade i våffeljärnet gång på gång.

Till slut satte vi oss till bords. Sonen hade dukat stämningsfullt med riktiga servetter, finporslin och fina glas.
Vi hade tänt ljus och lagt festliga leksaker på bordet (det här var ju BARNENS mat och BARNENS dukning).

Bluäääh.
Sade jag vid första tuggan.

Jag var tvungen att gå och titta på paketet, den gick ut för TVÅ ÅR sedan.
Så gammalt är inte ens vårt kök och jag är nästan säker på att vi köpte paketet före jul.

Oätligt var det i alla fall. (En aningens magknip nu visar hur oklokt det var att inte titta på förpackningen innan).

Gullig make ställde sig och gjorde ny, egen smet medan jag och barnen lekte.

Gott blev det, även om man är tvungen att komplettera med lite frukt och annat för att det ska bli mer komplett måltid.

Men hjärtan i form av våfflor.
Med chokladsmak.
Och goda tillbehör.
HEMGJORD smet till skillnad från årsgamla...det blir väl perfekt till "Alla hjärtans dag" tänker jag.

Nu är jag supertrött, men det blir nog ännu en natt på soffan för maken och mig. Det visade sig vara mer jobb med sovrummet än vi trott. Vi var tvungen att ta ner all tapet.
Barnen och jag och maken slet ner tapeter för glatta livet hela söndagen. Barnen var verkligen flitiga. De rev, sopade och slängde tapetresterna i papperskassar.
Nu är taket målat.
Det är spacklat.
Slipat.
Golvlisten är borttagen.

Det är slitigt, men roligt.

Vi längtar efter att se det slutgiltiga resultatet.

Kram Bea

5 kommentarer:

Bollan sa...

Urs låter ju inte gott med gamla våfflor, tur att ni hade så att ni kunde göra ny smet. Lycka till med sovrummet.

kramizzar

Synnøve. sa...

Köper aldrig våffelmix. Man blir så besviken. Jag gör egen.
Det går lika bra och mera nyttigt. Inga tillsatser alls.

Såg gott ut med chocklad våfflor alltså...
Är det sorbe till?

Kramen i snöyran.
Synnöve.

Sagotroll sa...

Vilken otur med mixen, men tur du har att maken din gjorde en egen smet! Jag blir så inspirerad av din blogg. Fina färger, fina bilder och flitigt uppdaterande. En klar favorit!
Kram Frida

Lena sa...

Vilken bra ide med chokladvåfflor.
En annan bra ide var det där med glaskulorna för att uppmuntra barnen att göra "rätt".
Har precis infört det hemma och det verkar funka här också.
Har skrivit ett inlägg om det på min blogg och länkat till ditt inlägg.

Anonym sa...

Åt våfflor igår, har smet kvar... springer direkt och testar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...